תוסף ויטמין E מעלה ב-20% הסיכון לדימום מוחי
כך עולה מסקר שנערך בבריטניה. מחקר נוסף הראה כי נטילה של סידן מעלה ב-30% הסיכון להתקפי לב בנשים. מוסף "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות" מסביר מדוע נטילה מיותרת של שני הויטמינים הללו עלולה לגרום לנזק ממשי
סקר חדש שפורסם בכתב העת 'British Medical Journal' ('BMJ') מסכם תשעה מחקרים קליניים מבוקרים, שכללו יחד יותר מ120- אלף משתתפים אשר נטלו ויטמין E או פלסבו (תרופת דמה) במשך כמה שנים. המחקרים בדקו את שיעור האירועים המוחיים בשתי הקבוצות וגילו כי לא נצפה הבדל במספר הכולל של אירועים מוחיים, אולם אצל אלה שנטלו ויטמין E נצפו 20% יותר אירועים שהסתבכו בדמם מוחי.
אירוע מוחי המסתבך בדמם באזור שנפגע הוא חמור יותר, הנזק שנגרם קשה יותר, וסיכויי השיקום נמוכים יותר. הסיבה לנטייה לדמם בהשפעת ויטמין E נעוצה, ככל הנראה, בהפרעה שהוא גורם לקשר עם אחד החלבונים המשתתפים במנגנון קרישת הדם.
ההמלצה: לא לתת סידן לכלל הנשים
סקר אחר, שאף הוא פורסם ב'BMJ' בחודש אוקטובר, מסכם יותר מ100- מחקרים הכוללים יחד יותר מ20- אלף מטופלות בתקופת המנופאוזה (גיל ממוצע (72 שקיבלו תוספי סידן וויטמין D לעומת פלסבו. במעקב שנמשך ארבע שנים התברר כי שיעור התקפי הלב (אוטם בשריר הלב) היה גבוה
ב30%- אצל נשים שטופלו בתוספי סידן וויטמין D לעומת קבוצת הפלסבו.
יש ללמוד מכאן שאין לרשום תוספי סידן באופן שגרתי לכל אישה, אלא לקבל החלטות פרטניות ולהוסיף סידן רק לנשים שלגביהן קיים סיכון מוגבר וממשי לשברים עקב מיעוט רקמת עצם, נטייה לנפילות או גורמים אחרים.
הסקר לא כלל נשים בשנים הראשונות לאחר המנופאוזה, שאצלן תהליך הידלדלות רקמת העצם הוא מהיר והן זקוקות לתוספת סידן וויטמין .D ברוב המכריע של הנשים הללו אין עדיין תהליך משמעותי של טרשת עורקים, ולכן נראה שאין סיכון יתר במתן תוספי סידן.
