שתף קטע נבחר

"פקקי ענק בת"א? אפשר למנוע אותם"

בזמן שמאות אלפי נהגים מנסים להסתגל לשינויי התנועה בתל אביב, ומרביתם מאמינים כי הפקקים יהפכו בעתיד לגרועים הרבה יותר, יש מי שמאמין כי אפשר למנוע אותם. קבלו מעט אופטימיות לשם שינוי

חוששים מפקקי תנועה מתסכלים ברחובות תל אביב עקב עבודות הרכבת הקלה? מעריכים כי העומס יגבר משמעותית בחודש אוקטובר, אחרי שובם של מאות אלפים מחופשות החגים בחו"ל היישר לעבודה ולימודים יומיומיים? אתם לא לבד. שכן בינתיים לפחות, ולמרות שכמו בכל אוגוסט נאמד מספר כלי הרכב על הכבישים בפחות ממחצית מספרם הרגיל, העיר תל אביב מתקשה להתמודד עם שינויי התחבורה שנכפו עליה. ובכל זאת, לא כל אחד חולק הערכה פסימית זו.

 

פקקים, לא חובה להתרגל: 

 

למשל פרופסור אראל אבינרי, ראש התכנית להנדסה ולניהול מערכות תשתית במכללת אפקה להנדסה. לדבריו, פקקים עצומים ברחובות לתל אביב בעקבות עבודות הרכבת הקלה אינם מכה משמיים. לא רק שניתן להימנע מהם בעזרת פעולות פשוטות יחסית של המדינה, אבינרי אף אומר כי עשרות מחקרים מכל העולם מוכיחים שהמערכת התחבורתית מסוגלת להתאים עצמה.

 

"מדובר בהיצע וביקוש פשוטים. כאשר הסביבה מציעה לאזרח מערכת כבישים עשירה ונוחה, עם נסיעה חלקה שמאופיינת במעט עיכובים, האזרח יבחר להתנייד ברכבו הפרטי", הוא מבהיר. "תוריד את היצע (קיבולת) הכבישים הנוחים, וגם הביקוש ירד. זה בדיוק מה שקרה בישראל בין שנות ה-60 ל-80 של המאה הקודמת. הריצה אחר סלילת עוד ועוד כבישים גרמה לביקוש לתפוח בהתאם. זו הייתה חשיבה לטווח קצר, שפספסה את הטווח הארוך לגמרי".

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

אתה יכול לתת דוגמאות לתופעה שכזו, בה סגירה או הגבלת תנועה בכביש מסוים, הביאה להפחתת השימוש ברכב באזור?

"יש כ-70 מקרים כאלה, בהם נאספו נתונים על מצב התנועה לפני ואחרי. במרביתם, המערכת התחבורתית קלטה את התנועה, ולעיתים אף הקטינה אותה ברדיוס גדול יחסית. יש אמנם עדויות גם למקרים הפוכים, אך אלה היו מיעוט שבמיעוט.

 

"ב-1 באוגוסט 2007 קרס גשר מעל המיסיסיפי (I-35W, ה.פ) בו עברו מדי יום 140 אלף מכוניות. ההערכה הייתה כי סגירתו תביא לכאוס עצום בכבישים אחרים, שכן מדובר בגשר מרכזי באזור". אלא שהרשויות פעלו במהירות. כבישים אחרים הורחבו על-ידי תוספת נתיבים על חשבון שוליים, התחבורה הציבורית שודרגה ובפועל, הרשת התחבורתית התאזנה במהירות מבלי לגרום לבעיות מיוחדות.

 

"דוגמה מעניינת ומרתקת אחרת היא הכביש המהיר (I-880, ה.פ) באזור מפרץ סן פרנסיסקו, שקרס ובעקבות רעידת האדמה הגדולה של 1989. הרשויות בקליפורניה החליטו שלא לבנות אותו מחדש. למרות תחזיות הכאוס שניבאו עומסים בכל האזור. במקום, נבנה כביש עוקף והשינוי היחיד היה דווקא עלייה משמעותית בשימוש בתחבורה ציבורית", הוא מסביר.

 

אתה אומר בעצם שכדי למנוע פקקים יש להציע לציבור אלטרנטיבות, למשל בדמות תחבורה ציבורית יעילה יותר

"זה בדיוק מה שאני אומר. אנשים יוותרו על האוטו הפרטי וישתמשו באמצעי תחבורה אלטרנטיביים, החל מהליכה רגלית למרחקים קצרים, דרך אופניים למרחקים מעט גדולים יותר, תחבורה ציבורית או אף מערכת היסעים (שאטלים) בדומה לזו שמופעלת כיום מחניוני חנה-וסע לתוך תל אביב. יש לנו הזדמנות לגרום לאנשים להכיר את האלטרנטיבות בהן לא השתמשו עד היום.

 

"צריך להבין כי במרבית המקרים שנבחנה הסתגלות הציבור לסגירת כבישים מטעמים שונים, מדובר היה במרכזי ערים בעלי דמיון רב לגוש דן, מבחינת צפיפות תושבים ורחובות. אלה מקרים עם סגירת רחובות עמוסים לפרקי זמן של יום אחד עד מספר שנים. ולמרות ההערכות לפקקי ענק, התגלה כי מספר כלי הרכב באזור ירד די מהר ב-10 עד 20 אחוזים. לא רק בסביבה הקרובה, אלא גם באזור גיאוגרפי רחב יותר.

 

אז אתה יכול לומר שאנחנו מוכנים היטב מבחינת אלטרנטיבות ואם לא, מי אשם בכך?

"לצערי אנחנו עוד לא מוכנים, אבל אני מאמין שזה יגיע. בינתיים לפחות, הרשויות השונות אינן מקדמות את המהלך ומנצלות את ההזדמנות. אשמים יש רבים. החל בראשי ערים שמבטיחים באופן היסטורי דווקא לבנות עוד חניות ועוד כבישים, ומגדילים בכך את העומסים. המשך במעגל המוכר של ציבור-תקשורת-פוליטיקאים. האחרונים מבצעים את מה שנדמה להם שהציבור רוצה, ואשר מתבטא בתקשורת, שמעוניינת בתורה לרצות אף היא את הציבור.

 

"כדי לפרוץ את המעגל הזה, יש צורך באומץ לב פוליטי. לצערי, אצלנו אין את זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
פקקי תנועה? לא יהיו כאלה
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים