שתף קטע נבחר

מורים יוצרים - האמנות ככלי למחקר הנפש

אתי אמינוף מנהלת בעבודותיה דיאלוג מתמיד עם יצירות מתולדות האמנות כאשר דימויים ששקעו בתודעתה מגיחים לחיים חדשים. מוטיב חוזר ומאפיין העובר כחוט השני ביצירותיה - בואו להכיר מורה יוצרת

"האומנות עבורי היא אמצעי לעבד מחשבות ורחשי לב בדרך אלטרנטיבית. לחקור את המורכבות ורב-ממדיות שיש בסוגיות סבוכות. מחקר אל נבכי הנפש והלא מודע, אמצעי לדבר על מה שלא ניתן לדבר במילים או בקול רם, לעיתים אלה הם דברים שקשה מאוד לחלוק עם אחרים. אמצעי לעבד את החומרים, לנסות להבין אותם דרך שפה של דימויים, לעדן אותם ואף לראותם ממבט על ואף בפאן הומוריסטי - קל יותר לעיכול , לפעמים מדובר באיזו שהיא פעולה של גילוי" - אתי אמינוף היא אמנית פלסטית ישראלית, העוסקת בהוראת אומנות בתל אביב, בוגרת מכללת סמינר הקיבוצים חינוך לתיאטרון והבעה יוצרת, בוגרת מכללת בית ברל המדרשה לאומנות חינוך לאומנות ויוצרת בסטודיו פרטי הממוקם בדרום תל אביב.

 

התערוכה "ואן אייק היה כאן" עוסקת בשני היבטים לכאורה מנוגדים ושונים, הכרוכים בקשר של היחסים הזוגיים. בהיבט הראשון, הצורה הפורמאלית- ציבורית של הקידושין הנערכת באמצעות טקס, על פי רוב דתי בר-תוקף המתפקד כחוזה משפטי. ההיבט השני עוסק באותו רגע קסום וייחודי של המפגש המופלא הפרטי והייחודי בין בני הזוג המתבסס על רגשות הדדיים של אהבה, משיכה ואמון.

 

מתוך התערוכה - עבודה של אתי אמינוף ()
מתוך התערוכה - עבודה של אתי אמינוף

אתי אמינוף מנהלת בעבודותיה דיאלוג מתמיד עם יצירות מתולדות האמנות כאשר דימויים ששקעו בתודעתה מגיחים לחיים חדשים. מוטיב חוזר ומאפיין העובר כחוט השני ביצירותיה. הציור הנושא את שם התערוכה, מתקשר לציור המפורסם "נישואי הזוג ארנולפיני" של האמן הפלמי יאן ואן אייק משנת 1434. בציור זה, מתעד האמן את ברית הנישואים של הזוג בדייקנות ריאליסטית האופיינית לתקופתו, ובנוסף מוסיף את דמותו שלו המשתקפת במראה עם הכיתוב: "יאן ואן אייק היה כאן 1434". בפעולה זאת ממצב האמן את עצמו כעד נוכח הנותן תוקף תיעודי-היסטורי לטקס ברית הזוגיות.

 

בדיאלוג ישיר, צורני ופילוסופי, מנהלת האמנית התכתבות עם יצירה זו והופכת על ידי הגדלה ממוקדת של האלמנטים - המראה הכתובת והשאנדליר למרכיב העיקרי ביצירתה. בדרך זו נבנית מבחינתה הרחבה והעצמה של הזיכרון הפרטי עם הזיכרון הציבורי הקולקטיבי. ביצירות נוספות בתערוכה מחזקת האמנית את האמירות הללו באמצעות דימוי הצבי שאף הוא נוכח רעיוני פעיל ביצירה. בחירת האמנית בדימוי הצבי נובעת משלל ההקשרים המסמלים אותו וביניהם מחד היותו בעל חיים קל רגליים הממהר לנוס ובו בזמן גם סמל של יופי תפארת והדר של הטבע החי.

 

מתוך התערוכה - עבודה של אתי אמינוף ()
מתוך התערוכה - עבודה של אתי אמינוף

 

בציור "הבשורה" שבתערוכה מתוארת אישה הרה, המניחה את ידה על ביטנה העגולה, וזו מתמזגת בתהליך של מטמורפוזה והופכת לאבטיח. בתנוחתה מאזכרת הדמות הנשית את דמות הכלה מהתמונה המדוברת, אך בסיטואציה הנוכחית היא אוחזת בקרן הצבי, אותו צבי שבאינסטינקט הבסיסי שלו טבועה הבריחה המהירה, אולם כאן הוא אינו נרתע כלל מההתקרבות הזו, להיפך הוא מאפשר לדמות הנשית להתקרב ולאחוז בו, ובכך לשמר ולחדש ולקבע את המפגש ביניהם.

 

בשפה אמנותית ססגונית ומגובשת, המתמודדת עם שלל דימויים חדשים וחיבורם למצבי חיים רגשיים ואינטלקטואלים, בונה האמנית ברגישות ומנעד צבעוני מגוון תמונת עולם חדשה, ובכך מטביעה אמירה אישית חזקה עם חותם וטביעת מכחול ייחודית ועשירה.

 

  • התערוכה "ואן אייק היה כאן" תתקיים בין התאריכים 17.6-21.6.14
  • שרה כהן בונן ומשה עמר, אוצרי התערוכה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך התערוכה - עבודה של אתי אמינוף
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים