שתף קטע נבחר

מבחן לאופניים חשמליים - איזיבייק Z1

אופניים חשמליים הם בבסיסם כלי טכנולוגי פשוט. אופניים מתקפלים הם כלי עירוני נוח. ה-Z1 של איזיבייק הישראלית משלבים בין השניים, ומנסים להרחיב עוד קצת את המעטפת

נכון, אופניים חשמליים מתקפלים לא יעניקו לכם פוזה של אופנוע שרירים יפני. ובכל זאת, כמו במקרה של מפלצת המהירות ההיא, גם כאן לסביבה תמיד יש מה לומר. לא ייחסך מכם עניין חברתי כמובן, הגם שהפופולריות של אופניים חשמליים הופכת אותם די מהר למוצר מקובל וסטנדרטי. ואת זה לא קשה היה לגלות ברכיבת מבחן האחרונה שערכנו.

 

  • לכתבות נוספות על אופניים - מגזין שטח

 

 (רוני נאק) (רוני נאק)
(רוני נאק)

 

כמה מילים על האופניים

מבט אחד באיזיבייק Z1 ה"ישראלים", מגלה מיד שתי נקודות בולטות. הראשונה היא השימוש בסוללה פנימית שמשולבת בקורת השלדה הראשית, השנייה מתייחסת למתלה אחורי - "סינגל פיווט" - בו תומך בולם זעזועים עם קפיץ אוויר. קצת פחות בולטים לעין הם הבקר הייחודי של איזיבייק, ותפעול נטול מפתח שנעשה באמצעות שלט-רחוק מקודד ומשולב באזעקה.

 

 (רוני נאק) (רוני נאק)
(רוני נאק)

 

השלדה מאסיבית מאד ועשויה אלומיניום 6061. קורה מלבנית עצומה היא לב המבנה, והיא מאחסנת סוללת ליתיום 8.8 אמפר-שעה המייצרת 36 וולט, יחד עם יחידת הבקרה. הארכיטקטורה החשמלית תקנית על-פי דרישות החוק, וכוללת מנוע חשמלי בהספק של 250 וואט. למנוע תיבת הילוכים פנימית, המכפילה את הכוח המועבר לגלגלים.

 

 (רוני נאק) (רוני נאק)
(רוני נאק)

 

העברת הכוח היא של שימאנו, בעזרת Altus עם שבעה הילוכים. המעצורים הם V-ברייק של טקטרו אשר מנתקים גם את זרם החשמל (העברת הכוח) בעת הפעלתם, ואמורים לבלום חישוקי "20 שעליהם צמיגי Kenda. עוד כדאי לציין מושב מרופד ונשלף וסבל מאסיבי מאחור (לא להרכבה, שכן זה אינו חוקי). המשקל כולל הסוללה - 22 ק"ג. המחיר: 5,800 שקלים.

 

 (רוני נאק) (רוני נאק)
(רוני נאק)

 

הרכיבה

אין ספק שטרנד האופניים החשמליים מתבטא בעיקר בסוג העירוני-מתקפל. ובעניין האיזיבייק, למרות שמשקלם העצמי מאתגר אפילו אותי, הם מתקפלים מספיק כדי להיכנס בקלות לתא מטען של משפחתית 1.6 ליטר ממוצעת של מר ליסינג.

 

ל-Z1 מתלה קדמי של RST אשר מציע כיוון עומס ראשוני, והוא מוצק ומדויק יותר ממרבית הדגמים מסוג זה בשוק. גם לבולם האוויר שמאחור יש אפשרות כיוון קלילה, על-ידי שימוש במשאבת בולמים שיש לכל רוכב הרים בישראל. האפשרות לכייל מתלים באופניים מסוג זה היא נדירה, ויש לכך השלכות חיוביות לא רק על נוחות הרכיבה, אלא גם על הבטיחות והאחיזה בכביש.

 

 (רוני נאק) (רוני נאק)
(רוני נאק)

 

משחק במצבי ההנעה - רגיל, תגבור משתנה ושני מצבי תכנות מוקדם לפי דרישת הלקוח - מאפשר לקבוע את רמת התגבור תוך כדי תנועה. מאד אינטואיטיבי ושימושי. המנוע מפיק מומנט רב, וכשהוא משתלב כשמגיעים ל-10 קמ"ש, זה מאד מורגש. כמו טורבו שנכנס לפעולה ודוחק בך קדימה עד למחסום ב-25 קמ"ש. במהלך מרבית הזמן, השתלבות וניתוק מתבצעים באופן חלק לגמרי, אך לעיתים זה גס וברוטאלי יותר.

 

פחות אהבתי את תנוחת הרכיבה. התחושה היא של ישיבה גבוהה, "מעל" האופניים, והמרחק הרב בין הכידון לגלגל יוצר תחושת גמישות וחוסר דיוק ומשוב שאינם מעוררים ביטחון ברוכב. אפשר להתרגל גם לזה, אבל ההרגשה היא של מרכז כובד גבוה מדי ויציבות כיוונית נמוכה מדי הנגזרת מכך. יתכן שזווית היגוי שטוחה יותר הייתה עוזרת כאן.

 

בכל הנוגע למערכת הבלימה, שהופכת כאן לחשובה במיוחד לאור המהירות והמשקל הגבוה יחסית - לא השתכנעתי. אני לא חסיד גדול של מעצורי גומי וגם כאן הם לקו בתנועת מנוף ארוכה וצמיגית, בלי עוצמה נדרשת. ראוי שתהיה כאן מערכת בלימה חזקה יותר, ואיזיבייק מאפשרים התקנה של מעצור דיסק קדמי בעלות נוספת של 150 שקלים. לא הייתי מוותר על זה.

 

 (רוני נאק) (רוני נאק)
(רוני נאק)

 

טעינת הסוללה נעשית דרך פתח תחתון בשלדה או על-ידי שליפתה. תפקוד הסוללה עמד לגמרי בהגדרות היצרן: טווח ריאלי של כ-30 ק"מ, וזמני טעינה של כארבע שעות אחרי שהסוללה חדלה.

 

סיכום

אהבנו את הרוח היצירתית שעומדת מאחרי האופניים האלו, ואת הביצוע שהתגלה כקרוב מאד לקונספט שראיתי בעבר. משקל האופניים עדיין גבוה לאופניים מתקפלים, שאמורים להיות מונפים בכוח ידני. הנצנץ האחורי שמופעל בסוללה הוא פריט די מעצבן באופניים המצוידים במערכת חשמל ראויה, היציבות הכיוונית אינה מרשימה והם אינם מעוררים ביטחון רב. לצד זאת, חווית המשתמש מצוינת, נוחות הרכיבה טובה מאד ויש יתרון מהותי ובטיחותי ליכולת להתאים את המתלים. המחיר אמנם אינו נמוך עדיין, אך עולם האופניים החשמלי מציע כיום כלים במחיר ידידותי מבעבר. וגם במקרה זה, התמורה לכסף טובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוני נאק
איזיבייק - מתקפלים
רוני נאק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים