שתף קטע נבחר

מותר ללוי שנוסע בשבת לעלות לתורה?

שאלה:

 

האם ללוי הנוסע ומדליק אור בשבת מותר לעלות לתורה בשבת? (יצחק לוי)

 

תשובות:

 

יצחק שלום וברכה,

 

אין הבדל להלכה בין לוי לבין כהן או ישראל בדינים אלו, שהרי כל ישראל מצווים על שמירת השבת, ללא הבדל העדה, המין או הייחוס.

 

האם אדם מחלל שבת יכול לעלות לתורה ביום חול או בשבת?

 

השאלה של צירוף אדם שאינו מקיים מצוות למניין או לעלייה לתורה - ובפרט אדם המחלל שבת בפרהסיה - היא שאלה עתיקה, וכבר התייחסתי אליה בעבר. כאן אכתוב בקצרה.

 

נראה שהתשובה תלויה גם במציאות;

 

כלומר, בימים קדמונים, כאשר רוב ככל עם ישראל קיים מצוות – מי שחילל שבת בפרהסיה, נחשב כמומר להכעיס, וחכמים נידו והרחיקו אותו. להרחקה זו היו שני טעמים עיקריים: האחד – כדי לקנוס את העובר ולהרתיעו. השני – כדי להציל את האחרים שלא יימשכו אחריו.

 

אולם, כאשר התרבו מחללי השבת – הרחקתם ודחייתם אינם יעילים, ואדרבה, גורמת להרחקתם עוד יותר.

 

כאשר אדם בא בשבת לבית הכנסת - "אינו ראוי להרחיק מחללי שבתות ולמאוס אותם, אלא מקרבם ומזרזם לעשית המצוות". (רמב"ם סוף אגרת השמד). כלומר, יש לקבל גם אנשים המחללים שבת, לקרבם ולא לדחותם.

 

כך גם כותב בדורנו הרב עובדיה יוסף: "על-ידי התקרבות והסבר פנים, הם מתביישים ואינם פורקים עול התורה לגמרי... והוא הדין לעניין להעלותם לתורה, שאין ספק שהבא להחמיר ולמונעם ביד חזקה יכול לגרום ריב ומדנים בבית הכנסת, קנאה ושנאה ותחרות..." (שו"ת יחווה דעת חלק ב סימן טז).

 

מחללי שבת של פעם, ביטאו בכך כפירה ופרישה מכלל ישראל. לעומת זאת, כיום גם מי שנוסע בשבת, פעמים רבות מחזיק במצוות מסוימות של שבת, כמו קידוש, הדלקת

נרות, ובכלל מאמין בבורא עולם.

 

בנוסף, נוהגים לומר כי מדובר ב"תינוקות שנשבו", כלומר, כיוון שרבים נוהגים כך, טועים לחשוב שאין איסור בדבר, ובאמת אם היו לומדים כראוי היו שומרים שבת.

 

לכן, אדם מישראל, גם אם הוא מחלל שבת, ובא לבית הכנסת בשבת, ניתן לסמוך על הפוסקים המתירים לצרפו למניין. אדרבה, עצם רצונו לבוא לבית הכנסת מעיד על קשר לתורה ואמונה, וצירופו למניין בוודאי מוסיף אהבה.

 

כל טוב (משיבה: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים