בשמים: מחירים וחידושים
השנה יירשם בארץ מספר שיא של השקות בשמים חדשים לנשים; בקרב על הכיס מציעים היצרנים בשמים ארומטיים, בשמי חורף וקיץ ואריזות חדשות לבשמים ותיקים

הבושם היה מאז ומתמיד מתנה פופולרית לימי הולדת וחגים. במהלך השנה צפוי בארץ מספר שיא של השקות בשמים, כ-40 במספר. זאת למרות, שלדברי קניינית הבישום במשביר לצרכן, בלהה ברוקס, על בושם חדש עובדים כ-3 שנים.
בעולם נהגו עד-כה להשיק את רוב הבשמים לקראת חג-המולד. רוב ההשקות באירופה, שנעשות בנובמבר-דצמבר, מגיעות לארץ בימים אלה. ישראל זוכה לקבל את הבשמים החדשים לעתים במקביל להשקה בחו"ל.
"שוק הבשמים היה בעבר שוק של חגים", אומר מנכ"ל אלפא-קוסמטיקה, רונן שמיר. לדבריו, ההשקות התמקדו בראש-השנה ובפסח, שגם היום נחשבים לתקופות השיא במכירות. עם זאת הורדת המחירים, בעקבות הפחתת המסים בשיעור של %10, הולידה ריבוי השקות בשוק הבשמים והוזלות.
לדברי ברוקס, אשה ישראלית רוכשת בממוצע 5-4 בשמים בשנה, לעומת שבעה בשמים בשנה, שרוכשת אשה אירופית. על-פי נתוני אלפא קוסמטיקה (יבואנית שאנל, אליזבט ארדן ואחרים), בשנה האחרונה גדלו מכירות הבשמים לנשים ב-26% בהשוואה לשנת 99', והשוק גילגל כ-350 מיליון שקל.
חנויות הדיוטי-פרי של ג'יימס-ריצ"רדסון אינן מוסרות נתונים, אך היבואנים הישראלים מעריכים את היקף המכירות שלהם ב-200 מיליון שקל.
בחברת שסטוביץ קוסמטיקה המייבאת את בשמי ז'אן-פול-גוטייה, איסי מיאקי, ז'אדור, מרינה-דה-בורבון ועוד, טוענים כי הצפיפות על מדף הבשמים בעולם, הובילה לשינוי המדיניות בקרב המשווקים.
חברות רבות משיקות בשמים חדשים בבקבוקים קטנים. בושם בולגרי החדש לאשה, לדוגמה, הושק רק ב-75-40 מ"ל בלבד, כדי לתפוס יותר מקום על המדף. זאת בהתאם לנטייה בשנים האחרונות לרכוש בשמים באריזות קטנות של 50 מ"ל ולא 100 מ"ל כבעבר. לדברי המשווקים הסיבה לכך, היא שהאישה משתמשת כיום במספר בשמים, ולא שומרת אמונים לבושם אחד.

מסתכלים על המחיר

סקרים שעשתה רשת הסופר-פארם מראים כי הצרכנים אמנם לא הגדילו את היקף המכירות שלהם בחו"ל או בדיוטי-פרי, אך נעשו רגישים יותר למחיר.
סמנכ"ל השיווק והסחר בסופרפארם, שלומי גינדי, מודה, שהייתה זאת רשת המשביר-לצרכן ש"נכנסה באגרסיביות" להורדות מחירים גדולות, הוזלות שבעקבותיהן גם הסופר-פארם יזמה מבצעים.
לדברי גינדי 30% ממכירת הבשמים הם של מוצרים הנמכרים במבצע, ובהתאם לעובדה זו הרשת העניקה הנחות של 25%-50% לאורך כל השנה, עם דגש מיוחד לקראת החגים.
חטיבת הקוסמטיקה של לוריאל-ישראל ברשת סופר-פארם וברשת קוסמטיקלאס מציעה הנחות של עד 40% על 36 בשמים.
חברת האינטרנט מאסטופ מציעה בשמים מאתרים אמריקניים ואינה מחייבת בדמי משלוח. לדוגמה, דרים - בושם נשי של גאפ - מוצע ב-136 שקל ל-100 מ"ל.
"אי אפשר להתחרות בדיוטי פרי בשל הפטור ממע"מ ומס קנייה", אומר גינדי, "אנחנו מצליחים להגיע למחירי דיוטי-פרי למעט המע"מ".
שלא במסגרת מבצעים מיוחדים, ההפרש במחירי הבשמים בין החנויות בארץ לחנויות הדיוטי-פרי, יכול להגיע ל-20%-40%. כשיש מבצעים הפער מצטמצם הפער ל-10%-20%.
מנהלת השיווק של ג'יימס-ריצ"רדסון, חגית בכר, אומרת שבכל מצב, סל הבשמים שלהם נמוך ב-30% מהמחירים בשוק המקומי. "השוק הישראלי נותן את רוב ההנחות לבקבוקים הקטנים, של 50 מ"ל, ואילו בדיוטי-פרי הגודל המוביל הוא 100 מ"ל", היא אומרת.
אמצעים נוספים לחיזור אחר הצרכן, לימים בהם מדף הבשמים נעשה צפוף מאוד: השקות גרנדיוזיות, אריזות מושכות ואופנתיות וגיוס טובי המעצבים בעולם, המתמחים בעיצוב הבקבוקים.

חידושים

בשנה האחרונה חוזר הבושם לצורותיו הקלאסיות. הבשמים החדשים נחשבים לבשמים רכים, מתוקים והם אף נושאים שמות רומנטיים.
השקות חדשות שנעשו בחודש האחרון: פלאואר של קנזו, מיראקל של לנקום הוגו נשים, הוט-קוטיר של ז'יבנשי.
אסתי לאודר השיקה באחרונה את אינטואישן באירופה ובישראל (טרם הושק בארצות-הברית).
שאנל אינה נפרדת מהמותג הוותיק שלה, שאנל 5, אך היא מכניסה אותו או-דה-טואלט ספריי. למיכל חדש עם חזית פלסטיק הנראית כמו זכוכית באריזה עם פקק מוזהב ובקבוק עם קווים מרובעים נמכר ב-299 שקל. או-דה- פרפום נמכר ב-399 שקל.
לאחר חלוף אופנת בשמי היוניסקס, המשווקים עמלים על החדרת בשמי הדואו - בשמים לגבר ולאשה במותג זהה או דומה. שיטת שיווק נוספת שנועדה להמריץ את המכירות היא המהדורות המוגבלות כמו הבקבוק האדום של סי.קיי 1, בשמי הקיץ והחורף של אסקדה. עוד מגמה: בשמים חדשים יוצאים עכשיו לא רק מבתי האופנה הידועים, אלא גם מבתי התכשיטים הידועים. לדוגמה: מובוסן הצרפתי השיק את הבושם הראשון שלו.
מגמת שיווק אחרת היא אופנת הטבע. ק.ט.י - קוסמטיקס, השיקה את הבושם דה-את"ר, כחלק ממגמה עולמית של בשמים המכילים שמנים ארומתיים. הבושם, שנרשם כפטנט, אינו מכיל אלכוהול והוא מבוסס על מים ושמנים ארומתיים. המחיר: 149 שקל ל-100 מ"ל.
בשמים נוספים שהושקו בחודש האחרון: סואי דרים של אנה סואי, המוצע ב-199 שקל ל-50 מ"ל. יופ רוקוקו לאשה, 229 שקל ל-50 מ"ל, וגוסט של המעצבת טניה סרנה, 210 שקל ל-50 מ"ל.

פורסם ב"ישיעות אחרונות"




פרסום ראשון: ,
לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "בשמים: מחירים וחידושים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לכסף יש ריח
    בחדש של בולגרי. אריזות קטנות
    איסמיאקי. צפוף על המדף
    אסתי לאודר. השקות חדשות
    מומלצים