שתף קטע נבחר

המכולות השכונתיות מתארגנות: "נהיה זולים מהרשתות"

1,000 מכולות ומינימרקטים יהפכו למעין רשת. המטרה: קנייה משותפת, כדי לקבל הנחות מספקים כמו שמקבלות הרשתות הגדולות. אלי סתוי, שהגה את המהלך כבר ב-2005: "המכולות יחזרו להיות זולות ונוריד מחירים ב-20% בכלל השוק". בעל מכולת: "כיום מוכרים לי קפה ב-35 שקל וברשתות מוכרים אותו לצרכן ב-29 שקל. לא רוצה להיות יקר"

המכולות יהפכו לרשת: רשות ההגבלים העסקיים אישרה ליוזמה שנולדה ב-2005 לצאת לדרך. בתקופה הקרובה, תקום התארגנות של מכולות ומינימרקטים, תחת עמותה ומרכז לוגיסטי (מרלו"ג) אחד. התכלית: להעצים את כוח הקנייה של הקמעונאים הקטנים, על מנת שיוכלו לקנות בזול ואולי גם למכור במחירים טובים יותר לצרכנים שמתקשים להגיע לסופרמרקטים שמחוץ לערים, כמו קשישים וסטודנטים.

 

לראשונה: הרכיבו והשוו סל מוצרים אישי

שקיפות מחירים: לא כל הרשתות עומדות בחוק

חוק המזון נכנס לתוקף. מה זה אומר?  

 

תוך כמה חודשים מכולות ומינימרקטים ישמרו על שמם אך יפעלו גם תחת שם משותף. לפי אלי סתוי, יוזם המהלך שייסד בהתנדבות את עמותת פורום מזון ומכולת באוגוסט 2005, פועלות ברחבי הארץ 5,000 מכולות, אך בתחילה ייערך פיילוט שיקיף 1,000 מכולות בלבד, בין חיפה לבאר-שבע. "כל קמעונאי קטן שיעמוד בקריטריונים שנקבעו ושיפורטו בין היתר באתר האינטרנט של העמותה, יוכל להצטרף לשורות הארגון. באתר גם יהיה מידע על פעילותה של העמותה, לרבות הטבות ומבצעים", מסביר סתוי.

 

העמותה תנהל את הלוגיסטיקה ומי שיערוך את הקניות עבור המכולות יהיה לא אחר מאשר רמי לוי. המכולות והמינימרקטים יקבלו מהספקים מחירים טובים בזכות כוח הקנייה של רמי לוי ואילו לוי יקבל מכך את הגדלת כוחו בשוק המזון: אלפי בתי עסק שיהיו קשורים אליו ויחזקו אותו מול ספקי מוצרי הצריכה. קמעונאי גדול ששמע על המהלך אמר ל-ynet: "מאחל להם בהצלחה, מגיע להם, אבל זה בעיקר יחזק את רמי לוי".  

 

משרד הכלכלה תומך

לפי סתוי, המימון למיזם מגיע מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. "מדובר במיליון שקל בשלב הראשון", מסביר סתוי. "בעצם המדינה תממן את שכירת המרלו"ג המשותף, שמשתרע על פני שטח של 20 אלף מ"ר בקריית גת ושייך לחברת פלאיינג קרגו".

 

גיוס חברי העמותה יחל בקרוב באמצעות קמפיין תקשורתי, שיתוקצב על-ידי משרד הכלכלה. רן קיוויתי מהסוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה, אמר ל-ynet: "פרסמנו לפני כחצי שנה קול קורא להתארגנויות של עסקים קטנים ביחד, שכן יש חיסרון לקוטן. אחת מהן ההצעה של אלי סתוי. אישרנו הבקשה, אך האישור היה מותנה באישור הגבלים עסקיים. כעת הם קיבלו מסמך שאומר שיש להם אישור עקרוני. אנחנו נותנים להם מענק של מיליון שקל עד 2 מיליון שקל. על כל הוצאה הם יקבלו 50% החזר".

ששי שקורי, בעל מינימרקט בירושלים: הספקים עושים לנו טובה (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ששי שקורי, בעל מינימרקט בירושלים: הספקים עושים לנו טובה(צילום: גיל יוחנן)

 

רכש מרוכז ואיחוד משלוחים

במסגרת ההתארגנות, יוקם ארגון קניות, שישרת בעלי מכולות, מינימרקטים ואפילו יצרני מזון קטנים למטרות רכש סחורות מרוכז. הארגון ידאג לשינוע הסחורות לכל נקודות המכירה של החברים בו, באופן מרוכז, במחיר נמוך ובשיטת איחוד משלוחים. המודל מזכיר את הקואופרטיבים שהיו בישראל בשפע בעבר, וכן את ארגון הקניות הבריטי NISA. לכל מכולת כזאת יתווסף גם שם ולוגו של ההתארגנות, שעדיין לא נבחרו. המהלך צפוי להניב פירות לקמעונאים הקטנים וכנראה גם לצרכנים בחודשים הקרובים. "זה תלוי ברמי לוי", הסביר סתוי.

 

העמותה, הזרוע הניהולית של הארגון, תהיה בעלת מניות בתאגיד העסקי. רשת רמי לוי שווק השקמה תהיה שותפה תאגידית ותשמש כזרוע ביצועית של ארגון הקניות. "רמי יצטרך לדאוג למחירים תחרותיים", מסביר סתוי.

 

רמי לוי הוא גם בעצם מתחרה שלכם.

 

"יש לנו פטור מהסדר כובל והרשות להסדרים אישרה לנו לעבוד ככה. האופציה הזאת הופנתה לרשות להגבלים עסקיים ואושרה. לוי מתחייב לסייע לתהליך הזה להצליח, מבחינתו זה סיוע לציבור. לכל אורך הדרך תמך ביוזמה ונתן לה חסויות".

  

"נוריד את המחירים לצרכן בכל השוק. המכולות יחזרו להיות זולות"

 שרשרת אספקה לא יעילה ועסק קטן מדי הובילו לירידה עקבית ותלולה בכוחם של קמעונאי המזון הקטנים. סתוי טוען כי "המיזם יאפשר לבעלי המכולות, שלא מסוגלים לתחזק מרלו"ג בעצמם או להשיג לבד הנחות מספקים, ליהנות מהנחות גדולות ומהובלת המוצרים לחנויות בצורה היעילה ביותר כמו אצל הרשתות הגדולות. המהלך הזה יוזיל את המשלוחים והתקורות עבור הקמעונאי הקטן וייאפשר לו להיות תחרותי יותר מול הרשתות, כך שגם הצרכנים ייצאו נשכרים".

 

בכמה תוכלו להוריד מחירים לצרכנים?

 

"אני מאמין שנוכל להוריד את המחירים בישראל ב-20%-10%. כלומר, לא רק שנוריד את המחירים במכולות, אלא גם בכלל השוק, נוכל להיות זולים באופן ניכר מהרשתות, בדיוק כפי שהיה בעבר, לפני 20 שנה ומעלה. המכולות החברות בעמותה יוכלו להפיק גם תווי קנייה, מה שלא קורה היום".

 

איך תהיו יותר זולים מהרשתות?

 

"בזכות הנחות מהספקים, נחסוך 10% בתקורות. אולי נקבל גם עמלת הפצה שבדרך כלל נותנים אך ורק לרשתות שיש להן מרלו"ג. חשוב לזכור שבמכולות, בדרך כלל ההוצאות הקבועות יחסית נמוכות לעומת ההוצאות הכבדות של הרשתות. כך הן יצליחו למכור סל תחרותי. זו תהיה מהפכה בשוק המזון".

 

בעל מכולת: הספקים מוכרים ביוקר ובחגים צרכנים קונים עם תווי קנייה

ששי שקורי, בעל מינימרקט בעין גדי 19 ירושלים, נותן דוגמא לכוח הקנייה העגום של המכולות. "הספקים עושים לנו טובה שהם מספקים לנו סחורה", אמר ל-ynet.

המינימרקט של ששי שקורי: קונה לפעמים ברשתות כדי למכור בזול ללקוחות שלו, כי הספקים מוכרים לו ביוקר (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
המינימרקט של ששי שקורי: קונה לפעמים ברשתות כדי למכור בזול ללקוחות שלו, כי הספקים מוכרים לו ביוקר(צילום: גיל יוחנן)

 

"אסם מוכרת לי טייסטרס צ'ויס ב-37-35 שקל. אני צריך להרוויח 10%? אז אני מגיע למחיר של 43-42 שקל כשברשתות מוכרים ב-29-28 שקל. אני לא קונה את המוצר במחיר כזה. אני נכנס לתחרות שאני כלל לא יכול להתמודד בה.

 

"אני רוצה לקנות טיטולים מחוגלה קימברלי. מוכרים לי 60 שקל כולל מע"מ ואתן לך מתנה אריזת מגבונים חינם. אני שואל: איך 60? מוכרים לצרכן 2 ב-80 שקל, 3 ב-100? איך הרשתות מוכרות במחירים כאלה"?

 

זה שילוב. גם נותנים הנחות לרשתות וגם לפעמים הרשתות "שוחטות" מחיר של מוצר כדי לפתות לקוחות לחנות.

 

"איך הם שוחטים את המחיר? אני מקבל חבילת מגבונים אחת מתנה והם מקבלים 6-5 חבילות. אז את החיתולים מוזילים ואת המגבונים הם מוכרים בכסף. לוקחים את המבצעים לכיס שלהם.

 

"עוד דוגמא, לכבוד יום העצמאות רציתי לקנות סטייק אנגוס. קניתי מהקבלן משנה של תנובה. היה מוכר לי ב-94 שקל לפני מע"מ. היה עולה לי יותר מ-112 שקל כולל מע"מ. התברר לי שהמחיר של תנובה זה בכלל 81 שקל לפני מע"מ. ואני לא יכול לעשות נגד זה כלום. לפעמים אנחנו קונים ברשתות ומוכרים לצרכנים כי יותר זול לנו לקנות שם מאשר ישירות מהספקים.

 

"בחגים בכלל הורגים אותנו. כל הרשתות מחלקות תלושים, אז מי יבוא לקנות אצלנו. רצינו להוציא תלושים לפני כמה שנים, בא נוחי דנקנר ואמר שאי אפשר, שזה קרטל. אבסורד. אם אני לבד – הבנק יכול לסגור אותי בכל רגע. אם אני מאוגד – המצב אחר לגמרי".

 

אם אתה לא יכול להתמודד עם התחרות יש אופציות: תסגור את העסק, תמכור או תתמזג.

 

"הרשתות הגדולות התנגדו מאוד למהלך הזה ושל התאגדות המכולות. הן יודעות למה. יחד, אנחנו יכולים לצבור כוח ולהיות יותר חזקים מרמי לוי. כיום, הן מקבלות את כל ההנחות. אני מוקף בחמישה סניפי רשתות ומוכר במחירים גבוהים מהן בעל כורחי.

 

"ובכל זאת, זה בעייתי לסגור את העסק. זה לא רק שאני בעסק 40 שנה, זה גם שאם אישה מבוגרת לא יכולה לנסוע לסופרמרקט אבל היא כן יכולה לקנות ממני את אותם מוצרים באותם מחירים – אז יש לזה ערך. כיום באים אלי להשלמות. שואלים למה בסופר יותר זול? אני עונה שבסופר את מדברת עם המדף ופה את מדברת איתי. אני גם מוכר כל מיני מוצרי ייבוא שאין בסופר, אני עדיין מוכר בהקפה והמשלוח חינם".

 

מהרשות להגבלים עסקיים נמסר בתגובה: "הרשות נתנה אור ירוק למיזם הנ"ל כפי שהוצג לרשות ואמרה ליוזמיו כי אם בהמשך הדרך יהיו הסכמות ספציפיות שעולות כדי הסדר כובל, הם יצטרכו להביא אותם לאישור הרשות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים