שתף קטע נבחר

כוח נשי: הגיבורות חוזרות להצגות הילדים

במשך שנים ארוכות "זכו" ילדות וילדי מדינת ישראל להיחשף להצגות עם גיבורים בנים בלבד. הבנות היו במקרה הטוב כוח עזר, ובמקרה הרע נסיכות שהמתינו לכך שיצילו אותן. כדי לשנות את המצב מעלה תיאטרון ה"מדיטק" בחולון עונה שכולה מוקדשת לגיבורות. "אנחנו יודעים שלא נצליח לשנות את העולם, אבל אנחנו מנסים לעורר את מודעות ההורים והמורים", אומר המנהל האמנותי של התיאטרון

זה לא סוד שבתקופה האחרונה עולה שוב ושוב לכותרות נושא המגדר. המצב, לצערנו, עדיין אינו מעודד. בימים אלו בהם מספר הנשים בכנסת עדיין אינו שווה למספר הגברים, מקרים של הטרדה ותקיפה מינית של ברי סמכא מתרחשים אפילו במוסדות שאמורים לוודא כי מתקיימת שמירת החוק וצה"ל מחלק אות הצטיינות לחיילות ש"לא איבדו את העשתונות" במבצע "צוק איתן" (ולאחר מכן משנה את הנוסח). משמח לראות כי יש מי שמנסה לפעול בצורה שונה ולעורר מודעות לנושא.

 

רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כתבו לנו בטוויטר

 

בתיאטרון המדיטק בחולון, תיאטרון רפרטוארי לילדים הפועל למעלה מעשור, החליטו לעסוק השנה בנושא המגדר בחינוך ובאמנות לילדים, ולהעלות עונה שלמה של הצגות תחת הנושא "ילדות גיבורות". הרעיון הוא להציג בפני הצופים הצעירים גיבורות שמתמודדות, נלחמות, משפיעות על סביבתן ומשנות מציאות. ההצגות מיועדות לילדים וילדות מגילאי שלוש ועד לנוער בגיל 18, כאשר בין ההצגות שנבחרו ניתן יהיה לצפות ב"מופע זוגי" ו"נערות בלחץ" על פי ספריה של ג'קלין ווילסון, "הנקה ופיט" על פי ספרו של רן כהן אהרונוב, "לא דובים ולא יער", עיבוד עכשווי לסיפור זהבה ושלושת הדובים, ועוד.

 

בנוסף להצגות עצמן יתקיימו גם פעולות משלימות בנושא מגדר: שיחות עם קהל, הכנה לצפייה ודיונים שלאחר צפייה. במסגרת פסטיבל ישראל יקיים התיאטרון, זו השנה השנייה, כנס מקצועי בנושא אמנות לילדים, שיעסוק אף הוא בנושאי המגדר ועולמות הילדים.

ההצגה "אורה הכפולה", שעלתה בעונה הקודמת. הצגה "של בנות"? (צילום: אייל לנדסמן) (צילום: אייל לנדסמן)
ההצגה "אורה הכפולה", שעלתה בעונה הקודמת. הצגה "של בנות"?(צילום: אייל לנדסמן)

 

"אני מאמין שחינוך למגדר צריך להתחיל בגיל צעיר", מסביר רוני פינקוביץ', מנהלו האמנותי של התיאטרון את ההחלטה הייחודית. "כאבא לשלוש בנות ובן זוג לאישה בעלת מודעות חברתית ותרבותית אני חווה גם בעידן המודרני והמתקדם לכאורה בו אנו חיים, קיפוח מתמשך ובעיקר פחד ובורות בכל הקשור למקומן של נשים בחברה, וכתוצאה מכך חוסר מודעות להשלכות התרבותיות וההתנהגותיות שנגזרות מאותה בורות. דרך ההצגות ננסה להסתכל על מציאות מפלה, מקובעת וחונקת, המשפיעה על כל תחומי החיים של הילדים והילדות. ננסה לשאול ולבדוק מדוע, למשל, קיימות טריטוריות של בנים ושל בנות ואיך קורה שהמצב הזה לא משתנה במשך דורות".

 

לאן נעלמו הגיבורות מהצגות הילדים?

לפינקוביץ' יש דעת מוצקה על תחום התרבות המיועדת לילדות וילדים. "התרבות בארץ נאבקת כל הזמן על מקומה בחברה", הוא מסביר. "בהיעדר חקיקה מסודרת, תקציב ראוי והכרה נכונה בתפקידה של התרבות ומעמדה, הרי שעשייה תרבותית בארץ וצריכתה נתפסים עדין כמותרות, סוג של פינוק ולא לחם חוק כמו במדינות אחרות. כך קרה ש'עם הספר' עדיין לא השכיל להיות עם הספרים, עם המוזיאונים, התזמורות והתיאטרון, למרות ריבוי הכישרון בקרב יוצריו והצמא בקרב קהליו.

 

"תרבות הילדים אינה שונה במובן זה ואין מצב נוח מהמתואר כאן כדי שהמושגים 'אמנות' ו'בידור' יתערבבו זה בזה ויבלבלו את היוצרות. אך טבעי הוא שילדינו יעדיפו בידור של מסכים או מופעים גרנדיוזיים ועטורי 'מפורסמים' המסיחים את דעתם, שהרי עצם המילה בידור היא פיזור, ואילו האמנות היא תובענית וקשורה למושגים כמו עומק, ריכוז, השכלה וחינוך".

 

-ואיך זה בא לידי ביטוי בתחום המגדר? האם יש יותר גיבורים בנים בהצגות ילדים, למשל?

"המודל המקובל והשולט בתרבות המערב ובטעם הקהל הוא הוליווד. הוליווד היא תעשייה הנשלטת על ידי גברים. בסרטים ההוליוודיים יש רוב מכריע לגברים והנשים מופיעות בדרך כלל רק בהקשר של הגברים. רק במיעוט שבמיעוט מן הסרטים תופיע יותר מאישה אחת. בהצגות הילדים המצב אינו שונה באופן מהותי.

ההצגה "נשים קטנות". רק במיעוט מההצגות תופיע יותר מאישה או ילדה אחת  (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
ההצגה "נשים קטנות". רק במיעוט מההצגות תופיע יותר מאישה או ילדה אחת (צילום: יוסי צבקר)
 

 

"הבנות מתעניינות בעולם של הבנים, ואילו הבנים אינם מתעניינים בעולמן של בנות. זה לאו דווקא מגיע מהילדים עצמם. המבוגרים הם אלה שלא מוצאים לנכון לחשוף את הבנים לגיבורות כמו 'היידי בת ההרים'. למרבה האבסורד, ברוב המקרים אלה דווקא האמהות. ביררתי את זה אצלנו בספריית במדיטק. ברוב המקרים האמהות הן אלה שיחליפו ספרים לילדיהם. הן גם אלה שלא תסכמנה לקחת ספר עם גיבורה לבן שלהן. עם בנות זה הפוך. האמהות תיקחנה בשמחה את 'הארי פוטר' לבנותיהן. עובדה".

 

-איך החלטתם באילו גיבורות להתמקד? 

"כל אחת ואחת מהצגותינו מתאמת לשכבת גיל מסויימת. במרכז כל הפקה עומדת דמות נשית או דמויות נשיות שהן בעלות יכולת יוצאת דופן. הן עושות דברים ומשנות את המציאות סביבן, וזאת בניגוד לרוב גיבורות האגדות. אלו מוצאות את עצמן מצפות לנסיך על הסוס הלבן שיבוא להצילן, כלומר לשאת אותן לאישה. לעומתן, הגיבורות בהצגות שלנו הן עדות לעוצמה נשית ולחוסר תלות בעולם של גברים".

 

-אתה מאמין שבחירה כזו יכולה לחולל שינוי אצל הילדות והנערות של היום? 

"הבחירה של תיאטרון המדיטק להציב במרכז הצגותיו העונה גיבורות לא אמורה לשנות הרבה. אין לנו יומרה לעשות דבר מעבר לניסיון לעורר את מודעות ההורים והמורים האחראים לחינוך הילדים ומהווים את הגורם המתווך הבוחר עבור הילדים את ההצגות בהן יצפו".

 

-היכן אתה רואה את תחום הצגות הילדים בעתיד, בעוד חמש שנים לערך?

"אני לא יכול לנבא שום תחום בחיי או בחיי החברה שסביבי. אנו חיים בעידן של שינויים קיצוניים ומשמעותיים. אני רק יכול לומר שההיערכות הנכונה ביותר לכל תרחיש, בכל תחום, היא חינוך. ה'אני מאמין' שלי הינו כי עיקר החינוך איננו במה שאנו אומרים לילדים או מלמדים אותם, אלא בדוגמה

האישית שאנו, המבוגרים, מהווים עבורם במעשינו והתנהגותנו".

 

האם ישנן הצגות שאתה חושב שמעבירות את המסר הלא נכון מגדרית לילדים?

"הרוב המכריע של המבוגרים שיוצרים הצגות ילדים שבוי בקונספציה הרווחת שבה האישה והנשיות משניים לעולם המרכזי והשולט של גברים. כך זה בחברה שלנו והתיאטרון, כידוע, מציב מראה בפני החברה".

 

-על אילו גיבורות היית רוצה שהילדות שלך יגדלו לאורן?

"על כל גיבורה או גיבור שיש להן מודעות לעצמם ולסביבתם והן פועלות עבור הזולת. זה אפילו חשוב יותר מאידיאלים כמו הטוב,האמיתי והיפה. או שזה בעצם אותו דבר".

 

-האם ישנה אמירה שהיית רוצה להעביר למערכת החינוכית הבית ספרית?

"שיסמכו על היוצרים והאמנים כי אנחנו בני בריתם בכל הנוגע לחינוך הילדים. שיאמצו את התובנה שעצם מעשה האמנות והצפייה בו הם עשייה חינוכית ממדרגה ראשונה. ובעיקר, שיסמכו על הילדים. הדבר שילד נזקק לו ממבוגר הוא בראש ובראשונה אמון. אמון ואמפטיה".

  



 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אייל לנדסמן
ילדות גיבורות. להציג בפני הצופים גיבורות שמשנות מציאות
צילום: אייל לנדסמן
צילום: אייל לנדסמן
רוני פינקוביץ
צילום: אייל לנדסמן
מומלצים