שתף קטע נבחר

אולה שור סלקטר לוהקה לתפקיד אלקטרה

יובל מאז הוצג לאחרונה בתיאטרון הקאמרי, חוזר המחזה "אלקטרה" לבמה בעיבוד חדש - עם אולה שור סלקטר בתפקיד הראשי. "לא דמיינתי שזה יקרה כל כך מהר, אני חוששת אבל גם משתוקקת", אומרת השחקנית

פרסום ראשון: את העונה הבאה של התיאטרון הקאמרי תפתח "אלקטרה" של סופוקלס, מאבני היסוד של המחזאות הקלאסית - כשאת התפקיד הראשי תגלם השחקנית אולה שור סלקטר. החזרות לקראת ההצגה, שתעלה בחודשי הקיץ, יחלו כבר בשבוע הבא.

 

את המחזה, בתרגום של אהרון שבתאי, יביים כפיר אזולאי שמצטרף לראשונה לשורות התיאטרון הקאמרי אחרי שביים בין היתר מחזות קנוניים כמו "נורה" ו"הדה גבלר" של איבסן, שהוצגו בתיאטרון באר שבע והבימה בהתאמה. בין המשתתפים הנוספים בתפקידים מרכזיים בהפקה יהיו השחקנית הלנה ירלובה בתפקיד קליטמנסטרה, ואודי רוטשילד בתפקיד אורסטס.

 

שור בתפקיד אנטיגונה מאת סופוקלס (צילום: ז'ראר אלון) (צילום: ז'ראר אלון)
שור בתפקיד אנטיגונה מאת סופוקלס(צילום: ז'ראר אלון)
 

לא רבים בישראל העזו לגעת במחזה של סופוקלס, שחושף יצרים קמאיים אפלים ובמרכזו קללת דורות הרובצת על בית המלוכה של יוון ושרשרת דמים של נקמה ורצח. לפני כחמש שנים הוצג עיבוד למחזה בתיאטרון האוניברסיטה בבימויו של עירא אבנרי. שתי ההפקות בימתיות נוספות שהתייחסו למחזה היו האופרה של ריכארד שטראוס שהציגה בקיסריה בשנת 2000 וההצגה "מיתוס" שהציג אנסמבל עתים שנתיים לאחר מכן. את שתי ההפקות הללו ביימה רנה ירושלמי.

 

הנשים מטרויה. תפקיד מרכזי בהפקה של נינאגאווה (צילום: טקאהירו ואטאנאבה) (צילום: טקאהירו ואטאנאבה)
הנשים מטרויה. תפקיד מרכזי בהפקה של נינאגאווה(צילום: טקאהירו ואטאנאבה)

זו הפעם השנייה בה תוצג הטרגדיה בקאמרי. קדמה לה ההפקה של המחזה על פי אוריפידס שביים ב-1964 גרשון פלוטקין. "הדרמה היוונית נוגעת במקומות הכמוסים והראשוניים בנפש האדם. היא מדברת על יצרים חזקים מאתנו ובגלל זה אני חושבת שחוזרים אליה שוב ושוב. אלקטרה היא דמות של אישה מאד מורכבת עם רגשות עזים, ולמצוא אותה זה מסע בירור לא פשוט שדורש לפענח את נימי הנפש שמובילים אותה", אומרת שור סלקטר. "דיברו איתי על התפקיד לפני כחצי שנה אבל בתיאטרון כמו בתיאטרון, פורסים יריעות רחבות ולא דמיינתי שזה יקרה כל כך מהר. זה חתיכת תפקיד. אני כוססת ציפורניים, חוששת אבל גם משתוקקת ומאותגרת".

 

מיתוס. תסבוכת של יצרים ונקמה (צילום: ז'ראר אלון) (צילום: ז'ראר אלון)
מיתוס. תסבוכת של יצרים ונקמה(צילום: ז'ראר אלון)
 

בשנותיה בתיאטרון הקאמרי גילמה אולה שור סלקטר שורת תפקידים מרכזיים וראשיים במחזות מפתח. "אמא קוראז", "ביבר הזכוכית", "הנפש הטובה מסצ'ואן", "ינטל" ו"קברט" הם רק חלק מהרשימה. זו הפעם השנייה בה היא מלוהקת לתפקיד ראשי במחזה של סופוקלס. קדם לה "אנטיגונה", קופרודוקציה של תיאטרון הקאמרי והבימה בבימויו של חנן שניר, שהציגה בישראל לפני כשמונה שנים. לפני כשנתיים שנים שיחקה בתפקיד קסנדרה בהפקה מעוררת מחלוקת של "נשות טרויה" מאת אוריפידס ובבימויו של הבמאי היפני יוקיו נינגאגאווה.

 

"נשים בטרגדיה היוונית רחוקות מלהיות מובנות מאליהן", היא אומרת. "הרגשות שלהן תמיד חבויים, מפותלים, מעורבבים, סותרים ומאוד עצמתיים.

מטבע הדברים זה הופך את תהליך העבודה למרתק במיוחד. במקרה של אלקטרה זה עוד יותר מובהק. עם כל הכבוד למדיאה, מדובר בדמות שיש על שמה מושג בפסיכולוגיה המודרנית. פרויד דיבר עליה כמקבילה הנשית של תסביך אדיפוס: אישה שרוצחת את אמה כדי להשתחרר. אני אצטרך למצוא בתוך המונולוגים האדירים האלה ובתוכי את כל הגוונים שבה".

 

החזרות מתחילות בקרוב, אבל מה עכשיו?

 

"אחרי שהבנות נרדמות אני קוראת כל לילה את המחזה עצמו וגם הרבה טקסטים שנכתבו סביבו או קשורים בו בדרך כזו או אחרת. סיפורי המיתולוגיה הם אהבה גדולה שלי כבר מילדות כך שאני שולטת בחומר, אבל לקראת החזרות אני רוצה לאסוף כמה שיותר נקודות מבט על הדמות כדי למצוא את הגיבורה שלי בתוך כל הכאוס הזה. חוץ מזה אני מסיימת ממש השבוע עריכות אחרונות של אלבום שירים שכתבתי ושאני מבצעת. אלה חומרים מאוד אישיים ואני מתה מהתרגשות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ז'רר אלון
שור. לגעת במקומות הכמוסים
צילום: ז'רר אלון
לאתר ההטבות
מומלצים