שתף קטע נבחר

מתי בת"א? התחתית בהונג-קונג הרוויחה 2 מיליארד דולר

הרכבת הקלה בישראל תקועה כבר עשרות שנים, אבל בהונג-קונג מוכיחים שאפשר לעשות יותר - רכבת תחתית שמרוויחה 2 מיליארד דולר בשנה, למרות שהנסיעה בה עולה פחות מ-3 דולר (12 שקל)

הרכבת התחתית בהונג-קונג הרוויחה בשנה החולפת סכום דימיוני של 2 מיליארד דולר (כ-8 מיליארד שקל). וכל זאת בשעה שמחיר הנסיעה בה עומד על 3-0.5 דולר (12-2 שקל). כך מדווחת רשת CNN.

 

הרכבת התחתית בהונג-קונג היא חברה בבעלות ממשלתית, שנסחרת בבורסה המקומית. הכנסותיה עמדו בשנה שעברה על 5.2 מיליארד דולר, והרווח הנקי על 2 מיליארד. נוסעים בה מדי יום חמישה מיליון בני אדם, ורמת הדיוק שלה עומדת על 99.9%. וחברת הניהול שלה (MTR) אחראית לשורה של נכסים נוספים, בהם שניים מגורדי השחקים הגבוהים בהונג-קונג.

 

הונג-קונג (ארכיון) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הונג-קונג (ארכיון)(צילום: shutterstock)

 

הרכבת התחתית, שהחלה לפעול בשנת 1979, כוללת כיום 218 ק"מ של מסילות, 84 תחנות תת-קרקעיות ו-68 תחנות עיליות. חברת התפעול שלה מעסיקה למעלה מ-21 אלף בני אדם.

 

אז איך זה אפשרי, בשעה שבישראל הרכבת הקלה תקועה עם תקציבים הולכים ותופחים ורכבת ישראל שואבת עוד ועוד כספים? פשוט מאוד - משום ש-MTR למעשה מסבסדת את הרכבת על-ידי נכסי הנדל"ן שלה. בהתאם לחוזה התפעול, החברה מקימה אזורי מסחר ותעשייה מעל קווי הרכבת - בהם 13 קניונים שנהנים מרמת השכרת חנויות גבוהה בזכות תנועת הנוסעים ורמת פידיון גבוהה.

 

מתחת לקרקע, תחנות הרכבת עצמן כוללות מרכזי קניות שמשלמות אף הן דמי שכירות ו-או נתח מרווחיהן לחברת הרכבת. וגם MTR בעצמה מפעילה רשת מסעדות בתחנות, שנהנות מפידיון גבוה.

 

תחבורה ציבורית נחשבת בעולם למשימה לאומית, כזו שבמרבית המקרים לא מניבה רווח ודורשת סבסוד ציבורי בסכומי עתק. ובכל זאת, בהונג-קונג מוכיחים שאפשר גם אחרת, עם פרויקט שיוצר לא רק פתרון תחבורתי נקודתי, אלא מערך שלם של תחבורה, מסחר ותעשייה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים