שתף קטע נבחר

אושר: אזהרה על בקבוקים ובפרסומות לאלכוהול

ועדת הכלכלה אישרה תקנות המאפשרות להפעיל את החוק להגבלת השיווק והפרסום של משקאות אלכוהוליים. אזהרה תופיע באותיות שחורות ובולטות על רקע לבן ובמסגרת שחורה, בגודל שלא יפחת מ-15% משטח התווית המסחרית של המשקה. התקנות החדשות יכנסו לתוקף בנובמבר הקרוב

ועדת הכלכלה אישרה הבוקר (ג') תקנות של שרת הבריאות המאפשרות להפעיל את החוק להגבלת השיווק והפרסום של משקאות אלכוהוליים. החוק התקבל בשלהי כהונת הכנסת הקודמת ואישור התקנות היה התנאי להפעלתו. החוק אוסר על שיווק משקה משכר אלא בתנאי שקיימת על הבקבוק תווית אזהרה בולטת מפני הסכנה לבריאות כתוצאה משתייה מפורזת וגם רגילה. החוק גם אוסר פרסומת בכל סוגי התקשורת ללא האזהרה הבולטת.

 

שנה קשה לצרכני האלכוהול :

חיי הלילה התייקרו: מחיר האלכוהול זינק

מתייקרים: תגידו ביי לוודקה זולה ועראק ב-30 ש'

אושר בוועדת הכספים: מחיר הבירה לא יירד

 

התקנות קובעות את נוסח האזהרה, גודלה ועיצובה הגרפי. החוק מתייחס לשני סוגים של משקאות אלכוהוליים – משקה משכר ומשקה משכר חזק – והאזהרה היא בהתאם לסוג המשקה. על משקאות מהסוג הראשון עם תכולת אלכוהול עד 15.5% תופיע האזהרה "מומלץ להימנע משתייה מופרזת". על המשקאות מהסוג השני עם תכולת אלכוהול יותר גבוהה האזהרה תהיה, "צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות".

 

התקנות גם קובעות כי נוסח האזהרה יופיע באותיות שחורות ובולטות על רקע לבן ובמסגרת שחורה, בגודל שלא יפחת מ-15% משטח התווית המסחרית של המשקה. בפרסומות ברדיו ובטלוויזיה האזהרה תהיה בעוצמת קול זהה לעוצמה המשודרת ובהטעמה המקובלת בשידורי החדשות. משך האזהרה לא יפחת מ-5 שניות מתוך משך זמן הפרסומת. כללי הפרסום באינטרנט יהיו זהים לכללי הפרסומות המודפסות.

 

מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' רוני גמזו אמר כי מגבלות השיווק והפרסום הן "חלק מהמאבק שלנו באלכוהוליזם ומטרתו לתת לציבור מידע על הסכנות לבריאותו כתוצאה מצריכת המשקאות. איריס יוגב מהרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול ציינה כי מטרת החוק להפחית תוך שנתיים את צריכת האלכוהול לפחות ב-8%.

 

"ללא התקנות החוק היה בבחינת אות מתה", אמרה יוגב, אבל ציינה כי מתכונת האזהרה הישראלית צנועה בהשוואה "למדינות נאורות שהנהיגו תוויות גדולות יותר כמו אירלנד המחייבת פרסום אזהרה על המשקה בגודל של 30% משטח הפרסום. יש משמעות רבה לגודל התווית". לעומתה טען ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) כי "אנחנו מחמירים מעל ומעבר. החרפנו בגודל האותיות ובחומרת האזהרה. במקום להתיישר עם העולם".

 

נטלי גוטמן-חן ממשרד הכלכלה חיזקה את דבריו וציינה כי ישראל קבלה ממדינות בארגון הסחר העולמי, כולל מאירופה וארה"ב, התנגדויות לגבי נוסח האזהרה שהטיוטה שלה נשלחה למבחן הארגון. לדעתה האזהרה חייבת להיות "אחידה ולא חריפה". גם יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) תמך בנוסח אחיד. "האזהרה צריכה להיות מידתית שלא תפגע בתעשייה הישראלית", אמר.

 

נציג יצרני ויבואני האלכוהול, דובי פיינטווק מאיגוד לשכות המסחר, הסתייג ממתכונת האזהרה בשחור-לבן שתעמיס עליהם הוצאה מיותרת מאחר שהם כבר עיצבו תוויות צבעוניות. הוא גם טען כי לנוער הצורך את האלכוהול לא משנה צורת תווית האזהרה ולא היא תילחם נגד תופעת השכרות של הצעירים ולא יכולה לבוא במקום חינוך יסודי נגד תופעת האלכוהוליזם.

 

המנכ"ל גמזו דחה את המסתייגים. "אנחנו נגד הנוסח האחיד בכוונה כדי להבדיל בי נזקי הבירה והוויסקי. אחרת הציבור יתבלבל. אנחנו גם נגד האזהרות הצבעוניות והאמנותיות. "מטרת השחור-לבן היא לבלוט מול העיניים". על בקשת צחי דותן ממועצת היין להתחשב ביקבים שמייצרים יין עם תכולת אלכוהול של 16%, לבל ייחשבו לעבריינים, אמר גמזו שידון עם שרת הבריאות על העלאת האחוז שהיא בסמכותה ובאישור ועדת הכלכלה.

 

התקנות והחוק ייכנסו יחד לתוקף כעבור שלושה חודשים מפרסום התקנות ברשומות, כלומר בנובמבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: רועי עידן
בקרוב אזהרה
צילום: רועי עידן
מומלצים