שתף קטע נבחר

ועדת התכנון תקבע עד כמה מסוכן קו הרכבת לאילת

מתכנני קו הרכבת העתידי לאילת ניסו להתחמק, אך היועץ המשפטי לממשלה קבע - ועדת התכנון המחוזית תבדוק עד כמה בעייתית תהיה הובלת חומרים מסוכנים בתוואי החדש

מתכנני הרכבת לאילת ניסו למנוע בדיקת סכנות פוטנציאליות בהובלת חומרים מסוכנים? לידיעות אחרונות נודע כי היועץ המשפטי לממשלה דחה את בקשתם להימנע מהבדיקה, וקבע שהנושא ייבחן השבוע כמקובל בוועדת התכנון המחוזית בדרום. בדיקה שכזו נראית כנחוצה, שכן תוואי הרכבת צפוי לעבור במרחק עשרות מטרים מאוניברסיטת באר-שבע, סמוך לבית חולים סורוקה, בקרבת שכונות מגורים בבאר שבע ודימונה ואף בסמוך למלונות באילת. יש להזכיר כי חוות דעת של ראש אגף חומרים מסוכנים לשעבר במשרד להגנת הסביבה הנחשבת מומחית בתחומה, קובעת כי "אירוע חומרים מסוכנים באזורים אלו עלול לגרום לאירוע רב-נפגעים".

 

ועדת התכנון תתבקש להחליט השבוע אם לבחון את מידת הסיכון כבר כעת, ולחייב שינויים בתוואי או הקמת מערכי מיגון לתושבים, או להיענות לדרישת משרד התחבורה ונתיבי ישראל (מ.ע.צ לשעבר) ולבחון זאת לאחר הפעלת הרכבת. "לאור התוצאות החמורות שעלולות להיגרם עקב אירוע כזה, נראה שדחיית בחינת הנושא לשלב התפעולי אינה אחראית. שלב זה כבר מאוחר מדי", כך כותבת מיכל ברטוב, בחוות דעת שהוזמנה על-ידי החברה להגנת הטבע המתנגדת לפרויקט. בנוסף נדרשת ועדת התכנון להחליט אם לאפשר להפקיד את התוכנית לבחינת הציבור ולהתנגדויות אפשריות, או להיענות לדרישת המשרד להגנת הסביבה וגופים נוספים, לחייב את משרד התחבורה ונתיבי ישראל לבצע סקר מקיף על ההשפעות הפוטנציאליות של הובלת חומרים מסוכנים ברכבת.

 

לפי ברטוב, תרחיש "קל" יחסית של דליפת ברום, העלה כי רדיוס הסכנה מגיע לכששה ק"מ. לדבריה, "עד למרחק של כקילומטר קיימת סכנה לחיי אדם, אם האנשים יהיו חשופים לחומר 60 דקות. סכנה בריאותית חמורה תהיה קיימת למרחק של כשישה ק"מ לאוכלוסייה שתהיה חשופה במשך שעה." במשרד התחבורה אומרים שהנושא יועבר לבחינת הוועדה, וכי בכוונתו לבצע סקר סיכונים מקיף לרכבת בכל רחבי הארץ, כולל על קווים עתידיים, מה שלדעתם אמרו לספק את חברי הוועדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
הרכבת לאילת מסוכנת?
צילום: אביגיל עוזי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים