תגלית באנטארקטיקה: סרטן "חקלאי" חדש למדע המגדל לעצמו את המזון

מין חדש של סרטן לבן וקטן המצוייד בצבתות שעירות התגלה בעומק של כ-2,600 מטרים סמוך לאנטארקטיקה. החוקרים הבריטיים גילו מושבות עצומות של מאות סרטנים שחיים באפילה מוחלטת. סוד ההישרדות: הסרטנים מגדלים בקטריות זעירות על הזיפים שעל גופם וקוצרים אותן כשהם רעבים

סרטן לבן קטן ושעיר, שחי באפילה בעומק של כ-2,600 מטר על קרקעית האוקיינוס סמוך לאנטארקטיקה, הוגדר כמין חדש למדע. הייחוד של הסרטן הוא ביכולתו לגדל בעצמו את מזונו, דבר שהופך אותו לחקלאי ימי עם צבתות.

(צילום: University of Southampton / The Natural Environment Research Council (NERC)) (צילום: University of Southampton / The Natural Environment Research Council (NERC))

סרטן הייטי, הוא בעל גוף לבן, מגיע לאורך של חצי סנטימטר ועד ל-15 סנטימטרים. הוא זכה לשם החיבה "יטי", על שם היצור המיתולוגי דמוי דוב פרוותי לבן תודות לזיפים הרבים על גופו הלבן. לאחר שנמצא בטבע לפני כארבע שנים, זכה הסרטן לשם "סרטן הוף" (Hoff Crab). מדובר בשם חיבה הומוריסטי כמחווה לחזה השעיר של השחקן דיוויד הסלהוף, שגילם מציל ים בתוכנית "משמר המפרץ".

שם חיבה ע"ש השחקן דיוויד הסלהוף (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
שם חיבה ע"ש השחקן דיוויד הסלהוף(צילום: gettyimages)

כעת לאחר אין ספור בדיקות גנטיות, החליטו החוקרים להעניק לו את השם המדעי קיווה טיילרי (Kiwa tyleri) במטרה להוקיר את פועלו של אחד מחלוצי המחקר התת-ימי בקוטב, פול טיילר, חוקר ופרופסור של כבוד באוניברסיטת סאות'המפטון.

זהו הסרטן הייטי השלישי במספר שהתגלה. ב-2005 וב-2010 התגלו שני מינים של סרטני יטי שעירים באזור קוסטה ריקה במהלך מחקר גיאולוגי תת-ימי באזורים בהם ישנן נביעות מתאן.

משלחת חוקרים בריטית שיצאה למסע תת-ימי ב-2010, חיפשה סרטן יטי נוסף באזור אנטארקטיקה. המשלחת נעזרה בצוללת זעירה עליה שלטו מרחוק במטרה לחקור את פתחיהן של ארובות הידרו תרמיות בקרקעית האוקיינוס בעומק של כ-2.6 קילומטרים. לאחר שישה סיורים במעמקים הם מצאו את הסרטנים הקטנים בהמוניהם.

החוקרים נדהמו לגלות מושבות משגשגות וגדולות של סרטני יטי, שמצליחים לשרוד באפילה כמעט מוחלטת ובתנאי קור קשים. במושבות נמצאו מאות פרטים על שטחים קטנים, ביניהם זכרים ונקבות.

במקום לצוד - מגדלים את המזון בכוחות עצמם

תנאי האפילה הקשים אילצו את הסרטנים להתאים עצמם לחיים ללא אור שמש. הסרטן שורד בזכות יכולת לגדל על גופו בקטריות זעירות, המהוות את עיקר מזונו. הבקטריות מתפתחות על שטחי הזיפים באזור הבטן וגם בצבתות הסרטון.

הסרטנים מזינים את הבקטריות באמצעות תנועות סיבוביות היוצרות תסיסה במים. התסיסה המסייעת להזרים כימיקלים חדשים לבקטריות ועוזרות להן לצמוח, כך שהסרטן מגדל את המזון שלו על גופו באמצעות אנרגיה כימית. לאתר תקופת הגידול, הסרטן למעשה קוצר את הבקטריות, באמצעות הזיפים דמויי מסרק ומשם קצרה הדרך אל הפה.

הטמפרטורה בים באזור בו אותרו מושבות הסרטנים קרובה לנקודת הקיפאון (אפס מעלות עד 1.3 מעלות מתחת לאפס), אך בסמוך לאזורי הארובות, החום עשוי להגיע ל-400 מעלות. לדברי החוקרים, הסרטנים מצאו אזורים צרים בהם הטמפרטורה בטוחה להישרדות ונעה בין 3-26 מעלות.

נוכח המגבלה הקיימת, הסרטנים חיים בצפיפות גדולה זה עם זה לעומת שני מיני הסרטנים האחרים שהתגלו וחיים בטריטוריות רחבות יותר ופחות צפופות. המדענים סיפרו כי המין החדש שהתגלה למדע מותאם היטב לתנאי השטח הקשים. הסרטנים מצויידים בזרועות וצבתות קטנות אך חזקות ביותר, המאפשרות להם לנוע ולהיתלות על משטחים תלולים.

החוקרים מאוניברסיטת סאות'המפטון בבריטניה ערכו בדיקות גנטיות לסרטנים בשובם למעבדות האוניברסיטה בתום המסע. הם גילו כי הסרטנים שמצאו שונים מבחינה גנטית מהסרטנים שנמצאו עד כה, כך נטען במחקר שפורסם באתר PlosOne.