שתף קטע נבחר

ירידה של עד 30% במכירות חזרה ללימודים

בגלל הרקטות ואווירת המלחמה, הצרכנים דוחים את הקנייה לבית-הספר ואלה מהם שקונים עכשיו, קונים פונקציונלי ומצומצם. עקב כך יש ירידה במכירות ברוב אזורי הארץ, בעיקר בדרום. בענף יודעים שבסוף ההורים יגיעו כי אין ברירה ובאוגוסט, יתכן שהם גם יקנו במחירים נמוכים יותר כי החנויות לא ירצו להיתקע עם סחורה

האזעקות בישראל והלחימה בעזה הביאו לכך שהמכירות של מוצרים לבית-הספר מתמהמהות: ההורים לא קונים בינתיים, או קונים רק מה שצריך. אמנם שיא עונת הקניות לבית-הספר מגיע באוגוסט, אך הן בדרך כלל מתחילות ביולי והפעם – הן חלשות במיוחד.

 

למה אנחנו משלמים יותר למרות שהמזון הוזל?

עסקים וצרכנים בדרום משלמים את מחיר העימות

 

משה גנץ, מנכ"ל קל גב, אמר ל-ynet: "יש ירידה של 30% בכל השוק. אני לא רק מאמין אלא גם מקווה ההורים יקנו באוגוסט, אחרת יהיו לנו עודפים מטורפים".

 

מחירי הילקוטים שלכם גבוהים. הם ירדו השנה?

 

"מחירי הילקוטים ירדו בשנים האחרונות בשל הורדת המכס ב-12% (בעקבותיה המחירים לקמעונאים ירדו ב-5%-7% ב-2013-2012 מ.ק) ולא השתנו השנה לעומת השנה שעברה. ילקוטים דומים לשלנו נמכרים ביארופה ביותר מ-100 אירו".

בינתיים, לא קונים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בינתיים, לא קונים(צילום: shutterstock)

 

"ירידה של 20% בכירות אבל נדביק את הפער"

רונן לוי, מהבעלים של אופיס דיפו וכפר השעשועים, אמר ל-ynet שיש ירידה של 20% במכירות ביולי, מול השנה שעברה. "אנחנו מאמינים שבסוף נדביק את הפער כי ההורים יצטרכו להשלים את קניית המוצרים האלה. אנחנו ערוכים גם באופיס דיפו וגם בכפר השעשועים, כמו שהרבה זמן לא היינו ערוכים. יש לנו מבצעים טובים. אחרי שלא קנו החודש, בסופ"ש האחרון היתה התעוררות בעקבות הפסקת האש. אנשים יצאו לקנות, הסתערו על החנויות. אני מקווה שזה ימשיך".

 

כמה עולה ילקוט אצלכם?

 

"תיקים זרוקים אנחנו מוכרים החל מ-20 שקל. תיקים אורתופדיים עולים החל מ-59 שקל וממותגים עד 199 שקל. יש תיק ב-250 שקל אבל מי שקונה מעל 200 שקל, מקבל 50 שקל הטבה לתיק. יש גם תיקים מהשנה שעברה: סיידרמן ב-49.90 וב-99 שקל. אנשים יודעים. שזה משנה שעברה. התחלנו למכור תיק זרוק עם 20 פריטים בתוכו ב-59.90 שקל. הלהיט אגב זה כדורגל. ברצלונה וברזיל".

 

מתי להערכתך אנשים יתחילו לקנות?

 

"עכשיו בין המצרים אז עד ט' באב הדתיים לא קונים. בנוסף, יש מלחמה ואנשים מחכים עם הקניות. אני צופה שב-5 לאוגוסט יחלו המכירות ויימשכו עד סוף החודש".

 

קרביץ: "האמנו שהצרכן רוצה מותגים. עכשיו הוזלנו את הסל"

בקרביץ מדברים על ירידה של 10%-15% בדרום הארץ. "במרכז אין ירידה ובצפון יש אפילו גידול", אמר ל-ynet מנכ"ל קרביץ אלון רונן, יש לנו יתרון במיקומים שלנו, אז אצלנו המגמה פחות מורגשת. גם יצאנו עם יותר מוצרי מותג פרטי במטרה לשפר את המכירות. יש לנו מבצעים כמו טרולי אאוטדור של קלגב ב-29 שקל במקום ב-99 שקל.

 

 

"בעקבות מהלכי הוזלת הסל, ציפינו לגידולים במכירות והצרכן אכן מבין שנתנו לו סל טוב, אבל מבחינתנו, במקום עלייה במכירות שהמהלך הזה אמור היה להביא, יש סטגנציה עם צניחה קלה. בסופו של דבר, אני משוכנע שהפערים יצטמצמו. הילדים לא ילכו לבית הספר? ילכו. פשוט יהיה לא נעים שכולם יחכו לסוף. על הלחץ הקשה שיש יהיה עוד יותר לחץ".

 

האם התדמית של קרביץ יקרה?

 

"בעבר טעינו כששמנו בחזית את המוצרים הממותגים האיכותיים ולא הבאנו מוצרים גנריים. האמנו שהצרכן רוצה רק מותגים. לאחרונה הבאנו מותג פרטי ועכשיו, ברשת אחרת אפשר למצוא טושים ב-3 שקלים שלא עובדים ואצלנו ב-4 שקלים והם עובדים בדיוק גרמני והם גם עברו מכון תקנים, בניגוד לטושים של המתחרה, שהצהיר שהם למבוגרים ולכן הם לא עברו מכון תקנים. כיוון שהבאנו יותר מותג פרטי זה הביא לפער גדול בתמחיר והסל הוזל אצלנו השנה. אנחנו מנפצים את האגדה שעולה מיליארד שקל לחזור לבית-הספר. אנחנו מעריכים את השוק ב-150 מיליון שקל".

 

למרות שהמכירות עוד לא צברו תאוצה, יש טרנדים ששמת לב אליהם השנה?

 

"ניקי ממשיך להיות פופולרי. הציוד המשרדי במגמת ירידה. הילדים מקלידים, כבר לא כותבים פתקים אלא נוטס. זו ירידה של 4%-6% בשנה, כשארה"ב מדברים על 8%".

 

וכמה עולה הילקוט הכי יקר אצלכם?

 

"התיקים הוזלו בגלל המיסוי. התיקים הכי יקרים עולים 249 שקל, לעומת 350 שקל בשנים קודמות המיסוי השפיע, הדולר השפיע".

 

הפיראט האדום: הרווח הגולמי על תיקים נמוך

גם ברשת הפיראט האדום אמרו לנו ש"ברור שהמלחמה משפיעה. למישהו יש מצב רוח לעשות משהו? גם אצלנו ברשת מתעסקים בימים אלה בעיקר בלמסור צעצועים לדרום. יום אחרי המלחמה יתחילו לקנות. לזה צריך לצרף את העובדה שהעונות נגמרו. לאמא יש כסף לקנות כל השנה וגם זו סיבה לירידה במכירות לקראת שנת הלימודים".

 

לפי גורם ברשת, הפיראט חווה ירידה של 8% במכירות בב"ש ואשקלון. ירידה דומה היתה גם בראשל"צ, אבל בסוף השבוע האחרון, "המכירות שם עברו את היעדים כי היתה הפסקת אש וכולם הגיעו לסינמה סיטי", אמר. "הלהיטים הם כדורגל והלו קיטי".

 

הילקוטים הוזלו בעקבות ההורדה של המכס?

 

"תשאלי את הספקים. הם יגידו לך שהם לא העלו את המחיר. להוזיל הם לא הוזילו. הרווח הגולמי שלנו על תיקים עומד על 25%-30%. תיקים שנמכרים ב-199 שקל הורדנו ל-169 שקל ול-159 שקל ואפילו ל-139 שקל".

 

אז אתה מרוויח על מוצרים אחרים.

 

"כן, באביזרים מרוויחים יותר".

 

לא בא לאנשים לצאת ולבזבז

סמנכ"לית השיווק של עידן 2000 נועה פינטו, מספרת ש"יש ירידה במכירות בכל ארץ. אנשים לא ששים לצאת הביתה בשמחה ובששון. מעבר לזה שאלה צרכים בסיסיים, יש גם הווי וכיף לצאת עם הילד ולקנות לבית-הספר ולרוב זה גם מה שמגדיל הקנייה. כרגע זה קיים פחות. אנשים הם מאוד פונקציונליים עכשיו והדרומיים, כולל ראשל"צ ורחובות, כמעט לא יוצאים בכלל. בצפון אמנם פחות מרגישים את זה, אבל יש תחושה כללית בארץ שלא בא לאנשים לצאת ולבזבז. לעשות קניות גדולות. כל זה למרות שהמחירים אצלנו דומים לשנה שעברה ולעיתים אפילו נמוכים יותר".

 

 ( צילום: shutterstock ) ( צילום: shutterstock )
( צילום: shutterstock )

 

גם מנכ"ל מודן שי אליצור חש במגמת עצירת הקניות. "אין ספק שהמצב של המכירות היום, מושפע מאוד מהמצב הביטחוני. העסק כל הזמן מושבת. יש חנויות בדרום עם ירידות של 70%-80% במכירות כי אנשים לא יוצאים מהבית. במרכז, חנויות מדווחות על ירידה של 30%-20%. אנשים מעדיפים לא לטייל מחשש שתהיה אזעקה בדרך. בנוסף, יש חדשות קשות וקשה לנו כעם לחגוג בקניות ובסיילים, אבל כולנו מקווים שבקרוב זה ייגמר וייגמר לטובת העם והמדינה שלנו היקרה לנו כל כך".

 

איך המחירים השנה?

 

"המחירים השנה בגדול כמו בשנים האחרונות. המחירים ירדו עוד לפני הורדת המכס".

 

בכמה ילקוטים שלכם נמכרים?

 

"תיקים אורתופדיים אנחנו מציעים במחיר מומלץ לצרכן של 229 שקל אך הם נמכרים בפחות מזה. אף אחד לא מוכר ביותר. בהחלט ניתן להשיג דגמים יותר ישנים במחירים נמוכים יותר בחנויות המפעל וברשתות דיסקאונט. הלהיטים הם הלו קיטי, ווינקס, הנסיכה סופיה ומארי וגם תיקים לא ממותגים עם פרחים ופרפרים. לבנים: ספיידרמן, פאואר ריינג'רס, צבי הנינג'ה, מטוסים, כדורסל וכדורגל. בתיקים לבוגרים טווח המחירים גדול: מ-39 שקל ועד ל-200 שקל. באקספלורר לבד יש לנו למעלה מ-100 דגמים".

 

הצרכנים ירוויחו מזה?

עינת יונגר, סמנכ"ל השיווק של טויס אר אס, חושבת שהצרכנים ירוויחו מזה בסופו של דבר: "יולי הנוכחי זה חודש בעייתי", אמרה. "בסוף יצטרכו לקנות מוצרים לבית הספר וזה יתנקז לפרק זמן קצר ורמת המחירים תרד מאוד, כי הרשתות לא רוצות להישאר עם סחורות. החודש אצלנו התחיל בעליות מאוד יפות, בזכות מהלכים שעשינו עם טייני לאב ומשחקי קופסא וקטגוריית הצעצועים חזקה, אבל יש ירידות בגלל המלחמה. הפסקת האש בסופ"ש עזרה לנו לעמוד ביעד המכירות. כשיש שקט יוצאים כשיש אזעקה מסתגרים בבתים. זה גם משתנה לפי שעות היום: בערב מסתגרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים