שתף קטע נבחר

נהיגה מתקדמת - In

שר התחבורה מגבש תקנות המחייבות נהגים חדשים בהשתלמות על מגרשי הדרכה מתקדמת. ימות המשיח בדרך?

שר התחבורה, אמנון ליפקין שחק, הודיע היום כי הוא פועל באופן מזורז לתקנה אשר תחייב כל נהג חדש בהשתלמות נהיגה מתקדמת, זאת כתנאי לקבלת רשיון הקבע. שחק הנחה בימים אלה את מנכ"ל המשרד, בן ציון סלמן, לקבוע לוח זמנים מקוצר לטובת גיבוש תקנות מחייבות להשתלמות במגרשי הדרכה יעודיים, זאת במסגרת מה שהוא מכנה "הרפורמה במערך לימוד הנהיגה בישראל".
על-פי התכנית המוצעת, יחויבו בעלי רשיון חדש בהשתלמות האמורה בתום שישה חודשים מיום הוצאת הרשיון, ולא יאוחר משנתיים מיום הוצאתו. ההכשרה תועבר במגרשי הדרכה נפרדים לרכב פרטי ודו-גלגלי ולרכב כבד ואוטובוסים. מדובר בשישה מגרשי הדרכה לרכב פרטי בשלב ראשון, והיקף ההדרכה עומד לפי ההערכות על כ-120,000 נהגים בשנה.
מגרשי ההדרכה יוקמו לפי התכנון על-ידי יזמים פרטיים, לפי מודל שגיבש משרד התחבורה לאחר בחינת מגרשי הדרכה באירופה. לטענת משרד התחבורה, מדובר בכ-55 דונם לצורך תשתית, שתי כיתות לימוד, חדר מדריכים, מחסן אביזרים, אמצעי המחשה ועוד. העלות הנדרשת לצורך רכישת או חכירת הקרקע, הקמה, תפעול, הכשרת כוח אדם ואחזקה שוטפת של מגרש הדרכה - לפי אפיון זה - עומדת לטענת המשרד על 10.5 מיליון שקלים.
המשרד מדווח כי הפיץ לאחרונה מפרטים חדשים להקמת מגרשי הדרכה, בהם הביעו עניין למעלה מ-40 חברות פרטיות. במפרט מצוין בין היתר כי על המגרש לספק פתרונות הדרכה במגוון סוגי מצבים כמו החלקה, עקיפה, נהיגה בכיכר, ירידה לשוליים, כניסה לשלולית, נהיגה במורד וסלאלום או התחמקות ממכשול.

אם הכל כל-כך טוב…

אין סיבה שלא לברך את משרד התחבורה על היוזמה שנקט ושהביאה (אולי) להחלטה על הקמת מגרשי ההדרכה. שנים ארוכות מתדפקים על דלתות המשרד מומחים מכל הסוגים, יועצים ובעלי אינטרס כלכלי בבקשה להיות ככל העמים. אך עד עתה נדחו התכניות להכשרה מתקדמת של נהגים מסיבות שונות ומשונות, אף אחת מהן לא מטעמי שמירה על ביטחון הנהג או שאר אזרחי המדינה כמובן. את מה שלמדו באירופה לפני עשרות שנים, בארץ עדיין לא הביאו לידי מעשה. את מה שצה"ל הבין לפני שנים לא מעטות, סרבו ב"אזרחות" להפנים.
כך קרה שהיום ברור לכל המתמצא בתחום התעבורה בישראל כי רמת לימוד הנהיגה נמצאת בשפל. מרבית המורים אינם שולטים בתחבורה מודרנית, מלמדים את תלמידיהם כיצד לעבור את המבחן המעשי אך אינם מתמודדים עם הקדמה הטכנולוגית. לא במקרה קמו בישראל כמה וכמה בתי ספר פרטיים אשר מורים נהיגה מתקדמת - או לפחות ברמה גבוהה מזו הנהוגה בבתי הספר לנהיגה.
שלא במקרה החליטו מנהלי ציי רכב גדולים להעביר את נהגי החברה, אלה הזכאים לרכב צמוד לפחות, קורס באחד מבתי הספר. בדיוק כפי שעושה זאת משטרת ישראל, צה"ל ומשרדי ממשלה אחדים. מעכשיו גם לנו כנראה יהיה מותר, על פי תקנה רשמית.
ובכל זאת, לא הכל ורוד. אומר פרדי פריהאוף, נהג מירוץ ועיתונאי רכב לשעבר, אשר זוכה להערכה מקצועית גבוהה גם ממתחריו "כמובן שיש לברך על הצעד החשוב, אך חלק מקביעות משרד התחבורה נראות מוזרות, בוודאי שאינן מתיישבות עם המציאות בשטח. ראשית, מציאת 55 דונמים פנויים במרכז הארץ אינה דבר של מה בכך. אם להיות ריאליים, שטחים בסדר גודל שכזה יחייבו העתקת מרכזי ההדרכה הרחק לדרום או צפון או הסתפקות בגדלים צנועים יותר הקרובים ל-20 דונם. שנית, עלות מתוכננת של 10.5 מיליוני שקלים, הנראית הגיונית לשטח בגודל האמור, תיצור בעיה קשה אצל מפעילי המגרש. גם אם אכן יהיו 120,000 נהגים חדשים בשנה, עדיין זהו סכום גדול מדי שידרוש זמן ארוך מאד עד להחזרת ההשקעה הבסיסית. אם אלה אכן המספרים, יקטן מאד מספר המעוניינים להשתלב בפרויקט השאפתני. מלבד זאת, את הדרכת הנהיגה מתוכננים כרגע כנראה לעשות מורי הנהיגה הנוכחיים, אשר חייבים לעבור קורס הכשרה של כשבועיים. לא בטוח שמשרד התחבורה התחשב בכך."



 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
אולי לא תהפכו לנהגי ראלי...
צילום: איי אף פי
דני סלומון
אבל בטח תצליחו להקטין את סיכויי התאונה
דני סלומון
תעבדו קצת על סלאלום...
תמשיכו על קרח...
ותסתדרו אפילו עם מעברי מכשול...
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים