שתף קטע נבחר

מחפשים מודל לחיקוי

בעידן האינסטנט של תוצאות מיידיות ומהירות, יותר ויותר ילדים שואפים להיות מפורסמים או "סלבס" כשיהיו גדולים, עצם הפרסום הוא הערך העליון אותו הם מקדשים ואליו שואפים-ד"ר איילת ויצמן, סמנכ"ל חינוך בעמותת SpaceIL המנחיתה חללית ישראלית ראשונה על הירח, תוהה אם זה משום שאיננו מראים לילדים מודלים אחרים ראויים לחיקוי

כשהיינו ילדים, שאלו אותנו "מה תרצו להיות כשתהיו גדולים?". עם ההתבגרות וההפיכה להורים, השאלה שמעסיקה רבים מאיתנו היא: "מה תרצו שהילדים שלכם יהיו?"

 

עם יד על הלב, מה הייתם מאחלים לילדים שלכם לאחל לעצמם: "כשאגדל, אשתתף בתכנית ריאליטי", או "כשאגדל, אשיג גילוי מדעי-טכנולוגי פורץ דרך"?

וגם אם האופציה השניה היא התשובה שלכם, אם תיזכרו לרגע מהם הנושאים הנפוצים בשיחות החולין בסלון שלכם וסביב ארוחת הערב עם הילדים, סביר להניח שתגלו שהמציאות יותר קרובה לאופציה הראשונה.

 

איך נגרום לילדים להתעניין במדעים? (אילוסטרציה: באדיבות SpaceIL) (אילוסטרציה: באדיבות SpaceIL)
איך נגרום לילדים להתעניין במדעים?(אילוסטרציה: באדיבות SpaceIL)

 

בעידן האינסטנט של תוצאות מיידיות ומהירות, יותר ויותר ילדים שואפים להיות מפורסמים, או "סלבס" כשיהיו גדולים. כאלה שעלו לתודעה הציבורית בן רגע, בזכות יחסי ציבור ואפילו בעקבות 'הישג' חד פעמי של השתתפות בתכנית ריאליטי, או סרטון ויראלי בכיכובם. עצם הפרסום הוא הערך העליון אותו הם מקדשים ואליו שואפים.

 

אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם הסיבה שבגללה הם שואפים להיות "מפורסמים" או "סלבס", היא פשוט כי איננו מראים להם מספיק מודלים אחרים ראויים לחיקוי, כאלה שיעוררו השראה בעיני הדור הצעיר? הגיע הזמן לתת לנוער דוגמה מסוג אחר: מודלים לחיקוי שבחרו בדרך הארוכה ולא בדרך הקצרה, שהתמודדו עם אתגרים וקשיים כחלק מדבקותם במטרה וכך זכו להגיע להישגים בתחומים שונים -ובמיוחד להישגים מדעיים וטכנולוגיים.

 

השיטות המקובלות להערכת הישגים גם הן תורמות להעדפת הדרך המהירה. קחו, לדוגמה, את השיטה המרכזית שבה מעריכים תלמידים בבית ספר על התקדמותם והישגיהם: המבחן. האם בדרך זו אנחנו מעודדים את המאמץ שהשקיעו לאורך כל תקופת הלימודים? האין זו האדרה של התוצאה המיידית על פני התהליך? שיטה זו לאו דווקא מתאימה להתמודדות עם בעיות אמיתיות בהמשך חייהם, שלרוב דורשות התמדה, השקעה, סבלנות ועמידה בקשיים בכדי להשיג תוצאות.

 

הישג אינו צריך להיות הציון אלא עצם ההתמודדות, שכן אם נמנע מניסיון רק בשל חשש מכישלון, אולי לא נגיע להישגים. ב-SpaceIL מאמינים בדרך המאתגרת ולא בקיצורי דרך. אין לנו ספק שחללית ישראלית תגיע לירח. גם אם החללית הראשונה שלנו לא תגיע ליעדה, הרי שנפרוץ את הדרך עבור הבאים אחרינו. כפי שאמר ג'ון קנדי בנאומו בספטמבר 1962, "אנו בוחרים להגיע לירח כעת לא משום שזה קל, אלא משום שזה קשה. משום שאנו מוכנים להתמודד עם האתגר".

 

 

הדרך ליצור שינוי בסוג האנשים שנחשבים דמויות לחיקוי או גיבורי תרבות, עוברת דרך מתן דוגמה אישית: עלינו כמבוגרים להראות לדור הבא כי איננו חוששים מאתגרים, מכשלונות וממשימות שנראות "בלתי אפשריות". הורים, מורים, מדריכים ומובילים חברתיים למיניהם – הראו לדור הבא כי הישגים משמעותיים דורשים מאמץ, השקעה התמחות ולמידה.

 

לטפח אהבה כלפי המדע

מדע הוא חלק בלתי נפרד מהקידמה וכדי להתקדם, עלינו לטפח את אהבת המדע, הבחירה במדע וההתמודדות עם האתגרים שבדרך. היוזמה של חללית ישראל בחלל, שוזרת יחדיו מיזם מדעי-טכנולוגי עם ערך חינוכי ייחודי: התמודדות עם אתגרים אמיתיים בתחום המדע והטכנולוגיה, במטרה להגיע להישגים משמעותיים ופורצי דרך.

 

כדי לקרב את הנוער בארץ לתחומי המדעים, לא מספיק רק לדבר על חשיבות המדע. צריך גם להראות, על ידי מתן דוגמה מוחשית להישג מדעי-טכנולוגי יוצא דופן ולגיבורי-תרבות אלטרנטיביים, שאותם ישאפו הילדים לחקות. בדרך זו, ניתן יהיה ליצור שינוי בשיח הציבורי ובתדמית של המדע והטכנולוגיה. דרוש הישג, שהאנשים הקשורים אליו הם ישראלים, שבחרו בקריירה בתחומים מדעיים. 

 

מפעל הפיס מקיים מזה 11 שנים את מיזם "מלגות פיס להשכלה גבוהה", במסגרתו מוענקות מלגות לימודים לתואר

ראשון (30 אלף שקלים לסטודנט ל- 3 שנים) בסך 50 מיליון שקלים לסטודנטים שידם אינה משגת מימון ללימודים אקדמיים במטרה לצמצם פערים בחברה הישראלית. הסטודנטים מקבלי המלגות מחויבים בתרומה לקהילה. על מנת להעמיק את הקשר והתמיכה של מפעל הפיס בעולם האקדמיה, יתקיים השנה לראשונה, בשיתוף עיריית חיפה, פורום המוקדש לקשר שבין אקדמיה לטכנולוגיה. הטכניון, מכון טכנולוגי לישראל, שותף להכנת תוכן לפורום האקדמיה והטכנולוגיה ומעמיד את משאביו לפיתוח תוכן הפורום והדוברים בו. אוניברסיטת חיפה מקדמת מחקר מצטיין ופורץ דרך באווירה של סובלנות וקבלת האחר, ותוך חיזוק אזור הצפון והיא מובילה את מרכז המצוינות LINKS, לחקר חינוך בחברת המידע החדשה.

   

  • פורום אקדמיה וטכנולוגיה מתקיים באודיטוריום חיפה, היום (10.12) י"ח כסלו תשע"ה. פרטים נוספים באתר המידע והרישום

 

  • מוקדש לזכרה של ד"ר שרון צוקרמן, שגם היא האמינה בבחירה בדרך המאתגרת. ד"ר איילת ויצמן היא סמנכ"ל חינוך בעמותת SpaceIL 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: באדיבות SpaceIL
הישג צריך להיות התמודדות ולא ציון
אילוסטרציה: באדיבות SpaceIL
מומלצים