שתף קטע נבחר

שלטי צניעות על אוטובוסים בירושלים: "לבוש קצר מקצר את החיים"

קמפיין לעידוד צניעות בירושלים כבר מעורר סערה ברשתות החברתיות. על כעשרים אוטובוסים הודבקו מודעות ענק לעילוי נשמת "קדושי הר נוף". יוזם הקמפיין מבהיר כי הקמפיין מיועד לקהל יעד חרדי, ומבהיר: "הצניעות תשמור על כולנו - גם על אלה שעכשיו מתלוננים". "אגד": "אנחנו חיים בחברה דמוקרטית וסבלנית. לא נתערב"

מודעות הפרסום על האוטובוסים בירושלים מציתות שוב את מלחמות הדת בבירה: אחרי הדרת הנשים שהסעירה את העיר, מופיעים היום "שלטי צניעות" שנויים במחלוקת על רכבי "אגד" – ומעוררים מחאה מצד פעילים חילוניים. יוזם הקמפיין, מצדו, מבהיר: "זה מיועד לחרדים ומפורסם בקווים המשמשים אותם".

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

החל מהיום, ולמשך כשבועיים, הודבקו על גבי כ-20 אוטובוסים מודעות ענק: "לבוש קצר = מקצר חיים". מתחת לזה צויין כי הקמפיין לעידוד הצניעות הוא לעילוי נשמת "קדושי הר נוף" – נרצחי הפיגוע בבית הכנסת של קהילת "בני תורה" לפני כחודשיים.

 

עוד בערוץ היהדות - קראו:

 

ברשתות החברתיות החל גל של גינויים על פגיעה ברגשות הציבור, ואלה המזדהים עם המחאה נקראו להתלונן על תוכן המודעות בפני חברת "כנען", בעלת זיכיון הפרסום על האוטובוסים. בין התגובות: "אגד, הגזמתם לגמרי! אתם אלה שמקצרים לי את החיים עם פרסומים כאלה".

 

המטרה: "חשבון נפש"

יוזם הקמפיין, לעומת זאת, לא התרגש, ואמר ל-ynet: "זה עושה בלאגן? טוב שיהיה בלאגן, לפני שיהיה בלאגן יותר גדול". לדבריו, אסון כמו זה שאירע בבית הכנסת בהר-נוף, מחייב כל יהודי מאמין לערוך חשבון נפש, והוא עצמו סבור כי יש לעורר את הציבור החרדי להקפדה על נושאים כמו צניעות ואחדות.

 

היוזם: "זה עושה בלאגן? טוב שיהיה בלאגן, לפני שיהיה בלאגן יותר גדול" (צילום: פייסבוק) (צילום: פייסבוק)
היוזם: "זה עושה בלאגן? טוב שיהיה בלאגן, לפני שיהיה בלאגן יותר גדול"(צילום: פייסבוק)

 

"הרי ברור שאלה שנרצחו לא קיבלו עונש שהגיע להם", אמר. "אלה הרי צדיקים. קמו לתפילה בשש בבוקר. אלא מדובר בקורבנות ציבור, וזה קרה להם בגללנו, בגלל המעשים שלנו. אדם לא יכול לומר שזה לא מעניין אותו. זו ממש אכזריות. כשמידרדרים, בסוף מידת הדין של הקדוש ברוך-הוא שולטת".

 

על המחאות נגד הקביעה הברורה כי "בגד קצר מקצר את החיים", אמר המפרסם: "מישהו יכול לומר בוודאות שזה לא נכון?" עם זאת, הדגיש כי המסר מכוון לציבור החרדי, המאמין בערכים אלה, ולא לחילונים שלא התחנכו עליהם, אם כי "הצניעות תשמור על כולנו - גם על אלה שעכשיו מתלוננים".

 

"ביקשתי שהמודעות יופיעו רק בקווים שמשמשים את הציבור שבאמת מבין את זה – רק מנסה לברוח. אם נמצא את זה

באוטובוסים של חילונים, אבקש שזה יוסר. זה לא מיועד לשם. זה הרי קודם כל עניין שלי. אם כבר השקעתי כסף מכיסי – שהפרסום יהיה ממוקד ויגיע לקהל היעד".

 

דובר "אגד", רון רטנר, מסר בתגובה כי האוטובוס הוא חלק מהמרחב הציבורי, בבחינת "רחוב על גלגלים", ולכן החברה איננה מוצאת לנכון להתערב בתכנים המתפרסמים על גביו על ידי זכיין חיצוני - אלא במקרים קיצוניים.

 

"אנחנו חיים בחברה דמוקרטית וסבלנית, וכל עוד אין במודעות פגיעה בלתי-נסבלת במדינה, בסמליה או ברגשות הציבור - לא נתערב", אמר רטנר. הוא העריך כי את המחאה מובילים גורמים אינטרסנטיים, הפועלים באווירת ימי הבחירות, והוסיף כי "העניין נתון לשקול דעתו של הזכיין 'כנען בתנועה'".

 

אוהד גיבלי, מנכ"ל חברת "כנען" - בעלת הזיכיון לפרסום על אוטובוסי "אגד" בירושלים, אמר בתגובה כי החברה אינה בהכרח מסכימה עם כל המסרים המופיעים בשלטי הפרסום שבאחריותה, אך היא אינה רואה לנכון לצנזר או לבקש מהמפרסם לשנות את הנוסח - אלא במקרים קיצוניים של חשש לפגיעה בציבור מסוים, או במקרה של ביטויי גזענות.

 

במקרה הזה, אמר, המסר הוא מאוד כללי, מעודד לבוש צנוע, לא מבחין בין המגזרים השונים או בין המינים, ולכן אין מקום להתערבות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פייסבוק
המודעות על גבי האוטובוסים
צילום: פייסבוק
מומלצים