שתף קטע נבחר

מבחן לאופני קונינג הוגו חשמליים - מהיר בשטח

גלגלים גדולים, סוללה משמעותית ומותג (כמעט) ישראלי - האם זה יביא את הפריצה החשמלית לשטח?

כמעט לכל מותגי האופניים המסורתיים יש בהיצע אופניים חשמליים. חלקם מציעים גם אופני הרים חשמליים - אלא שאלו מתקשים להתפנות ממקומם במחסן היבואן. רוכב ההרים הקלאסי לא מתעניין בדברים מהסוג הזה ובטח לא כשמדובר ב"קנס" של הוספת משקל די משמעותי לאופניים.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

עוד על אופניים: מגזין שטח - www.automag.co.il

 

גם ההגבלות אצלנו על מה חוקי ומה לא פוגעת באטרקטיביות, למשל אופני הרים חשמליים ללא מגבלות חוקיות אינם זמינים. וכך יוצא שאופני הרים עם מנוע עזר העונים לתקן האירופי, כאופני הרים של ממש, פשוט לא מעניינים (שילוב של משקל עצמי גבוה ומחסור בכוח). אופני הרים חשמליים ללא הגבלת הספק - ויש כאלו בניכר - אין כאן. זה משאיר אותנו מחוץ לסינגלים הקלאסיים, עם דיווש נטול זיעה לעבר מסלולי האופניים העירוניים והשבילים הלבנים של יערות קק"ל.

 

קונינג הוגו

"הוגו" הוא דגם ההרים של קונינג ה"ישראלית" (מאופיין ומיובא מסין על-ידי אלקטריק סטורם) ומשווק עם גלגלי "26 או "29. מדובר בשלדת זנב קשיח מאלומיניום 6061, כאשר בחזית יש מזלג עם מהלך של 80 מ"מ. המחיר לפי אתר קונינג עומד על 8,700 שקל.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

בניגוד לאופניים חשמליים רבים, וביישור קו לגישה העדכנית יותר, המנוע החשמלי מותקן על ציר הקרנק במרכז האופניים. לצד מירכוז המסה זה מאפשר להישאר עם מעביר הילוכים אחורי, וכאן תמצאו מעביר שימאנו אליביו עם שמונה יחסי עברה.

 

את מנוע ה-250 וואט מזינה סוללת ליתיום 36 וולט של סמסונג, עם קיבולת גדולה של 11 אמפר-שעה. נתונים אשר אמורים לספק טווח העולה על 30 קילומטרים. הסוללה נשלפת ממקומה במרכז השלדה ונטענת בטעינה מלאה תוך כארבע שעות. על הסוללה עצמה יש חיווי באמצעות נורית לד למצב הטעינה, כאשר זו אינה מעוגנת באופניים.

 

עוד ראויה לציון מערכת הבלמים ההידראולית של מאגורה, אשר מותאמת לאופניים חשמליים ומנתקת את ההנעה כאשר הבלמים מופעלים. פרט חשוב מכיוון שעם גלגלים גדולים ומשקל עצמי לא-צנוע של 25 ק"ג, יש מה לבלום.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

אופני המבחן צוידו בצמיגי "29 רגילים של אופני הרים, על-גבי חישוקי אלומיניום מחוזקים, שרוכים עם שפיצים עבים למדי ונאבות גלגל מעובות. יתר האבזור ההיקפי הוא חסר מיתוג ומיוצר על-ידי ספקי המשנה של קונינג בסין.

 

האיכות הכללית של השלדה ורכיביה הסיניים בסדר - עם רמת ביצוע נאותה. המדבקות מתחת ללכה, ניתוב רוב הכבלים נאה ורק צמת החשמל בין המנוע לסוללה דורשת סירוק וסידור מוקפדים יותר (בוודאי בהקשר של רכיבה פוטנציאלית בשטח).


 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

רכיבה

אם רכבתם בעבר על אופניים חשמליים, אין בהוגו שום דבר יוצא דופן. יחידת בקרה זעירה על הכידון מדליקה את המערכת, מספקת חיווי של מצב טעינה, מהירות, טווח מרחק ועוד וכמובן רמת התיגבור-סיוע של המנוע החשמלי. התפעול אינטואיטיבי גם למי שלא טרח לקרא את המדריך.

 

בהתאם לדרישות התקן, לא תמצאו מצערת, "בורר סיוע", או כל קונץ אחר שיאפשר לכם לרכוב בל לדווש (מלבד מצב הליכה שהתקן מאפשר). ציר הקרנק, שהוא גם ציר המנוע, מספק את החישה של המערכת לעצם הדיווש וגם לעומת המאמץ של הרוכב כדי להתאים את התגבור לעומס.

 

האופניים גדולים, גם במידה M של אופני המבחן. גובה הצינור העליון של השלדה מחייב רוכב בגובה של 1.75 מטר לפחות - נמוכים יותר עלולים לפגוש את השלדה עם האיזורים הרגישים וזה לא נחמד. תנוחת הרכיבה עצמה טבעית ורגילה לגמרי. המושב עצמו נוח, וכך גם רוחב הכידון, ה"רייז" שלו וההטיה לאחור.



 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

אופניים עם גלגלי "29 מציעים בדרך-כלל מהירות גבוהה, גם בלי תגבור. עם הסיוע החשמלי קל מאוד להגיע ל-25 קמ"ש החוקיים ולהישאר שם ללא כל מאמץ. תגובת המערכת ביציאה מהמקום מהוססת, וכך גם התגובה בעצירה עד שהמערכת מפסיקה את פעולת המנוע.

 

אהבנו את העובדה שנשארים עם הילוכים אפקטיביים: זה מורגש כשעולים הילוך והמנוע סוחב אתכם ומאיץ בעוצמה. כאשר התגבור במצב "5" החזק ביותר, הסיוע מרשים. אלו כאמור אופניים מהירים מאוד, אשר אפשר לכסות עימם מרחק רב ביציבות ובטיחות, כזו שלא תקבלו בחשמליים עם גלגלי "20. מבחני הטווח שעשינו השאירו אנרגיה גם אחרי כ-30 ק"מ משולבים - כביש ושבילי עפר. 


 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

מה היינו משפרים? מרכז הכובד גבוה מאוד, בעיקר בגלל נקודת העגינה של הסוללה. זה מורגש כשצריך לשנות כיוון במהירות - כמו השתחלות בתנועה. עוד נקודה היא ריבוי הכבלים השונים וניתובם, מה שיוצר עומס בעיקר כשהם מגיעים לכידון ומשפיעים על ההיגוי. הבלמים טובים מאוד, אבל היינו שמחים ליותר עוצמה בחזית לאור מהירות האופניים. וכמובן, המשקל - 25 ק"ג שיוצרים בעיה למי שלא יכול להשתמש במעלית.

 

ומה עם השטח? משקל משמעותי שממוקם גבוה, תמוכות שרשרת ארוכות המקשות על הנפת גלגלים, מתלה קדמי קצר מהלך - כל אלו פוגעים כאן בחוויה. לטיול שבילים נינוח ולבעלי כושר ירוד יחסית הם מתאימים, לרוכב שטח מתקדם שמחפש את הקצה, פחות. אופניים אלה מתאימים גם ככלי השכרה לטיולים מאורגנים בעיר או בשטח קל.

 

סיכום

אופני השטח חשמליים אינם תחליף לאופני שטח מקצועיים, אך מתאימים מאוד לרוכבים עירוניים בזכות המהירות שלהם, הבטיחות הטובה וטווח הסוללה. כאופני הרים הם מוגבלים לשבילים כבושים, ויכולים להפוך טיול ארוך ומייגע לאירוע מהנה ונטול זיעה. המחיר ביחס לאופני הרים חשמליים אינו גבוה, אך בהשוואה לאופניים החשמליים האופייניים לישראל ("20), הוא כמעט כפול. לתשומת לבכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים