שתף קטע נבחר

"עובדים ומפקחים ברכבת קיבלו שוחד וטובות הנאה"

במשטרה לא נותנים הנחות לרכבת ישראל בפרשת מעילת המיליונים של חברת הניקיון ומסבירים: הכספים שהוצאו במרמה נעשו לפי נוהל מסודר, אך ניתן היה לבצע זאת רק כתוצאה משיתוף פעולה בין החברה לעובדים ומפקחים ברכבת, אשר קיבלו טובות הנאה ושוחד

שנתיים לאחר חשיפת הונאת הניקיון הגדולה ברכבת ולא פחות משבע שנים לאחר שההתנהלות הפלילית דווחה להנהלת החברה, פשטה משטרת ישראל על בתיהם של עשרות חשודים במעורבות בפרשה. בין היתר נעצרו הבוקר (ג') בבתיהם על-ידי כוח של מאות שוטרים שבעה עובדי רכבת ובהם מנהל אגף, כמו-גם עובדי ומנהלי חברת כוח אדם. כולם בחשד להונאת הניקיון הגדולה שנחשפה ב-ynet. במקביל ערכו אנשי היחידה הכלכלית של המשטרה חיפוש בבתיהם של העצורים. במשטרה אומרים היום כי "הרכבת היא קורבן בסיפור הזה של עובדים שלה", ומציינים כי זכו לשיתוף פעולה מלא עם הנהלת הרכבת, אשר אפשרה לנהל חקירה סמויה גם בתוך חברת הרכבת עצמה.

 

ynet חושף את פרשת המעילה ברכבת:

 

מחקירת המשטרה עד עתה עולה כי הכספים שהוצאו במרמה מהרכבת, נעשו בעזרת נוהל מסודר אשר כלל חשבוניות. במשטרה מדגישים כי ההונאה שנאמדת בעשרות מיליוני שקלים, יכולה הייתה להתבצע הודות לשיתוף פעולה שזכתה חברת הניקיון הקבלנית מעובדי רכבת מן המניין - עובדים ומפקחים באגף התברואה של רכבת ישראל. אלה האחרונים קיבלו לטענת משטרת ישראל טובות הנאה ושוחד.

 

לדברי משטרת ישראל, החברה אכן ביצעה פעולות ניקיון מסוימות, אך דיווחה - וקיבלה לכאורה תשלום - על פעילות כפולה ויותר, קיבלה תשלום (מול חשבונית) על פעילות שלא בוצעה כלל ועוד. חשבוניות אלה הוכנסו לדברי המשטרה לדו"ח שהופק על-ידי פקחי רכבת ישראל, הועבר לאגף החשבונות ושולם לחברת הניקיון. ההפרש בין העבודה בפועל לתשלום, הועבר לכיסיהם של מנהלי החברה.

 

שנים של התעלמות

פעולת המשטרה הבוקר ומעצר החשודים בהונאה נתפס בקרב חלק מהמעורים בפרשה כמאוחר באופן בלתי סביר. "במשך שנים ארוכות ידעו ברכבת על העניין. ברור שגם בהנהלה ידעו שהקרונות מטונפים מבפנים ובחוץ, למרות תשלומים של מיליונים לחברות ניקיון ומפקחים. לפני שנים כבר הביאו הרי מפקחים שיפקחו על המפקחים". יש לצין כי ב-2009 חשף ynet כי ברכבת ישראל החליטו לשכור - בחצי מיליון שקל לשנה - שירותי פיקוח פרטיים על הניקיון. כל זאת בזמן שהרכבת העסיקה בשכר מלא לא פחות משבעה מפקחי ניקיון שזה כל תפקידם. מדובר היה בשתי חברות פרטיות, שתפקידן המוגדר היה פיקוח על שירותי הניקיון שקיבלה הרכבת מקבלן חיצוני. בתגובה לחשיפת ynet אמרו ברכבת כי "רמת הניקיון כיום אינה מניחה את הדעת".

 

מאז דו"ח ביקורת פנימי ראשון שהתריע על כשלים בניקיון הרכבת, שנערך ב-2006 וממצאיו פורסמו ב-2007, החליפה רכבת ישראל מספר מנכ"לים. ראשון לעזוב היה עופר לינצ'בסקי. אחריו הגיע יצחק הראל שפרש ב-2011, סמנכ"ל הנוסעים לשעבר, משה אמסלם, עזב את הרכבת בסוף 2011 וקודם לתפקיד בכיר במשרד התחבורה. לאחר חשיפת הונאת הניקיון ב-2013, פוטרו מהרכבת שישה עובדים ממחלקת התברואה, שניים הושעו ואחד הוזהר. בהנהלת החברה הובהר כי "נשקלת הגשת תביעת ענק נגד קבלנית הניקיון".

 

כאמור, ברכבת ישראל הביעו היום תמיהה באשר לזמן שלקח למשטרה - כמעט שנתיים - להשלים את החקירה ולעצור את המעורבים בהונאה. זאת למרות שכל פרטיה נחשפו זה מכבר על-ידי חברת חקירות פרטית ששכרה הרכבת, כמו גם דו"חות פנימיים בעניין שהגיעו לפני שנים לידי ynet ונחשפו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
מי דאג לניקיון הקרונות?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים