שתף קטע נבחר

הייטק ישראלי בסיליקון ואלי

דן עדיקא התחיל בגארז' בביתו. אסף דרש היה עדיין סטודט באוניברסיטה העברית כשחשב על הסטארט-אפ שלו. כיום הם מנהלי חברות הייטק מצליחות בעמק הסיליקון בקליפורניה. איך הם עשו את זה?

ישראל ידועה בעולם כחלוצה טכנולוגית ומהווה כר פורה ליזמי הייטק .על פי הערכות שונות, פועלות כיום בישראל קרוב ל-3000 חברות סטארט-אפ ובכל חודש נוספות כ-50 חדשות. עם זאת, יזמים ישראלים רבים מגיעים לעמק הסיליקון בקליפורניה, בירת הטכנולוגיה העולמית, כדי להקים סטארט אפ חדש או להמשיך את עיסוקם בסטארט-אפ אשר הוקם בישראל ולנסות להגשים את חלומם הגדול. מי הם אותם אנשים העומדים מאחורי הסטארט-אפים ומה הן התובנות של אותם יזמים ישראלים שעברו לקליפורניה?

 

משקיעים 100 אחוז מעצמם. דן, אייל ורפי ()
משקיעים 100 אחוז מעצמם. דן, אייל ורפי

 

"אם יש לך רעיון טוב לסטארטאפ ואתה רוצה להתחיל, אתה צריך להשקיע 100 אחוז מעצמך. נכון שזה סוג של הימור אבל תחושת בטן היא זו שמנחה אותך" אומר דן עדיקא (27) מנכ"ל חברת walkme שהוקמה בארץ בשנת 2011 יחד אייל כהן (34) ורפי סוורי (40). דן העסוק בימים אלו בריהוט וציוד המשרדים החדשים של החברה המשקיפים לפיירי בילדינג בסן פרנסיסקו, מספר על הרקע להקמת החברה:" כיוצא אחת מיחידות התוכנה המובחרות במודיעין, עבדתי בחברת HP בתור מהנדס תכנה. כאשר אייל שיתף אותי ברעיון שהסתובב אצלו בראש הרבה זמן החלטתי להמר על כל הקופה, התפטרתי מעבודתי ויחד עם עוד שני חברים שגייסתי מיחידת מודיעין התחלנו לפתח את הרעיון מהבית שלי בתל אביב".

 

כיום,שנתיים אחרי, כשהחברה מונה 50 עובדים ובעלת מאות משתמשים, דן הגיע לקליפורניה על מנת לעשות את אותו אפקט בסיליקון ואלי. הרעיון של Walkme מבוסס על טכנולוגיה המאפשרת לכל בעל אתר אינטרנט ליצור הדרכות אינטראקטיביות למשתמשים שלו וללוות אותם יד ביד בתוך התהליך "הכל התחיל כשאמו של אייל הייתה מתקשרת ומבקשת שיכווין אותה באתרים שונים לדוגמא בחשבון הבנק", דן מסביר, "הצורך ממש צעק לשמיים. כל אתר היום משקיע המון כסף בהדרכות למשתמשים ורוצה שחווית המשתמש תהיה מושלמת ולכן הרבה חברות מאד אהבו את הרעיון".

 

יוצרים הדרכות אינטראקטביות. Walkme ()
יוצרים הדרכות אינטראקטביות. Walkme

 

איך לא חשבו על זה קודם?

דן: " ישנם אמנם סרטוני וידאו המדריכים את המשתמשים אבל פתרון כמו שלנו אין היום בשוק כי מאד לא פשוט לפתח כלי שעובד ומתאים לכל אתר ואתר. יש פה הרבה אלגוריתמים, אני יודע לבוא ולנתח כל אתר אינטרנט ולכן כשהרכבתי את הצוות היה לי חשוב להביא את הצוות מהיחידות הכי נבחרות מהיום הראשון".

 

ידעתם מההתחלה שיש לכם קלף מנצח?

דן: "תמיד בדיעבד זה נשמע כך אבל לא היה פשוט בכלל. אחד הקשיים הגדולים בסטארט-אפ הוא שאתה לא יודע מה יהיה מחר. אין לך תכנית- אתה בונה מאפס, עובד קשה ומקווה שזה יצליח אבל אתה לא יודע בוודאות שזה יצליח. החברה זה החיים שלנו. ישבנו בגראז' הבית כשנה וחצי ועבדנו קשה. במקביל רפי עשה דברים מדהימים בתחום השיווק כמו בלוגים, כתבות ויצירת קשרים טובים בעולם האינטרנט. בהתחלה נעזרנו במימון מחברים ומשפחה, אחד מהם הוא גור שמרון שבחר להשקיע בנו כמה מאות אלפי שקלים כמימון ראשוני".

 

"כשיצאנו עם המוצר לאור בנובמבר 2011, זה היה להיט, תוך חודשיים הצלחנו למכור את המוצר לחברות בארץ עם שם עולמי כמו קלריזן, SohoOS ופלימוס והצלחנו לצמוח את המוצר עם חוזים של עשרות אלפי דולרים. ב'ראונד A' קיבלנו השקעה מקרן אירופאית בשם MANGROVE שהשקיעו בחברות כמו WIX בארץ וזה נתן לנו את הדחיפה הראשונית לצאת לעולם בצורה רשמית. בנינו צוות ברחוב חשמונאים בת"א וכמו אש בשדה קוצים הגענו למאות משתמשים. אנחנו ביזנס לביזנס ולא לקונסיומרס (צרכנים) ולכן להגיע למאות משתמשים זה דבר לא מובן מאליו". "לפני מספר חודשים אני עברתי לפה כדי לפתוח את המשרדים שלנו בסן פרנסיסקו ולגייס עובדים מקומיים כשהדגש פה יהיה על שווק ומכירות. הבנו שכדי לשלוט בשוק ולגדול לחברה בינלאומית אנחנו צריכים להיות קרובים לצלחת, היכן שכל החברות הכי גדולות, דברים שבארץ היה לי קשה לעשות. במקביל סיימנו 'ראונד B' של 5.5 מיליון דולר מחברות: מנגרוב,ג'מיני וגיזה (Mangrove,Gemini,Giza).

 

התחילו בגארז' של הבית. המשרדים של Walkme בסיליקון ואלי ()
התחילו בגארז' של הבית. המשרדים של Walkme בסיליקון ואלי

 

אז איפה כדאי לדעתך להקים סטארט-אפ, בארץ או בעמק הסיליקון?

דן: "הדעה אישית שלי היא שיש בארץ טאלנט יוצא מן הכלל בתחום הפיתוח. לי תמיד הייתה משיכה למחשבים והעובדה שהייתי ביחידת מחשבים מובחרת בצבא כשש שנים היא שנתנה לי את הבסיס לטכנולוגיה שפיתחנו. הניסיון שהצבא נותן לחבר'ה הצעירים בני 18, שתוך כמה שנים מפקדים על טכנולוגיות סופר מתקדמות, זה מה שנותן את הבסיס לסטארט-אפים שאף אוניברסיטה לדעתי לא יכולה לתת. כך שישנם אנשים בעלי יכולות מדהימות שמדברים באותה שפה ובאותו ראש, וגם יותר זול להעסיק מפתח. בעמק הסיליקון העסקת מתכנת יכולה להגיע ל 150-170 אלף דולר בשנה. בכלל, האנשים בארץ כולם מנסים לחיות את החלום של הסטארט-אפ, משקיעים אנרגיה ויוצרים אחלה צוות כי בסופו של דבר אנחנו ישראלים".

 

בנושא מעבר החברה לסיליקון ואלי דן מציין כי ישנו החלום הגדול וישנה גם המציאות בשטח."רפי ואייל הם אנשי משפחה עם ילדים ולכן הבסיס עם הפיתוח נשאר בארץ כשרפי הוא מנהל שיווק ונשיא החברה ואייל הוא מנהל התפעול. אני הגעתי לכאן כדי לבנות משהו גדול כי אנחנו חושבים ש- walkme תשנה את פני האינטרנט. היא ממציאה מחדש את כל עולם "היוזר אינגייג'מנט" ואנחנו גם מגייסים כאן אנשים מקומיים שמתאימים לפרופיל של החברה: צעירים עם המון אמביציה שחיים את walkme כי רק ככה משנים את העולם".

 

פתיחות גדולה לרעיונות

סטארט-אפ ישראלי נוסף אשר צמח בין כתלי האוניברסיטה הוא חברת regpacks של אסף דרש (38), נשוי ללימור ואב לשניים, המתגורר בברקלי. החברה שהוקמה ב 2010 מונה כיום 18 איש, שלושה בישראל, ו-15 בסן פרנסיסיקו, ונותנת מענה בתחום הרישום לגופי חינוך פרטיים.

 

"הבעיה הגדולה של החינוך הפרטי היא שכשאתה רוצה להירשם באתר לקורס או תכנית הקשורה לגוף חינוכי אתה צריך להתאים את עצמך לתכניות שלהם ובנוסף יש לכל גוף מגבלות סף, כך שעד היום בגלל המורכבות של הנושא לא היה שימוש במערכת ממוחשבת שנותנת פתרון כולל, מלבד באוניברסיטאות בעלות אמצעים. ניתן היה אמנם לבנות תכנית ספציפית אבל מדובר בעלויות של 50-100 אלף דולר לבנות מערכת כזו".

 

הרעיון והטכנולוגיה מאחוריו התגבשו בזמן שאסף עשה דוקטורט באוניברסיטה העברית, במערכות תקשורת ממוחשבות בתחום הניו מדיה, והגיע במסגרתו לאוניברסיטת ברקלי. "גיליתי שבארה"ב ישנם 300 מיליון תהליכים שנעשים על נייר, נתון מדהים בתקופה שבה הכל ממוחשב .הבנתי שהבעיה היא אקוטית, ארגונים מעסיקים צי של אנשים רק לשם כך וזה חור בתקציב. התחלתי לבדוק ולחקור ומצאתי תבנית בדאטה המאפשרת לייצר את המערכת בצורה יעילה "קוסט אפקטיב".

 

עבודת צוות. אסף ועובדי Regpack ()
עבודת צוות. אסף ועובדי Regpack

 

למה החלטת להקים את החברה בעמק הסיליקון?

אסף: "החוויה האישית שלי בברקלי היא הסיבה שגרמה לי להחליט להקים חברה בארה"ב בגלל הפתיחות הגדולה כאן לרעיונות וגם בגלל העובדה שהשוק כאן יותר גדול. הבנתי שהסיליקון ואלי הוא המקום להקים חברה בטכנולוגיה כל כך מתקדמת שנחשפתי אליה. הגעתי לברקלי עם כל מיני רעיונות שהרגשתי הרבה פעמים שבעולם האקדמי הישראלי הייתי במלחמה עליה‪,‬ ופה הרגשתי שככל שהעניין מטורף, כולם רוצים יותר לשמוע עליו. זה היה שינוי עמוק בתפיסה ויכולתי לתת דרור לכל המאווים שלי. לא הייתי מוצא את המבנים האלו ולא הייתי שואל את השאלות האלה ללא העידוד של הקהילה, המרצים והסטודנטים בברקלי".

 

כהשקעה ראשונית החברה קיבלה 1.9 מיליון דולר מ"אנג'ל" אירופאי שאסף עבד עימו בארץ בעבר, ששימש לבניית החברה. כמו כן ,יצירת קשר עם הסוכנות היהודית וארגונים יהודים בתחום החינוך כגון "יהודה הצעיר" וארגון "מסע" של ממשלת ישראל הניבו פירות, ובספטמבר 2011 כמאה ארגונים כבר השתמשו במערכת.

 

"למעשה, מהרגע בו התחלנו לשווק את המערכת שיווק פעיל ביולי השנה, הוספנו כ- 160 ארגונים ואנחנו כל הזמן גדלים. זאת משום שאין לנו מתחרים בתחום הזה. בזמן שלנו לוקח לבנות מערכת כזו 20 דקות ,לאחרים לוקח כמה חודשים. אנחנו שיפרנו משמעותית את כל עניין האדמיניסטרציה מבחינת חסכון בכוח אדם עצום לחברות, כך שברגע שארגון מוביל נכנס מיד אחריו מגיעים עוד ארגונים מפה לאוזן".

 

מה המטרה שלכם?

אנחנו עושים את ראונד A ברמה הכי גבוהה, רוצים להגדיל את החברה ואת היקף המכירות כשההערכה היא שעד יולי שנה הבאה נהיה רווחיים. אין לנו תכנית לעשות אקזיט אלא המטרה היא לבנות משהו אמיתי, חברה יציבה לאורך זמן .זו טכנולוגיה שבניתי המון שנים, היא כמו עוד בייבי בשבילי .אני רוצה לבנות משהו שיעשה שינוי".

 

מה אתה ממליץ למי שרוצה לבוא לפתוח פה סטארט-אפ?

אסף: "אני ממליץ לחוות הכרות ראשונית עם התרבות האמריקאית שהיא שונה מהתרבות שלנו. אחת הטעויות שלנו כישראלים היא שאנחנו חושבים שיש לנו יתרון על האמריקאים בגלל המקובעות שלהם. לקח לי זמן להתרגל לתרבות האמריקאית ולשיטת העבודה והניהול כאן ולהבין שיש יתרון במקובעות הזו שנותנת לך אפשרות להתמקד בערך המוסף שאתה יכול להביא לשוק. המתכנתים הישראלים הם אמנם יותר יצירתיים, עם פתרונות מדהימים לדברים אך זה יכול להוות גם חיסרון, כי הם אמנם מצליחים להוציא מוצר החוצה נורא מהר אבל ברגע שמתחיל להיות מורכב הם לא תמיד מסתכלים על התמונה הכוללת. האמריקאים לעומת זאת מאד סיסטמתיים, אז הם עובדים לאט יותר אבל ביסודיות. גם לעובדים שלי לקח זמן להתרגל לשיטות העבודה שלי והם מכנים את תקופת ההתחלה של כל עובד "תקופת הסתגלות לאסף". זאת משום שיצרתי בחברה תרבות שמאד דומה לתרבות ישראלית שממנה אני מגיע .אני מגייס עובדים ומטמיע ערכים כמו "פאשן" לתיכנות ,לקיחת בעלות על פרויקט ועבודת צוות במובן הישראלי של המילה".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"תחושת בטן היא זו שמנחה אותך". דן עדיקא
ככל שהעניין מטורף, כולם רוצים יותר לשמוע עליו. אסף דרש
מומלצים