yed300250
הכי מטוקבקות
    קרדיט ידיעות אחרונות
    שר האוצר משה כחלון | צילום: עמית שעל
    ממון • 25.07.2015
    כחלון רוצה שתשאירו את האוטו שלכם בבית
    תוכנית חדשה צפויה לצמצם משמעותית את מקומות החניה במרכזי מסחר, במשרדים ובבנייני מגורים • המטרה: עידוד השימוש בתחבורה ציבורית
    מאת עופר פטרסבורג

    תתחילו להתרגל להגיע לעבודה, לקניות או אפילו לקולנוע שבמרכז העיר באוטובוס או ברכבת.

     

    שר האוצר משה כחלון צפוי להעביר בימים הקרובים במועצה הארצית לתכנון ובנייה תוכנית חדשה לצמצום משמעותי של מקומות החנייה במרכזי מסחר ומשרדים, וכן בבנייני דירות חדשים, במקומות שאליהם יש נגישות גבוהה של תחבורה ציבורית.

     

    המטרה: הקטנת השימוש ברכב פרטי, והגדלת זכויות הבנייה על חשבון חניות.

     

    איך זה יעבוד? במקומות שמוגדרים "עתירי תחבורה ציבורית" עם גישה של עד 300 מטר לתחנות תחבורה ציבורית, בנייני מגורים יסתפקו בתקן של חצי חניה עד חניה אחת לדירה. בתים צמודי קרקע יקבלו חניה עד שתיים. כיום במקרים רבים נדרשות גם 2 חניות ויותר לבנייה למגורים, דבר שפוגע בעיקר בתוכנית חיזוק המבנים תמ"א 38 כשלא תמיד יש מקום להוסיף חניות.

     

    בבנייני משרדים חדשים תהיה באזורים עתירי תחבורה חניה אחת לכל 240 מ"ר, במקום חניה אחת לכל 30 מ"ר כפי שיש כיום. במרכזי מסחר, בילוי וקניות עתירי תחבורה תותר חניה אחת לכל 150־50 מ"ר מסחר, בעוד כיום יש מקומות חניה לכל 30־50 מ"ר. במרכז מסחרי שכונתי יישאר תקן דומה להיום: חניה לכל 25 עד 60 מ"ר.

     

    לפי התוכנית, יחולקו הערים לשלושה אזורים, ותקני החניה בהן יצומצמו ככל שמתקרבים לאזורים עתירי תחבורה ציבורית. אזור א' הוא עד 300 מטר ממקום עתיר תחבורה, אזור ב' הוא 600־300 מטר משם, ואזור ג' מרוחק יותר מ־600 מטר.

     

    לפי מינהל התכנון, "העיקרון הכללי העומד בבסיס התקנות הוא עידוד הנסיעה בתחבורה ציבורית, על ידי הפחתת מקומות החניה באזורים הסמוכים למתע"ן" (מרכז תחבורה ציבורית עתיר נוסעים). בהצעה נכתב גם כי במקומות שבהם מרכזי הקניות ובתי הקולנוע אינם במרכז העיר, יהיו יותר מקומות חניה מאשר במרכז העיר. גם ביישובים בהם לא קיימת תוכנית להקמת מערכת הסעת המונים, תהיה הפחתה מסוימת במקומות החניה.

     

    מנגד, ביישובים בצפון הארץ ובדרומה שאין בהם תוכנית לנתיבי תחבורה ציבורית, ניתנה לוועדה המקומית אפשרות להוסיף עד 25% מקומות חניה נוספים על הקבוע בתקנות.

     

    לראשונה יש התייחסות בתקנות גם למקומות חניה לרכבים דו־גלגליים (אופניים ואופנועים). התקנות קובעות תקן מינימלי של 100 מקומות חניה לרכבים דו־גלגליים בתחנות רכבת. במוסדות ציבור התקנות קובעות תקן מינימלי, בהתאם לסוג המוסד ולשטח הבנוי שלו, כאשר הוועדה המקומית רשאית להוסיף עליו.

     

    לפי ההצעה, גם נתיב תחבורה ציבורית באורך של 6 ק"מ לפחות ייחשב כ"מרכז תחבורה ציבורית עתיר נוסעים" בתנאי שנוסעים בו יותר מ־3,000 איש בשעה.

     

    עשור של עיכובים

     

    זה למעלה מעשור דנים במשרד התחבורה, במשרד הפנים, במועצה הארצית לתכנון ובנייה ובוועדת המשנה לתקנות בנייה בהצעות ובהנחיות לצמצום מספר מקומות החניה במרכזי המטרופולין. בזמן שחלף נערכו תקנות חדשות שהמועצה הארצית המליצה לשר הפנים על התקנתן בשנת 2010, אולם בסופו של דבר הן לא פורסמו.

     

    צוות עבודה אשר מונה על ידי מנכ"ל משרד הפנים בחן מחדש את הדברים והניח הצעה עדכנית המבוססת על התקנות הקיימות. ההצעה הנוכחית פשוטה וברורה יותר, ומביאה לידי ביטוי את ההבדלים בין ישובים שיש בהם (או מתוכננת בהם) מערכת הסעת המונים בטווח הנראה לעין, ובין אלו שלא. בהתחשב בתקופה הארוכה שעברה, ובשינוי המהותי והמקיף המוצע לעומת התקנות הקיימות, החליטה ועדת המשנה לבנייה ותקנות של המועצה הארצית להפיץ מחדש את נוסח התקנות המוצע, וזאת במטרה לקבל הערות ממהנדסי הוועדות המקומיות.

     


    פרסום ראשון: 25.07.15 , 21:29
    yed660100