שתף קטע נבחר

המטרה: לוותר על הנפט ולשנות את התחבורה

לפני למעלה משנתיים יצאו לדרך התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים ומנהלת תחליפי הנפט לתחבורה. המטרה היא ברורה: לגבש פתרונות שיפחיתו את התלות שלנו בזהב השחור. כיצד פועלת התוכנית ואיך היא עשויה לשנות את כל חווית הנסיעה שלנו?

בשנת 2011 יזם ראש הממשלה בנימין נתניהו את התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים. התוכנית הזו נועדה לגבש פתרונות שיביאו להפחתת התלות העולמית בנפט ובמדינות יצרניות הנפט, שגורמת לאי יציבות כלכלית בכל רחבי העולם.

 

התוכנית יצאה לדרך לאחר עבודת מטה שבוצעה על ידי צוות המועצה הלאומית לכלכלה בראשות פרופ' יוג'ין קנדל. את התוכנית מנהל אייל רוזנר אשר גם עומד בראש מנהלת תחליפי הנפט לתחבורה במשרד ראש הממשלה. הפרויקט הזה אמור לקבל בעשור הקרוב תקציבים בסך 1.5 מיליארד שקל.

 

יש לו תחליף? דלק (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יש לו תחליף? דלק(צילום: shutterstock)

 

יעדיה של התכנית, בה שותפים 10 משרדי ממשלה שונים, כוללים: 1) הפיכת ישראל מרכז ידע ותעשייה בתחום תחליפי הדלקים 2) הגדלה משמעותית את השימוש בתחליפי נפט בתחבורה בישראל עד לכדי 60% בשנת 2025 3) בניית שיתופי פעולה בינלאומיים לקידום התחום בעולם.

 

התוכנית ממנפת את היכולות של המשרדים השונים על מנת לעודד תמיכה במחקר, סיוע לחברות ויזמים, סיוע לביצוע ניסויי שדה, תמיכה רגולטורית, העמקת הידע ושיתופי פעולה בין לאומיים.

 

במסגרת התכנית הלאומית, הושקה תכנית השקעות ממשלתית בהיקף של כ-100 מיליון דולר המנוהלת על ידי המדען הראשי של משרד הכלכלה ומנהלת תחליפי הנפט. התוכנית הזו תומכת בשלושה מרכזי מחקר בין-אוניברסיטאיים. כמו כן, את התוכנית מלווה אקומושן (Ecomotion), קהילת החדשנות שמונה היום כ-400 יזמים.

 

בנוסף, הושק מסלול תמיכה בניסויי שדה המופעל על ידי משרד האנרגיה. במקביל, צוות בין משרדי הכולל את משרדי התחבורה, הגנת הסביבה, האנרגיה והאוצר, משקיע מאמצים כדי להשלים את התקינה שתאפשר החדרה של כלי רכב מונעי גז טבעי לישראל.

 

אייל רוזנר, מנהל המנהלת (צילום: יח"צ) (צילום: יח
אייל רוזנר, מנהל המנהלת(צילום: יח"צ)

 

בישראל פועלות כיום מעל מ-100 חברות ו-125 קבוצות מחקר בתחום תחליפי הדלק - זאת לעומת כ-50 חברות ו-50 קבוצות מחקר בשנת 2011.

 

​מנהלת תחליפי הדלקים במשרד ראש הממשלה, בשיתוף עם משרדי הממשלה השונים, יצרה וחיזקה קשרים ושיתופי פעולה בינלאומיים עם מדינות מרכזיות ובהן גרמניה, צרפת, ארה"ב, סין וקוריאה. פרט לכך, היא ביצעה שבעה כנסים בינלאומיים בישראל, הגדילה את החשיפה של החברות המקומיות לשחקנים בינלאומיים, תמכה במשלחות של מדענים, ומעודדת שיתופי פעולה בין האקדמיה לתעשייה.

 

כחלק מניסיונות לקדם לתמוך ולזרז את התפתחות התחום, מעניקה התוכנית הלאומית כל שנה פרס של מיליון דולר - תחת הכותרת "פרס ראש הממשלה לחדשנות טכנולוגית בתחום תחליפי הדלקים". הפרס שניתן על ידי אריק ושילה סמסון, יוענק החודש במסגרת הוועידה הבינלאומית לדלקים חלופיים, אליה צפויים להגיע גורמי ממשל זרים, מומחים בינלאומיים ומשקיעים בכירים.

 

מטרת הוועידה הזו היא לקיים פורום ראשון מסוגו לגיבוש מדיניות בינלאומית בתחום תחליפי דלקים תוך מיצוב מדינת ישראל כמרכז תעשייה וידע מוביל.

 

  • תערוכת החדשנות בתחבורה תושק בטקס פתיחת מסחר של הבורסה לני"ע ברחבת הבימה ביום ג', 12.11.13, במעמד שר התחבורה, ישראל כץ; מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון; מ"מ יו"ר הבורסה, ד"ר רון מלכא; ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי; יו"ר מנהלת דלקים חלופיים במשרד רוה"מ, אייל רוזנר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים