שתף קטע נבחר

מפסלים נסיון חיים: תרפיה באמנות

נדין אלוהבאני בחרה להתנדב עם קשישי החברה הערבית ולשלב את לימודי הביולוגיה עם תרפיה באמנות. במסגרת הפרויקט היא משלבת מחזור חומרים, יצירה והמון רגש. "פרויקט כזה, בדיוק כמו אמנות, מעורר מחשבה, מרחיב אופקים ובסופו של דבר יוצר שינוי"

מעולם לא חשבתי שאעסוק באופן כלשהו באמנות. זה תמיד היה נראה רחוק ממני, משהו שפחות קשור אליי ופחות מעניין אותי. למעשה, ועם היד על הלב, בגיל צעיר יחסית הבנתי שכנראה כבר לא אהיה ציירת וכנראה גם לא אפתח קריירה מזהירה בתחומי האמנות. ביולוגיה, פיזיקה, מתמטיקה ומקצועות ריאליים אחרים היו מבחינתי מסקרנים, מעניינים בהרבה ולכן תמיד התמקדתי בהם.

 

 


 

התמונה התחילה להשתנות, תרתי משמע, לפני חודשים ספורים, כשהתחלתי בפרויקט מיוחד עבור הקשישים הערבים ברמלה. במסגרת שיתוף פעולה של מרכז קשתות וחברת נשר, נתבקשתי לערוך פרויקט העשרה שיעסיק אותם בשעות הפנאי. באותה נקודה נזכרתי בבת דודה שלי, שלומדת לתואר שני בתרפיה באמנות וכמוני, גם לא ראתה את עצמה כמישהי בעלת כישרון כלשהו בציור או בפיסול.

 

גם סביבה וגם נשמה. חומרים ממוחזרים וביטוי אומנותי (צילום: נדין אלוהבני) (צילום: נדין אלוהבני)
גם סביבה וגם נשמה. חומרים ממוחזרים וביטוי אומנותי(צילום: נדין אלוהבני)
 

 

באחת השיחות שלנו, הופתעתי לגלות מישהי שיודעת לצייר, לפסל ולהפגין רגש רב דרך אותן היצירות. היא הסבירה לי שהכל מתחיל ונגמר ברגש. הכישרון כבר יבוא לבד. ימים ספורים אחרי השיחה שלנו עוד ועוד תובנות החלו להגיע אליי. מקור ההשראה שלי היה שבאמנות השכל, הלב והיד פוסעים יחדיו ומביעים דבר מה על האדם, על הסיטואציה או על משהו שברצונו לבטא.

 

הסקרנות שלי גברה ורציתי להבין לעומק את תחום האמנות כתרפיה. קראתי מאמרים על השפעת הצד האומנותי, מהבחינה הפיזית והרגשית, וכיצד הוא מסייע בעיבוד רגשות. כמה שבועות אחר כך כבר התחלתי לנסות דברים על עצמי. רציתי לראות כיצד זה עובד והאם זה אכן אמיתי. נדהמתי לראות שאני, חסרת כל רקע באמנות, ועדיין מצליחה ליצור יצירות אמנות מגוונות.

 

אחרי ההתנסות האישית שלי, התמונה של הפרויקט כבר הייתה לי בראש: הקמת "קורס" תרפיה באומנות לקשישים. תיארתי לעצמי שדווקא בגיל הזה, אחרי כל כך הרבה חוויות, אירועים והתנסויות לאורך החיים יש לא מעט דברים לבטא, ליצור בדרכים אחרות שיטיבו עימם.

 

אומנות עם ערך סנטימנטלי

התרפיה מתאימה לכל הגילאים, אולם יש משהו בפרספקטיבה ובניסיון החיים של מבוגרים שמאפשר להם גם בגיל מתקדם להתקדם, להתפתח ולפתח מודעות עצמית. במקביל, החלטתי להביא ערך מוסף, מתחומים שאני חזקה בהם: ביולוגיה ואיכות סביבה. במסגרת לימודי התואר הראשון שלי בביולוגיה, אני נחשפת לתחומי קיימות ושמירה על איכות הסביבה ולכן, העבודה בסדנה נעשית עם חומרים ממוחזרים – קיסמי אוזניים, ניירות וכל חומר שיש בבית. כך, הופכים את הפסולת שלכולנו יש בבית ליצירת אמנות עם ערך סנטימנטלי.

 

"יש משהו בפרספקטיבה ובניסיון החיים של מבוגרים" (צילום: נדין אלוהבני) (צילום: נדין אלוהבני)
"יש משהו בפרספקטיבה ובניסיון החיים של מבוגרים"(צילום: נדין אלוהבני)

 

אני מאמינה שכל אחד מאיתנו, בכל גיל, נתקל לפעמים במכשול או קושי כלשהו בחייו. עם העזרה הנכונה, הכלים, הליווי והתמיכה ניתן לעבור מכשולים אלו בהצלחה ואף להשתמש בהם כמנוף לתהליכי צמיחה והתפתחות. לכן בחרתי לעשות את הפרויקט במתנ"ס השייך לחברה הערבית. זאת הפעם הראשונה בה הם נחשפים לתחום זה, בעיקר בשל חוסר הזדמנויות וזמינות משאבים המאפשרים לחברה להתקדם ולהתפתח. באמצעות פרויקט זה אוכל לפתוח להם דלת ואף לו קטנה להרחבת אופקים והגשמה עצמית.

 

פרויקט כזה, בדיוק כמו אמנות, מעורר מחשבה, מרחיב אופקים ובסופו של דבר יוצר שינוי, גם אם קטן. עבורי, כאדם, הפרויקט הזה מצייר לי תמונה חדשה לגבי החיים שלי, לדברים שאני רוצה להשיג והדרך בה אשיגם. אצל האזרחים בחברה הערבית הוא מוביל להתבגרות ולבשלות להתמודד עם אירועים וחוויות שיסייעו להם. זו הדרך להביא שינוי חברתי שמתחיל למטה.

 

נאדין היא סטודנטית, בת 20, תושבת העיר רמלה ומשתתפת בפרויקט של מרכז קשתות וחברת נשר לאוכלוסייה הקשישה ברמלה-לוד 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נדין אלוהבני
שילוב לימודי הביולוגיה עם אומנות
צילום: נדין אלוהבני
רוצים גם אתם לעשות טוב? הצטרפו ליום מעשים טובים
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים