שתף קטע נבחר

שי אגסי כשל? יש מספיק אחרים שיצליחו

הוועידה הבינלאומית לתחליפי דלקים שנערכה בתל אביב, החלה בנאום מפזר אשליות והסתיימה באופטימיות גדולה. אבל למרות שורה ארוכה ומרשימה של מומחים בתחום הדלקים, את עיקר תשומת הלב באירוע משכו יזמים צעירים עם בשורה - ישראל בכיוון הנכון להפוך למעצמת ידע בתחום התחבורה הנקייה. וכן, גם שמו של אגסי עלה מדי פעם

אייל רוזנר, האיש העומד בראש מנהלת תחליפי הדלק של מדינת ישראל, לא נהנה ממשרדים מפוארים, צוות ענק ותקציבי עתק. ישראל רוצה אמנם להשתחרר מתלות בנפט ובמקביל לשפר את איכות החיים ולהקל על משתמשי התחבורה, אך בינתיים לפחות, ארבעה אנשים בלבד יאלצו לעשות את זה עבור כולנו. בדיוק ההיפך משי אגסי, יזם פרטי שביקש מאיתנו להתגייס להסרת התלות בנפט ישן (וערבי), אך עשה זאת ממגדל השן שבנה לעצמו במיליארדים. "אני בן אדם מציאותי" אומר רוזנר. "הגעתי לתפקיד הזה מהשוק הפרטי הזוהר והעשיר, אבל אני מבין שזה מה שיש. לא מפריע לי, העיקר שנשיג את המטרה". והוא לא שוכח להוסיף: הגעתי לכאן כדי לעשות קדנציה, במקום שוחק ומתיש, ולא ברור עד כמה אצליח להחזיק כאן מעמד".

 

  

 

והמטרה מבחינתו של רוזנר, עוד הרבה לפני שנת 2025 בה מעוניינת המדינה להגיע לשימוש של 60% בתחליפי נפט לתחבורה, היא לנוע כל הזמן לכיוון הזה. בעולם הוכיחו שאפשר להפעיל אוטובוסים עם גז או חשמל ולהקטין משמעותית את הזיהום? גם בישראל צריך לעשות זאת, או לפחות לנסות. וכמה שיותר מהר. מקורב לעולמו של רוזנר מסביר: "לא כולם מבינים, ולא כולם רוצים להבין. יש בתחום הזה המון אינטרסים שצריך לקחת בחשבון". גם רוזנר מכיר את הבעיות, אבל הוא אופטימי. "אני לא בן אדם שמתייאש, וברור לי שלא הכל ילך חלק", הוא אומר, "אבל בסוף נצליח". ב"נצליח" הוא מתכוון לכך שהמדינה תתחיל בביצוע מהלכים משמעותיים להכרה ביתרונות תחליפי הדלקים, כמו למשל הניסוי שבוצע במשך שנה ברחובות גוש דן עם אוטובוס חשמלי. כמה זמן הוא מתכוון להמשיך ולהלחם? "חשוב לי לייצר מערכת שתהיה בעלת המשכיות, שלא יהיה ספק לגבי נחיצותה והמשך הפעילות שלה, ללא קשר למי יעמוד בראשה".

 

עבור רוזנר, האירוע שנערך השבוע בתל אביב ובשמו המלא "הוועידה הבינלאומית לתחליפי דלקים", רק מחזק את ההכרה שהמערכת אותה בנה, נמצאת בכיוון הנכון. זו שנה שניה ברציפות בה הוא מצליח להביא ארצה למעלה מ-100 אורחים מחו"ל, בהם בכירים ביצרניות רכב מובילות לצד נציגי יבואניות מקומיות, אנשי אקדמיה ופיננסים, יזמים מקומיים מלאי חזון ואנשי תקשורת. כולל הופעה שנייה ברציפות של גל לופט, יו"ר מכון המחקר לניתוח סיכונים בוושינגטון ויועץ לממשלת ארה"ב, אשר ביקש מבאי הכנס שלא להתרשם יתר על המידה מהצניחה החדה במחירי הנפט. "אסור שמחיר נפט נמוך יגרום להאטה במירוץ אחר תחליפים ראויים, שכן מחירו יעלה ללא ספק, מיד לאחר שיצרניות הנפט יפסיקו להחליף מהלומות". ובהקשר זה אמר כי קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, אינה אמורה לרפות את ידי המאמינים בעתיד ההנעה האלטרנטיבית. אגסי כשל אמנם, אך אחרים עושים דווקא חייל. הדרך נכונה, וחייבים להמשיך בה - זו רוח הדברים.

 

דם צעיר, ואקשן

רוזנר הוא ללא ספק הזרוע הממשלתית של מערכת תחליפי הדלקים ויזמות תחבורה נקייה, שחייבת להתמודד עם נושאת מטוסים כבדה ומסורבלת שנקראת משרד האוצר, עם פקידות ממשלתית ובירוקרטיה בכל פינה, לצד סבך אינטרסים כמעט בלתי-אפשרי. קהילת אקומושן (EcoMotion) שהוקמה במטרה מוצהרת לעודד יזמים בתחום תחבורה חכמה, ומטפלת במכון לחדשנות תחבורתית באוניברסיטת תל אביב שהוקם על-ידי משרדו של רוזנר, היא הזרוע הנמרצת, בועטת ומנערת את ענפי הקיבעון. הקהילה המונה כיום יותר מ-1,500 חברים, היא זו שמנסה להפוך את ישראל לסביבת פיתוח וניסוי שעיני העולם נשואות אליה.

 

היא גם זו שתשתתף באופן אקטיבי בפעילות האקסלרטור (מאיץ), חממה שנועדה לעודד פעילות יזמים בתחום, עם תקציב תמיכה של מיליון שקלים בשנה, מקום עבודה מובטח באוניברסיטת תל אביב ותמיכה כספית נקודתית של 100 אלף שקלים, שירותי ייעוץ הנחיה, ליווי עסקי ועוד. כולם על-ידי מומחים בתחומים שונים הנוגעים לתעשיית הרכב, הטכנולוגיה הכללית והפיננסים.

 

מנכ"ל קהילת אקומושן ומנהל התכנית הוא בועז ממו, אשר אמר ל-ynet כי "הסבב הראשון של המאיץ ייצא לדרך בימים הקרובים, ויהווה מעין סגירת מעגל. לפני כשנתיים יצאנו לדרך כשהשקנו קהילה המהווה חממה לכל העוסקים בתחום התחבורה החכמה בארץ, ובניגוד למצב הראשוני בו היה קשה לרתום גופים משוק הרכב והטכנולוגיה, המצב כעת שונה לחלוטין. הצלחנו לקבץ תחת קורת גג אחת למעלה מ-400 ארגונים, 1,500 יזמים, מפתחים ושאר בעלי החזון המבינים את הפוטנציאל הקיים בתחום, עם עשרות פעילויות וכנסים שעסקו במגוון נושאים. לא פחות חשוב, הצלחנו לעורר עניין בקהילה זו בארץ ובעולם".

 

וממו יודע על מה הוא מדבר. במהלך שני ימי הכנס הסתובבו ברחבת הבימה בין דוכני הסטאראפיסטים הצעירים (וגם אלה שלא) מספר מכובד של אנשי עסקים, יזמים וכאלה שמזהים-יזמים-ששווה-להשקיע בהם. מחפשי האקזיט הבא. דמויות בעלות שם בקהילה העסקית המקומית, וכאלה ששמם נקשר לפרויקטים שונים - לאו דווקא מתחום התחבורה - בעיקר לאחר שמכרו אותם והעשירו את חשבון הבנק בסוללת מספרים ארוכה.

 

אתמול, יום נעילת הכנס, נבחרו גם חמשת זוכים שיקבלו לא רק את הסכום המובטח, אלא גם פעילות מובטחת במאיץ. החל מה-City Transformer, רעיון לפלטפורמה תחבורתית שמסוגלת לשנות את גודלה מרכב בעל ממדים קטנים לרכב בעל ממדים קטנים הרבה יותר, דרך Algolion, מערכת לזיהוי מוקדם של תקלות העלולות לגרום לדליקה בסוללות נטענות, אפליקציית Hi Park למציאת מקום חניה פנוי, אפליקציה נוספת בשם Greenon שמעודדת שימוש באמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה ו-Tengas, לשיתוף חברתי בנושא צריכת דלק בין חברי הקהילה. ונכון, השמות אינם בעברית וכמובן, יש הרבה אפליקציות - השוק העולמי גדול, ועברית אינה שפת האם שלו.

 

בעת הצגת המיזמים, נראה ממו כחתן מאושר. ויש קונצנזוס ברור מסביב - הוא כוח מניע יוצא דופן. "המיזמים הזוכים מציגים את השילוב הנכון בין כל אפשרויות התחבורה החכמה שקיימות כיום, אפליקציות חומרה ותוכנה. אנו מאמינים כי המיזם יתרום לצמצום הפער הקיים בין רעיון מוצלח, ליכולת לתרגם אותו למוצר או לשירות". אמר, והמשיך לחפש את הרעיון הגדול הבא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
אייל רוזנר - ראש מנהלת תחליפי הדלק
צילום: יח"צ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים