שתף קטע נבחר

האם מותר להשתמש במכשיר שמיעה בשבת?

שאלה:

 

מהי ההלכה לגבי שמוש במכשיר שמיעה אישי בשבת? (יהודי, ארצות-הברית)

 

תשובה:

 

שלום,

 

תשובה מפורטת בנושא פורסמה כבר בעבר, אך אסכם כאן בקצרה:

 

מכשיר שמיעה הוא מכשיר שהפעלתו סוגרת מעגל חשמלי. בשבת אין מפעילים מכשירים חשמליים, וניתנו לכך הסברים שונים.

 

אולם, אם המכשיר הופעל מערב שבת, ופועל במשך השבת כולה – אין איסור על המפעיל, כפי שאנו משתמשים בתאורה, מקרר, מזגן ומכשירים אחרים.

 

האדם המדבר אל המכשיר משנה את עצמת הזרם, וגורם לגלי קול הנשמעים לאדם. שינוי זרם חשמלי (ולא יצירה), נדון בין האחרונים, ורבים התירוהו, וכך נכתב בנושא בספר שמירת שבת כהלכתה: "מכשיר שמיעה חשמלי לכבדי שמיעה, מותר להם להשתמש בו בשבת, ובתנאי שהמכשיר יהיה מופעל מבעוד יום, ומותר לשנות בשבת את עוצמת המכשיר, אם אמנם לא יתאדם על ידי כך כל חוט בתוך המכשיר" (פרק לד, כח).

 

הסיבה להיתר היא, מכיוון שאין בזה יצירה חדשה ולא תיקון כלי.

 

דבר זה היה נכון לגבי מכשיר שמיעה אנלוגי, המגביר את הצלילים המושמעים באופן כללי. מכשירי השמיעה החדשים יותר הם דיגיטליים. במכשירים אלו יש עיבוד באמצעות מחשב זעיר של הצלילים בסביבה. המעבד הממוחשב הזעיר שנמצא במכשיר השמיעה יכול להגביר קולות דיבור ולהנחית רעשי רקע. האחרונים דנו בכך וקבעו כי גם השינויים הנוצרים במכשיר מוגדרים כשינויי זרם, ולא כיצירה חדשה של זרמים ולכן מותר להשתמש בו בשבת.

 

הבעיה שנותרה היא בסוג המיקרופון שנמצא במכשיר. הרבנים התירו, בתנאי שהמיקרופון יהיה קיבולי (או פחמי), המשנה את

עצמת הזרם בלבד, ולא מיקרופון דינמי היוצר זרם.

מכיוון שהיום יש רבים המשתמשים במכשירי שמיעה, וידוע לרבים שהשימוש הוא בהיתר, כפי שמשתמשים בשעון שבת במכשירים רבים, גם אין חוששים למראית עין. כמובן, שרצוי להסתיר כמה שאפשר, על ידי כובע וכדומה.

 

לסיכום: ניתן להשתמש במכשיר שמיעה בשבת, אם מפעילים אותו מערב שבת, וכאשר המיקרופון שבו הוא קיבולי. אין הבדל בין מכשיר שמיעה אנלוגי, למכשיר שמיעה דיגיטלי.

כל טוב. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים