שתף קטע נבחר

"הרכבת הקלה היא הזדמנות, אל תפספסו"

השר גלעד ארדן איים שימנע עבודות הרכבת הקלה עקב מוכנות לקויה, השר ישראל כץ טען שאין לו סמכות והכל בכלל תקין ושפיר. ורק אזרחי ישראל יושבים וישבו בפקקים עוד שנים ארוכות, בין היתר בגלל מאבקים פוליטיים שעלולים לתקוע שוב מקל בגלגלי הפרויקט החשוב הזה. וחבל

מאבקי האגו בין שניים מבכירי שרי ממשלת ישראל בשבוע שעבר סביב פרויקט הרכבת הקלה, לבטח לא הפתיעו את מיליוני הישראלים התקועים בפקקי גוש דן. סחבת של שנים ארוכות, מינויים פוליטיים, טעויות ניהוליות, החלטות מביכות, קרבות תרנגולים, צרות עין ושלומיאליות (רשימה חלקית) בין כל הנוגעים בדבר, פגעו עד היום בציבור ומנעו החלטות יעילות וביצוע מהיר ומקצועי של פרויקט הקמת רכבת קלה בגוש דן. משרד ממשלה שונים, ראשי ערים בגוש דן, חברות מסחריות ויועצים משפטיים ממולחים, כולם תקעו את האזרח הקטן שנים בפקקי תנועה אדירים, אם ברכב הפרטי ואם באוטובוס.

 

חניוני החנה-סע כבר מוכנים? לא ממש, וזו אינה הבעיה היחידה:

 

וראו זה (לא) פלא. כבר לפני כשנה החלו גלגלי הפרויקט הכבד הזה לנוע סוף סוף באופן ראוי פחות או יותר, אחרי בערך עשור של היערכויות ותוכניות והחלפת בעלות. לפני שנה, ובכל זאת לא התבצעו עדיין פעולות בסיסיות שיאפשרו לשרוד את הפרויקט כראוי, ולהגיע ל-2021 עם גוש דן שנוח ומהיר יותר להתנייד בו.

 

קחו למשל את נתיבי התחבורה הציבוריים. אלה החשובים כל כך כדי להבטיח תנועה שפויה (נניח) בשנים הקרובות בתקופת העבודות. לכולם ברור היה כי ראוי שיוכשרו נת"צים נוספים מעבר לאלה הקיימים. לכולם ברור היה שיש צורך באכיפה קפדנית יותר של איסור תנועת רכב שאינו מורשה בנתיבים הקיימים, ואלה שיגיעו.

 

גשר מעריב יפוצץ או יפורק? בכל מקרה, יהיו שם פקקים: 

 

ראשי הרשויות המקומיות בגוש דן, על פי חוק בעלות הסמכות לסימון נתיבי תחבורה ציבורית, פשוט לא שיתפו פעולה. חלק מהם לא משתפות עדיין. למה? כי לא אכפת להן. ושר התחבורה? למרות חוסר שיתוף הפעולה שמוכר היה לכל, ישראל כץ, האיש שיודע להזיז כשהוא רוצה, לא השתמש בסמכויותיו על פי חוק להפקעת סלילת נתיבי התחבורה הציבורית מהרשויות המקומיות, ובחר בהידברות מתישה מולן למרות הדחיפות המתבקשת.

 

וזו רק ההתחלה. שכן רק אתמול אושרה סוף סוף בוועדת הכלכלה הצעת חוק ממשלתית המאפשרת להכשיר עובדי רשויות (פקחים עירוניים) לצרכי אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית. ואם לדייק, מאפשרת להכשיר אותם לשבת בחדר המצב ולצלם רכב שהם מזהים כשהוא עולה על הנתיב האסור. נשמע טוב? ברור, רק שיעברו עוד חודשים עד שזה יקרה, והעבודות מתחילות בעוד ימים. מדוע זה לא קרה עד עכשיו? שאלה מצוינת, שהתשובה לה לא תמצא חן בעיני אף אחד מהנוגעים בדבר. רגע, ומה קורה עם הנת"צים היום? משטרת ישראל האמונה על-פי חוק על אכיפת החוק, אינה עושה הרבה - אם בכלל.

 

ואם זה מספיק, כיצד קרה שרק כעת מכינים את חניוני חנה וסע בכניסות והיציאות מגוש דן, חניונים שברור היה כי הם נחוצים לצורך הסעת המונים והקטנת הגודש ברחובות? אפילו משרד הביטחון החליט לתרום את תרומתו לסחבת הממשלתית, ומונע הקמת חניון חנה וסע בקרבת מחלף הכפר הירוק בחניון קריית שאול.

 

נמשיך. הסבירו לנו שהתחבורה הציבורית תתגייס לשיפור השירות והגדלת היצע המושבים. ובכן, יסביר לנו משרד התחבורה מתי יגיעו אוטובוסים חדשים ונוספים, שהרי תוספת זמנית וקטנה של אוטובוסים מעשנים ומתפרקים שנשלפו ממחסן הגרוטאות, לא באמת אמורה לשפר את השירות, נכון? ובכלל, חברות התחבורה הציבורית לא גייסו עדיין נהגים חדשים לצורך תיגבור השירות, ועוד לא דיברנו על כך שאתר מסודר הכולל את כל נותני השירות, אמור היה לעלות לאוויר זה מכבר ולהציע לכל אזרח לתכנן את נסיעתו בהתאם לשינויים הצפויים.

 

רוצים עוד? מישהו חשב למשל על רוכבי האופניים שנהגו עד עתה לדווש באזור העבודות, ויאלצו למצוא נתיבים חליפיים ובטוחים? מדוע לא נסללו עבורם מבעוד מועד נתיבים ייעודיים שבאותה הזדמנות היו משפרים גם את בטיחותם?

 

יש מעט מאד מומחים שאינם צופים פקקי תנועה אדירים במהלך שש השנים הקרובות סביב אזור העבודות, וכפי ששמענו אמש, גם הרחק מעבר לכך. אין גם ספק שהאזרחים יהיו מבולבלים בשלב ראשון, ושני, וכנראה גם שלישי. אפשר וצריך למנוע את זה עד כמה שניתן, על-ידי עבודה נכונה וחשיבה אזרחית והימנעות ממאבקי אגו מיותרים לחלוטין.

 

אפשר אגב גם הפוך את המשבר הצפוי להזדמנות. הזדמנות לספק תחבורה ציבורית יעילה שתוכיח לאנשים שאפשר ואף רצוי להשאיר את הרכב בבית. הגיע הזמן לאחד כוחות כדי לתת לציבור פתרונות יעילים. אנחנו כבר באיחור, כך שכדאי לעשות את זה אתמול, או לפחות כבר מחר.

 

הכותב הוא מנכ"ל 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
כאן מתבצעות עבודות. ומה עוד?
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים