שתף קטע נבחר

מבחן אופניים נורקו ריינג' 7.3 - אקזוטיקה להמונים

לאופני האנדורו של נורקו יש את כל מה שצריך כדי לפרוט על נימי נפשו של רוכב השטח הקיצוני, כולל תג מחיר מפתיע

עצרתי אחרי גינת הסלעים על פניה חלפתי לפני מספר שניות, מנסה להבין מה בדיוק קרה כאן. מדובר באותו קטע רכיבה מרושע עמו התקשו להתמודד כל-כך הרבה זוגות אופניים בהיסטוריה הפרטית שלי, ואילו הפעם חלפתי על פניה כאילו מדובר היה במצע רך ורחוק מלאתגר. העניין הוא שלא מדובר היה באירוע בודד, אלא בסדרת אירועים דומים שחברו יחד למופע רכיבה מהמרשימים בהם נתקלתי. 

 

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

פיזיולוגיה

דגם ריינג' של נורקו הקנדית, מיועד לעבודת אנדורו, אותה קטגוריית רכיבה הממוקמת בין ה"אול-מאונטיין" וה"דאון-היל", ושואבת השראה משתיהן. עם יכולת דיווש וכיסוי מרחק תוך כדי טיפוס, עד תחילת סינגל שצולל בתלילות בין עצים וסלעים. מעין חיה דו-גלגלית שאמורה לתפקד היטב בכל מאפייני סביבת אנדורו, בה לפי חוקי המשחק אסור לרוכב לקבל סיוע מבחוץ.

 

אופני הבחינה הם גרסת 7.3 של שלדת הקרבון. תחתיתה יש גרסה אחת נוספת, מעליה עוד שתיים, כאשר ה-7.1 הם ממש אופני חלומות עם מחיר לא שווה לשום נפש בהתאם. השלדה עשויה מקארבון - סיבי פחמן - והיא קלה לכן בלמעלה מ-20% משלדת האלומיניום של אותו הדגם. חשוב לציין כי המתלה האחורי (תמוכות שרשרת וזרועות) עדיין מאלומיניום, וכי הם רחבים ומעובים במיוחד כדי להתמודד היטב עם התנאים הקשים שמעמידה הקטגוריה הזו.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

קל להבחין בתצורה יוצאת הדופן של מתלה ART של נורקו, אשר בגרסה שלפנינו הותאם למשימה. המתלה יוצר מעין אפקט "אנטי-סקוואט" כמו במתלה של מכונית, כדי למנוע בזבוז אנרגיה בדיווש. בנוסף הוא מייצר תנועת ציר-גלגל (גלגל אחורי) בצורת האות C, העדיפה לפי לטיפול במהמורות חדות-זווית. למתלה גם יכולת להישאר אקטיבי ולא "להנעל" בעת בלימה, והוא מפעיל מנוף פרוגרסיבי (הולך ומתגבר) על בולם הזעזועים האחורי. בשורה התחתונה, כל מה שניתן לדרוש ממתלה יעיל לשטח מאתגר.

 

חשוב לציין כי למתלה מהלך של 160 מ"מ, וכי הפריט השולט בו הוא בולם רוקשוק מונארך R, או במילים אחרות, הבולם הטוב ביותר שיש לתעשיית האופניים להציע כיום. כדי שהחרטום לא יסבול מחוסר התייחסות, תלו עליו אנשי נורקו גם מזלג משובח - רוקשוק פייק RC, אף הוא עם מהלך של 160 מ"מ. אם לא רכבתם רק בין מכתשי הירח בשנתיים האחרונות, אתם בטח מבינים לאן נורקו מכוונים.

 

הגיאומטריה היא בדיוק מה שציפינו לקבל באופני אנדורו מודרניים: זווית היגוי של 66 מעלות, תמוכות שרשרת קצרות - 426 מ"מ, מידה M - עם צינור שלדה עליון מאסיבי וארוך, קרנק נמוך, תושבת קשיחה למעביר הילוכים אחורי, ניתוב פנימי לכבלים, מיסבים כפולים ואטומים - כל הפסטיבל.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

חבילת האבזור נבחרה בקפידה כדי לשמור על רף מחיר נמוך יחסית, תוך ניסיון אמיתי להקריב כמה שפחות מפוטנציאל השלדה הזו. נאבות גלגלים, מעצורים, שיפטרים ומעבירי הילוכים, כולם ממשפחת SLX של שימאנו. המעצורים נושכים דיסקים בקוטר 180 מ"מ והמעבירים שולטים על 20 הילוכים בסידור 2X10. הקראנק הוא פריט מכורסם מאלומיניום שנראה נהדר ומגיע מ"רייס פייס", שהיא גם הספקית של סטם קצרצר האוחז בכידון נורקו ברוחב 780 מ"מ.

 

צמיגי מאקסיס היי רולר מצויינים ברוחב 2.3 מקשטים חישוקי אלומיניום במידה אופנתית של 27.5. עוד ראוי לציין מוט מושב הידראולי מ"אקס פיוז'ן" אשר מגיע כפריט תקני, ותורם את שלו בדרך למשקל של 14.5 ק"ג באופני המבחן. המחיר: 17.8 אלף שקלים.

 

רכיבה

באופניים עם חבילת מתלים כה איכותית, טוב יהיה אם תשקיעו כמה דקות בסט-אפ רציני שיאפשר לכם להפיק את המיטב. תעשו זאת, ותמצאו עצמכם מתפעמים בכל פעם מחדש מהדרך בה האופניים האלה מטפלים בשטח - כל שטח. שכן הריינג' מסוגלים להרבה יותר מפרץ דאון-היל רווי אנדרנלין, ובכל מקרה הייתי חוסך מהם רק את רכיבות ה-XC הארוכות והמשעממות ביותר.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

המתלים עושים כאן עבודה כל-כך טובה, עד שבזמן דיווש אתה כלל לא מרגיש שאלה אופניים ארוכי-מהלך. הם מטפסים נהדר, מוצאים אחיזה גם כשאתה חושב שלא ישיגו אותה, ובולעים סלעים מחודדים וגבוהים באדישות. תנוחת הרכיבה "ממורכזת" ונעימה מאד, הקוקפיט מרווח ומאפשר תנועה על-פני טווח רחב בכל כיוון. וטוב שכך, שכן זווית ההיגוי השטוחה דורשת הרבה "שפת גוף" כדי להשחיל את האופניים האלו בזריזות בין העצים. מצד שני, ככל שתהיו אגרסיביים יותר, כך תתוגמלו יותר. האמינו לי, מהר מאד תגלו כי קצה מעטפת היכולת של הנורקו האלה עוד רחוק משמעותית.

 

הבלמים היו בסדר, לצערי לא יותר מזה. תפקדו כמצופה וסיפקו עוצמת בלימה ומינון טובים, אך ציפיתי לנשיכה חזקה יותר בחזית, ואולי גם דיסק בקוטר 200 מ"מ או שידרוג למעצור XT לפנים. גם העברת ההילוכים תפקדה ללא דופי, למרות גמישות מסוימת של השיפטרים אליה קל היה להתרגל. מעבירי SLX לא פספסו אפילו העברה אחת, אך יחסי ההעברה קצרים למדי (36 ו-22 שיניים), וההרגשה "שנגמרים לך" ההילוכים במורד, נוכחת. הצד השני של המטבע - ברוב הטיפוסים שתיקלנו (אם ביער ביריה או בשבילי בן שמן) הם התגלו כמתאימים בדיוק. מתכננים רכיבות ארוכות במישור? האריכו את הייחס. מצד שני, אל תקנו את האופניים האלה. חבל.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

ואפרופו, בתוואי שטח אגרסיבי במיוחד, הריינג' פורחים. אם אלה גינות סלעים, דרופים, מורדות תלולים ודרדתיים, מעברים טכניים וכל אזור שיגרום לך להזיע ולא מחום, עם דופק בשמיים כשאתה רק חושב על הבעיות הצפויות ברכיבה של מחר. הריינג' חלפו במכשולים אלה כשהם מגהצים את השיבושים תודות לשילוב מעולה בין מתלים נהדרים לשלדה קשיחה וכידון רחב. הביטחון שהם נוסכים רק מעודד אותך לעשות שטויות שלא היית מנסה עם אופניים אחרים. ובכלל, מצאתי עצמי מדלג וקופץ, מחליק ומשתחל הרבה יותר (והרבה יותר מהר) מכל זוג עליו רכבתי לאחרונה.

 

סיכום

כיף, כיף ועוד כיף. אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה היו אצלי אופניים שבכל רגע נתון הייתי מוכן לעזוב הכל ולצאת לרכוב איתם. וזה לדעתי אומר את הכל. נורקו קלעה בול בזכות בחירת רכיבים מושכלת. לא ויתרה על המתלים הטובים ביותר שיש היום בשוק, ו"תפרה" מסביב קיט אביזרים יעיל, עמיד ומוכח, גם אם לא מהמדף העליון.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

אין ספק כי הריינג' 7.3 לא מושלמים. הם כבדים, יחסי ההעברה קצרים מדי, מוט המושב ההדראולי אינו מצטיין בגרסה זו וגיאומטריית השלדה מחייבת סגנון רכיבה אגרסיבי שלא יתאים לכל אחד. ומצד שני, אולי דווקא בגלל כל אלה הם מצאו חן בעיני. אופניים מאתגרים באי-השלמות שלהם.

 

וללא קשר, אופני אנדורו מקרבון עם מתלים כה איכותיים בתג-מחיר של פחות מ-18K שקל? זה כמעט להנגיש את הקרבון.


פורסם לראשונה 09/07/2015 21:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים