שתף קטע נבחר

ציוד צילום לחובב המקצועי

פלאשים, חצובות, מטריות תאורה, סליידר, סטדי קם, ראש וידאו ועוד מזוודה מלאה בציוד ליוו אותנו ביום צילומים מיוחד שערכנו, כדי לבדוק במה אפשר להשתמש כדי להפוך הזמנה לחתונה - לסרטון שובה לב

אתם אוהבים לצלם, יש לכם רעיון בראש לסרט, אתם רוצים לשדרג אותו אבל לא בטוחים באיזה ציוד כדי להשתמש. יצאנו ליום צילומים כדי ליצור הזמנת וידאו לחתונה, ובדקנו את הדרכים השונות שבהן אפשר למנף את הציוד, כדי לשפר את התוצאה הסופית.

 

 

רשימת הציוד - וידאו

מצלמה - פנסוניק GH4.

ריג - מתקן החזקה שהורכב מבסיס מתכת ושתי מוטות בקוטר 15 מילימטר.

מערכת פולו פוקוס - כדי להניע את טבעת הפוקוס על העדשה בקלות, משתמשים במערכת גלגלי שיניים שממירה את התנועה הסיבובית ב-90 מעלות, בכך מאפשרת תנועה חלקה ומדויקת של הפוקוס.

מאט בוקס - משמש כדי למנוע מקרני השמש לחדור לעדשה בזווית לא רצויה, ובנוסף מאפשר להתקין פילטרים לפני העדשה.

גלייד קם - המתקן שעליו המצלמה נמצאת. ניתן להחזיק אותו ביד דרך הידית המובנית, אם אתם חזקים מספיק.

תושבת אייפד - מחזיקה את האייפד המשמש כמוניטור חיצוני למצלמה, מותקן על תחתית הגלייד קם.

סטדי קם - למעשה שם של מותג, המכשיר הספציפי נקרא ווסט תמיכה עם זרוע וזה בדיוק מה שהוא. תפקידו להחזיק את הגלייד קם, לתמוך במשקל ולפזר אותו, ולשכך את התנועות הטבעיות של הצלם כדי להשיג שוט חלק במיוחד.

סליידר - כשכל מתקן המצלמה נמצא עליו, ניתן להניע אותה ימינה ושמאלה בתנועה חלקה ומבוקרת.

ראש וידאו - מאפשר להטות את המצלמה לכל כיוון בתנועה חלקה ומבוקרת.

ריפלקטור - משמש להחזיר את האור ולהעלים צללים. כמו כן, משמש כציליה לשחקנים המתעלפים.

 

צפו בסרטון שצילמנו בעזרת הציוד: 

 

תמונות

פוקט וויזארד - סט משדר ושני מקלטי פלאש אלחוטיים. מאפשר להפעיל את הפלאשים ללא חוטים. דבר חיוני מאוד כשמצלמים בשטח פתוח כשהשמש ישירה מלמעלה. בנוסף השתמשנו בשני פלאשים, מטריות מרככות, ושתי חצובות תאורה.

 

זמן ההרכבה הראשוני ארך יותר משעתיים עד שהשגנו איזון מושלם (צילום: שחר שושן) (צילום: שחר שושן)
זמן ההרכבה הראשוני ארך יותר משעתיים עד שהשגנו איזון מושלם(צילום: שחר שושן)

 

הצוות כלל אותי, הזוג, שגם עיצב את הסט, חבר נוסף שעזר וצלם ynet שתיעד אותנו, והנחיל עלינו עצות מקצועיות. מעבר לציוד הצילום, הבאנו כסאות, שמשייה, בערך 20 ליטר מים, קילו בורקס ואיפור שדיי נמס בחום.

 

מתקררים תחת הריפלקטור (צילום: שחר שושן) (צילום: שחר שושן)
מתקררים תחת הריפלקטור(צילום: שחר שושן)

 

גלייד קם

אחד הפתרונות המוצלחים לייצוב תמונה בתנועה הוא הגלייד קם. המתקן המורכב ממוט אנכי מתכוונן שלו משקולות בתחתית, ופלטת מתכת בחלקו העליון, מסתמך על איזון מדויק של המצלמה והמשקולות, כדי ליצור מצב שבו המצלמה כאילו צפה. ידית האחיזה נמצאת בשליש העליון של המוט, כשהיא מחוברת למוט המרכזי דרך גימבל - מערכת צירים שמטרתה להשאיר את המצלמה מאוזנת ככל הניתן.

 

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

אל הפלטה מחברים את המצלמה וכל הציוד הנלווה לה, כשמשתמשים בכמות משקולות שונה כדי לאזן את המצלמה כראוי. פלטת המתכת המחזיקה את כל הציוד ניתנת לכיוונון עדין כדי להגיע לאיזון מושלם - דבר קריטי ביותר היות והצלם לא נוגע פיזית במצלמה כל זמן הצילום.

 

אנחנו חיברנו את האייפד לתחתית המוט שכן אם היינו מרכיבים אותו בחלקו העליון, המתקן כולו היה נופל. יחד עם האייפד וכל הריג, העסק הזה שקל לא מעט מה שהפך את החזקתו ביד לקשה ולא ריאלית במיוחד. מגבלה נוספת היא שהמתקן לא משכך תנועות אנכיות (bobbing) אך כל עוד תשימו את המצלמה בלבד בלי תוספות, תוכלו להשתמש בו בלי לנקוע את הזרוע.

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

ישנם שלושה דגמים כשכל אחד מתאים למשקל שונה. דגם SK-SW03 נמכר ב-699 שקל והוא מתאים למצלמות עד 2 קילו. דגם SK-SW2 נמכר 799 שקל והוא מתאים למצלמות עד 3 קילו, ודגם SK-SW01 נמכר ב-899 שקל והוא מתאים למצלמות עד 4.5 קילו.

 

סטדי קם

אחד הכלים השימושיים ביותר שצלם יכול להחזיק הוא סטדי קם. מייצב התמונה המכני מורכב מווסט שהצלם לובש, ואליו מחובר מוט בעל ארבעה צירים ושני קפיצים, המשככים את תנועות הצלם. בעזרת כיוונון אידאלי, ניתן להגיע למצב של חוסר תנועה מוחלט, אך זה לרוב אפשרי בדגמים היקרים והמשוכללים יותר. הווסט המדובר לא נוח במיוחד וקל להתחמם תחת הכתפיות העבות שלות. עם זאת הוא מפזר את המשקל יחסית טוב, אך חשוב לזכור שדגם זה מיועד למצלמות SLR ולא למצלמות כבדות יותר.

 

 

הסטדי קם מורכב מהווסט והזרוע שבתוכה הקפיצים (צילום: יח"צ) (צילום: יח
הסטדי קם מורכב מהווסט והזרוע שבתוכה הקפיצים(צילום: יח"צ)

 

הווסט נלבש ממש כמו בתמונה, כשמוט הייצוב המכיל את הקפיצים ניתן לחיבור מימינו או משמאלו. שני הקפיצים ניתנים לכיוונון באמצעות ברגים עם ידית אחיזה כך שגובה המצלמה, ומידת השיכוך ניתנים לשינוי ברגע. על פי היצרן, המשקל המקסימלי לנשיאה עם הווסט הוא 6 קילו, כשמשקל הווסט עם הזרוע הוא 4 קילו. בצילומים שערכנו הרכבנו מתקן ששקל קצת יותר מארבעה קילו ואחרי 20 דקות בערך הוא הפך למאוד לא נוח. זה היה השלב שבו גילינו שלווסט שבדקנו היה חסר חלק. בכל זאת, חשוב לזכור כי בתעשיית הקולנוע מפעילי סטדי קם הם לא כתבי מחשבים חיוורים אלא אנשים חזקים ומאומנים היטב.

 

 

Ram Mount

את האייפד הצמדנו לגלייד קם בעזרת מתקן מחברה בשם ראם מאונט. החברה מייצרת מגוון רחב של מקבעים טכניים מוקשחים לתעשיית הצבא והמשטרה, וגם למגזר האזרחי. המקבע העשוי מפלסטיק קשיח ניתן להתקנה במגוון משטחים, אחד מהם הוא כידון של אופנוע. היות והמוט של הגלייד קם הוא גם צינור עגול, יכלנו לקבע את האייפד ישירות אליו.

 

המקבע ננעל על העמוד בלפיתת קונג פו (צילום: שחר שושן) (צילום: שחר שושן)
המקבע ננעל על העמוד בלפיתת קונג פו(צילום: שחר שושן)

 

ה-Ram Mount לאייפד נמכר ב-349 שקל והוא אחד המקבעים החזקים והמדויקים ביותר שראינו. אם אתם מייעדים אותו לרכב אז העמידות שלו היא אכן קריטית. אם זה מיועד רק כדי להחזיק את המסך ליד מצלמה נייחת שלא מקפצת לה, אז 349 שקל זה דיי הרבה רק כדי לשמור את האייפד במקום.

 

סליידר Sevenoak

את הסליידר המדובר סקרנו בעבר, הוא מגיע באורכים של מטר, 120 סנטימטר ו-150 סנטימטר יחד עם נרתיק נשיאה. מחירו מתחיל ב-999 שקל לגרסת המטר, 1,199 לגרסת ה-120 הסנטימטר, ו-1,299 לגרסת המטר וחצי.

 

כדי להחזיק את הסליידר ולאחר מכן את הפלאשים והמטריות, השתמשנו בסטנדים שונים של חברת פרויז'ן - מותג פרטי של חנות פוטופריק שהשאילה לנו את הציוד.

 

ראש וידאו Benro S6

כדי לייצב את המצלמה יש להציב אותה על חצובה, אך רק חלק מהן כוללות ראש מתכוונן המאפשר לסובב את המצלמה סביב ציר החצובה, אך אלו בכל מקרה לא בנויים לתנועה חלקה אלא רק לכיוונון ונעילה. ראש החצובה המיועד לווידאו, מכיל בתוכו מנגנון התנגדות מתכוונן המאפשר לסובב את המצלמה בתנועה חלקה, ורציפה, ומעלה את ערך ההפקה.

 

 

מאפשר להניע את המצלמה בתנועה חלקה עם התנגדות משתנה (צילום: יח"צ)
מאפשר להניע את המצלמה בתנועה חלקה עם התנגדות משתנה(צילום: יח"צ)

 

דגם זה התומך במתקן שמשקלו עד 6 קילו, טווח תנועה אנכי של 90 מעלות מעלה, ו-75 מעלות מטה, כשהוא מסוגל להסתובב ב-360 מעלות. רמת התנגדות הראש לתנועה נשלטת על ידי חוגה המאפשרת לבחור בין 3 רמות שונות. תכונה נחמדה שאהבנו הייתה הפלס המואר המאפשר לאזן את החצובה גם בחושך. מחיר ה-Benro S6 הוא 799 שקלים.

 

Pocket Wizard III

בין צילומי הסרטון, התפנינו לצלם את התמונות להזמנה, שגם יופיעו באירוע עצמו. היות וידענו מראש שנצלם באור יום ישיר, ולא ב"שעת הזהב" כפי שצלמים רבים אוהבים, שעת הזריחה או השקיעה שבה התאורה הטבעית נפלאה, היינו צריכים לעזור לאמא טבע להוציא את המיטב מהמפגש שלנו. כדי להאיר את המצולמים בצורה אחידה, השתמשנו בשני מבזקים שהעמדנו על עמוד תאורה. את המבזקים חיברנו לעמדו בעזרת מתאם מטריה. אותו מתאם מאפשר להבריג את הפלאש לעמוד התאורה, ולקבע מטריה מיוחדת המיועדת להחזיר ולרכך את האור.

 

שליטה פשוטה וטווח רחוק (צילום: יח"צ) (צילום: יח
שליטה פשוטה וטווח רחוק(צילום: יח"צ)

כל יחידה יכולה לשמש כמשדר ומקלט, כשהיא מתחברת דרך מחבר הה-Hot Shoe או דרך שקע הפלאש הייעודי. לפוקט וויזארד 32 ערוצים. במידה ואתם משתמשים בפלאש אחד או רוצים להפעיל את כל הפלאשים בו זמנית, יש להשתמש בערוצים 1-16. במקרה ובו תשתמשו ביותר מפלאש אחד ותרצו לשלוט בכל פלאש בנפרד, מבלי לטרוח ללכת עד לפלאש ולכבות אות, ניתן להשתמש בערוצים 17-32, שם ניתן להפעיל או לכבות מרחוק עד ארבעה פלאשים אלחוטיים.

 

ניתן להבריג אותו לחצובה, לקבע לשקע Hot Shoe או סתם לקשור לעמוד (צילום: יח"צ) (צילום: יח
ניתן להבריג אותו לחצובה, לקבע לשקע Hot Shoe או סתם לקשור לעמוד(צילום: יח"צ)

 

הפוקט וויזארד 3 עובד על פי היצרן למרחק של עד 500 מטרים. בסיטואציה שלנו היינו לא יותר מעשרים מטר מהפלאשים ואכן, לא נרשמה בעיה כלשהי בקליטה, או בהפעלה המרוחקת. היחידה פועלת על זוג סוללות AA אך ניתן להפעיל אותה גם משקע USB, המאפשר גם שדרוגי קושחה כאשר אלו זמינים.

 

 

היכולת לשלוט בפלאשים אלחוטית, ובמיוחד להפעיל ולכבות אותם ישירות מהמצלמה, היא אחת שמקלה על חייו של הצלם, ובמיוחד אם הוא רוצה להיות יצירתי עם הפלאשים, ולמקם אותם במקומות נסתרים בתמונה ולא ישירות מול המצולמים. מחירו של ה-Pocket Wizard III עומד על 706 שקלים ליחידה, כשצריך לפחות שתי יחידות.

 

מתאמי המטריה שהשתמנו בהם היו דגם M11 שמחירו 129 שקל, ודגם M1 שמחירו 171 שקל. חצובת התאורה עם הקפיץ היא מדגם T280 ומחירה 232 שקל.

 

סיכום

אל יום הצילומים הזה הגענו עם קונספט כללי בראש, אך בלי תסריט ספציפי. קיווינו מראש לעשות שימוש יצירתי בכל הציוד שעמד לרשותנו, אך זו לא הייתה המטרה הבלעדית. בציוד עצמו למדנו להשתמש בימים שלפני הצילומים, כשהאתגר הגדול מבין המבחר היה הסטדי קם, שתפעולו הוא מעין ריקוד מרחף שכזה, מאשר סחיבה גסה.

 

כחובב קולנוע עצמאי שמטבעו, נטול תקציב, אני מבטיח לכם שאפשר להגיע לתוצאות יפות מאוד גם בלי הציוד. אך אם האפשרות קיימת עבורכם, ההשקעה בציוד כזה או אחר, מאיזה מקום בעולם שתרצו לרכוש ממנו, היא אחת שתשמח אתכם לאורך זמן.

 

תודה רבה לחנות פוטופריק על השאלת הציוד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניב פרנקה
ציוד צילום לחובב המקצועי
צילום: ניב פרנקה
מומלצים