שתף קטע נבחר

א פריילעכן פורים

דבר תורה לקראת חג הפורים

איזה חג הכי שמח? הו, כמובן, פורים. אפילו ההלכה אומרת ששמחת פורים צריכה להיות "עד דלא ידע", זאת אומרת שמחה שפורצת גם את מגבלות הדעת, מגבלות השכל והריאליזם.

אז מה בעצם קרה שם, בנס פורים? נשמע שמדובר באיזה נס על-טבעי, משהו לפחות בסדר גודל של קריעת ים-סוף, לא? כשאנו קוראים את מגילת אסתר ומתבוננים במהלך המאורעות בתקופה ההיא, דווקא ניתן לראות את מהלך המאורעות כמהלך טבעי לחלוטין. אמנם מפתיע, אך עדיין טבעי:

אסתר הייתה המלכה ומרדכי היה יושב בשער המלך. הוא שומע שניים משומרי המלך מתכננים לפגוע במלך והוא מעביר זאת למלכה. המאורע נרשם לזכותו בספרי המלוכה. המלך לא מצליח להירדם ומקריאים לפניו את מעשה מרדכי. המלך מעוניין לתת כבוד למרדכי, ובדיוק המן בא לבקש מהמלך לתלות את מרדכי ובסוף הוא מוצא את עצמו משרת את מרדכי ברחובות שושן. משם הכדור ממשיך להתגלגל: אסתר מגלה למלך את עובדת היותה יהודיה והגילוי הזה גורם למלך לבטל את הגזירה. וכך בסופו של דבר המן נתלה על העץ והיהודים ניצלים. לכאורה סיפור די טבעי.

למרות זאת, כתוב שבבוא המשיח יתבטלו כל החגים מלבד חג פורים, שיישאר וייחגג גם אז. מעניין, מה מיוחד בנס פורים שדווקא אותו נמשיך לחגוג גם בביאת המשיח? הרי נסים גדולים הרבה יותר שאירעו לעם ישראל יתבטלו, ודווקא הנס שנראה כמהלך עניינים טבעי ימשיך להיחגג?

אלא, שדווקא עובדה זו שנס הפורים אירע במהלך מאורעות שנראה טבעי לגמרי, היא שמייחדת אותו כל כך: בכל הניסים, שאת זכרם אנחנו חוגגים, כמו פסח וחנוכה, קרה מאורע היוצא מדרך הטבע. קריעת ים סוף היה מאורע על טבעי לחלוטין. יציאת מצרים באה דרך עשר מכות, שכל אחת מהן הייתה שינוי מערכות הטבע באופן מסוים. ולמעשה, זוהי המשמעות של המושג "נס": מאורע היוצא מגדרי הטבע ומטרתו היא גילוי כוח ה' בעולם, מעין תזכורת שיש מנהיג, יש בורא לעולם.

אבל, האמת היא שהנס הגדול באמת הוא לא בשינוי ושידוד מערכות הטבע, אלא דווקא כשהטבע עצמו מגלה שה' הוא "בעל-הבית" של העולם. זה עצמו שהנס יכול להתפרש כמהלך מאורעות טבעי, מראה שהטבע עצמו מבטא ומקיים את רצון ה' בעולם. אין צורך להגיע למצב של ביטול ושידוד מערכות טבע בכדי לומר שיש בורא לעולם, אדרבה, המטרה היא שהטבע עצמו, העולם עצמו "יכריז" ויגלה את בוראו.

וזה הנס הכי גדול. זה לא שיש טבע השולט בבריאה, ומידי פעם הבורא "מתערב" ומשנה את הסדרים. אלא הטבע עצמו הוא בריאתו של ה', והוא עצמו מגלה את כבוד ה' ומבצע את רצון ה'.

נכון, אם אנחנו מסתכלים היום סביבנו, על העולם כולו ועל החיים, לא ממש נראה שהטבע זועק שיש בורא לעולם. לא תמיד נראה שהטבע מובל בידי הקדוש ברוך הוא. אבל, ראשית, ככל שנרגיל את עצמנו למצוא את הרגעים בהם ניכר שה' מוביל את מהלך העניינים הטבעי (ולכל אחד ואחת מאתנו יש אינספור רגעים בהם נוכל לראות זאת בגלוי), מה שנקרא "השגחה פרטית", אזי נראה זאת יותר. ומלבד זאת, שלימותו של מצב זה עתיד להתגלות ממש בקרוב, בגאולה השלימה. אז, כשיבוא המשיח, יתגלה שאין שום דבר אחר חוץ מה', ואפילו הטבע עצמו הוא כוח אלוקי.

וזוהי המיוחדות של חג הפורים, וזוהי הסיבה לכך שנס הפורים הפך לחגיגה הגדולה והשמחה ביותר בלוח השנה היהודי. כי ידיעת העובדה הזו שהעולם כולו וכל אחד מאתנו בפרט מנוהלים תמיד על ידי ה', מה שאומר שאין מקום לדאגות כלל, זוהי השמחה הגדולה ביותר.

 

פורים שמח!

 

לזכות מנחם מענדל בן חנה לאה להצלחה בלימוד תורה

 

 

נשמח לשמוע ממכם בתגובות, שאלות, הערות והארות:

rabbi@TheTorahCenter.com

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים