שתף קטע נבחר

עובדי הרכבת מחריפים עיצומים. לא יבדקו כרטיסים

העיצומים ברכבת ישראל מקצינים. ההנהלה טוענת כי אינה מבינה מדוע הוועד מתנגד לקידמה, בוועד העובדים טוענים כי ההנהלה מבצעת פעולות חד-צדדיות ופוגעת בבטיחות הנוסעים

שוב לא שקט ברכבת ישראל. לאחר  שהשביתו מאז יום ה' האחרון (29.1) את בית הספר למקצועות הרכבת, מודיע היום ועד עובדי הרכבת כי הוא מחריף את העיצומים. לדברי נציגי הוועד, החל ממחר (יום ג') לא ייבדקו מרבית כרטיסי הנסיעה, מנהלי התחנות לא יעניקו שירות אלא במקרים יוצאי דופן. לדברי הוועד, ההחרפה עליה הודיע היום מצטרפת למה שהם מכנים "צעדים ארגוניים", בהם השבתת בית הספר למקצועות רכבת, סימולטור נהיגה, כל ההדרכות המתוכננות, קורסים וביטול רכבות.

 

הרכבת מסכמת את 2014: עלייה של 7.5% בנוסעים

 

מי יעשה כאן סדר? רכבת ישראל (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
מי יעשה כאן סדר? רכבת ישראל(צילום: רועי צוקרמן)

 

"ההנהלה פוגעת בבטיחות"

"העובדים מוחים על הפרת הסכמי עבודה ופגיעה בבטיחות באופן שיטתי על-ידי ההנהלה", כך מסבירים בוועד עובדי רכבת ישראל את החרפת העיצומים עליה הוכרז היום בהודעה שהעבירו לעובדי הרכבת, מסבירים אנשי הוועד ניקה שמחוביץ וערן בן דוד, כי "החל ממחר בבוקר ועד להודעה חדשה אנו מחריפים את הצעדים הארגוניים, כך שפקחי הרכבות לא יבצעו ביקורות כרטיסים פרט למקומות שמורים. מנהלי התחנות לא יתנו שירות מכל סוג למעט סיוע לנוסעים בעלי מוגבלויות, הנפקת ויזות ותפקוד באירועים בטיחותיים-ביטחוניים.

 

לדברי הוועד, הצעדים הארגוניים בהם נקטו והחרפת העיצומים מתבצעים כתגובה ל"עומס חריג על נהגי רכבות הנוסעים, תוך הפרת הסכמים ופגיעה בבטיחות העובדים והנוסעים כאחד". לדברי ניקה שימחוביץ', יו"ר ועד עובדי הרכבת: "המשמעות המיידית של הפרת ההסכמים על ידי ההנהלה היא פגיעה בבטיחות הנוסעים והעובדים. נהגי רכבות הנוסעים עובדים למעלה משבעה ימים רצופים ללא הפוגה כפי שמתחייב בהסכם העבודה. לצערנו, הנהלת הרכבת נוהגת בחוסר אחריות ומסרבת לקיים את ההסכמים ולקיים הידברות עם נציגות העובדים."

 

בתגובה לפניית ynet, אמר יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, כי ״שמונה סכסוכי עבודה פתוחים ברכבת ישראל. הצעדים (עליהם הכריז הוועד היום, ה.פ) הם במסגרת הסכסוכים שהוכרזו כחוק. לצערי אנו נאלצים להתמודד עם קשיים רבים שהנהלת החברה מעמידה מדי יום בפני העובדים. זוהי מערכת יחסי עבודה בלתי אפשרית הבאה לידי ביטוי בצעדים חד-צדדים באופן שיטתי. חשוב לציין כי ציבור נוסעי הרכבת לא יפגע בשום צורה מהצעדים שיצאו אל הפועל".

 

"העובדים בסדר, הוועד מזיק"

הנהלת רכבת ישראל מוצאת עצמה שוב בסכסוך מתמשך עם ועד העובדים. כבר שנים ארוכות נדמה כי לא משנה מי עומד בראש הוועד, סכסוכי עבודה יהיו ונוסעי הרכבת ימצאו עצמם שוב ושוב בני ערובה במלחמת הכוחות הבלתי פוסקת. בהתאם, התסכול בשני הצדדים גדול. גורמים בקרב העובדים אומרים כי הנהלה אינה מצליחה להשתחרר מתדמיתה כגוף כוחני ודורסני המבצע פעולות חד-צדדיות שמטרתן העיקרית החלשת כוחו של הוועד.

 

אלא שבהנהלת הרכבת רואים את הדברים אחרת לגמרי. במפגש עיתונאים מצומצם שערך אתמול מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, הובהר כי הבעיה עמה נתקלת ההנהלה אינה עם העובדים, אלא עם הוועד ועמו בלבד. "אין לנו בעיה עם עובדי הרכבת" אמר צפריר,  "יש לנו בעיה עם הנציגים שלהם". צפריר הדגים ואמר כי לא ברור לו כיצד יכולים אנשי הוועד לטעון לעבודה שוחקת מדי ועומס בלתי אפשרי על נהגי קטר, ובאותה עת הם משביתים מערך הדרכות שהוקם כדי להכשיר נהגים נוספים.

 

בשיחות סגורות אומרים בכירי הרכבת כבר שנים ארוכות כי ועד העובדים שם לעצמו מטרה בעיקר לחבל בהתנהלות השוטפת של חברת הרכבת, וכי מטרותיו האמיתיות אינן שיפור השירות. "לא יכול להיות שבמשך כל אותן שנים עם הנהלה אחת ונציגי ועד אחרים, הסיפור לא נגמר. בכל פעם שנדמה כי העסק נרגע, מתעוררת בעיה חדשה", אמר ל-ynet מקור ברכבת.

 

מקור בקרב עובדי הרכבת מציג נקודת מבט שונה. "במקרה הזה לפחות, הוועד צודק לגמרי. הרכבת מספרת מצד אחד שיש עלייה דרמטית במספר הרכבות בכל יום, אבל לא מספרת שהיא עושה זאת עם אותם נהגי קטר שצריכים להסיע היום 450 רכבות במקום 300. המצוקה שלהם אמיתית, אי אפשר לבטל את זה. המנכ"ל יכול לטעון שפוגעים בבית הספר להדרכת נהגים וככה מונעים מהרחבת היצע נהגי הקטר, אבל מדובר בדמגוגיה זולה ופוגענית שמזלזלת באינטליגנציה. הרי הנהגים שמוכשרים היום יהיו ראויים רק בעוד שנה וחצי-שנתיים. מה יהיה עד אז? הנהלת הרכבת כשלה כשלא הכינה מראש תגבור, ועכשיו לא רוצה להתמודד עם הבעיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
רכבת ישראל - עיצומים בדרך
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים