שתף קטע נבחר

ברק מרשל התפטר מלהקת ענבל

הכוריאוגרף ברק מרשל שהובא על מנת להציל את הלהקה רגע לפני סגירתה עוזב בכעס והתביעה בדרך, בין טענותיו: הפרת חוזה, רמיזות על אי סדרים וכשלים ניהולים במוסד. "אנחנו מצויים בכאוס מוחלט", אומרים מקורות בלהקה שנתמכת ב-2.3 מיליון שקלים בשנה

שנה אחרי שמונה לתפקיד המנהל האמנותי של להקת ענבל, הכוריאוגרף ברק מרשל פורש מהתפקיד בטריקת דלת ובליווי תביעה משפטית. מרשל, כוריאוגרף אמריקני-ישראלי, היה התקווה החדשה של הלהקה והמרכז האתני הרב תחומי שפועל לצדו. כעת המשך עתידה לוט בערפל.

 

קיווה לסגירת מעגל (צילום: דניאל צ'צ'יק) (צילום: דניאל צ'צ'יק)
קיווה לסגירת מעגל(צילום: דניאל צ'צ'יק)
 

מזה עשור הלכה והצטמצמה פעילותה של להקת ענבל עד שכמעט ופסקה לחלוטין, כשבשנים האחרונות פעילותה התבססה בעיקר על מופעים לילדים, שנמכרו דרך קופות תיאטרון אורנה פורת שיושב במרכז האתני והשכרות אולם. במקביל עמותת ענבל סחבה גרעונות מצטברים, ידעה חילופי הנהלה שלוו ברמיזות על ניהול לקוי ועמדה על סף סגירה.

 

מרשל, בנה של הרקדנית מרגלית עובד, הכוריאוגרפית והסולנית הראשונה של ענבל, החל גם הוא את דרכו בלהקה. עם מינויו דיבר בהתרגשות גדולה על סגירת המעגל. גודל האכזבה, עושה הרושם, בהתאם. מכתב ההתפטרות החריף שנשלח לחברי הוועד המנהל מציג תמונת מראה עגומה ומעלה סימני שאלה בנוגע להתנהלות המוסד שנתמך בסכום של 2.35 מיליון שקל מתקציב מנהל תרבות - התמיכה הגבוהה ביותר שניתנת למוסד תרבות מתקנת מורשת ישראל.

 

1972. נאסרה לשימוש הלהקה (צילום: תמר לם) (צילום: תמר לם)
1972. נאסרה לשימוש הלהקה(צילום: תמר לם)

"הריני להודיע על התפטרותי בנסיבות הפרת הסכם ההעסקה על ידכם", כותב מרשל במכתב ההתפטרות בו הוא טוען, בין היתר: "דרישותיי לחופש אמנותי, כמנהל אמנותי, לא כובדו ונאלצתי לעבוד עם צוות חסר".

 

מאחורי הקלעים אומרים כי מרשל מכוון, בין היתר לפיטוריה של מנהלת הלהקה סיגל כהן, שנעשו בניגוד לרצונו והותירו את הלהקה ב"כאוס מוחלט". בעקבות פיטורי כהן, עזבו שבעה מתוך עשרה רקדנים. במקביל אומרים מקורות בלהקה: "על אף בקשות חוזרות ונשנות של מרשל ליצור מערך שיווק, בפועל לא היה מי שיעסוק במכירת המופעים או אפילו במכירת כרטיסים בקופות המרכז. למעשה לא היה אפילו מי שיענה לטלפונים. משרד ההנהלה נשאר רוב הזמן ריק. מופעים שנקבעו להיערך במרכז, בוטלו ומרבית מאלה שהתקיימו, היו מול קהל מוזמנים שלא שילם".

 

מכתב ההתפטרות של מרשל מדבר על הפרת החוזה עליו הוא חתום מול הנהלת העמותה ומרמז על כשלים ואי-סדרים ניהוליים, בהם העלמת מידע שקשור בהכנסות הלהקה, נגזרת של כך - אי תשלום על זכויות יוצרים בעבור יצירות שיצר עבור הלהקה וכן אי תשלום פיצויים על פציעה במסגרת העבודה שהובילה לניתוח אותו מימן מכספו הפרטי. במכתב מגדיר מרשל את ההתנהלות "סביבת עבודה עוינת שאינה מאפשרת המשך עבודה בין היתר עקב התנהגותו של מנכ"ל העמותה, אלדד גרופי".

 

וונדערלנד. הציג בקרואטיה ואסטוניה (צילום: גדי דגון) (צילום: גדי דגון)
וונדערלנד. הציג בקרואטיה ואסטוניה(צילום: גדי דגון)
 

פרישתו של מרשל ודרישתו שלא ייעשה שימוש ביצירותיו - "וונדערלנד", ו"1972" - מותירה את הלהקה ללא רפרטואר. משמעותה, מלבד הקפאת נוכחות בימתית בין היתר גם בזבוז כספי שנאמד בסכום של כ-150 אלף שקל בגין הוצאות שכבר שולמו על היצירות ובנוסף ביטול הופעות ועצירת הכנסות.

 

בימים אלה הוזמנו ליצור עבור להקת ענבל הכוריאוגרפים סהר עזימי ונעה צוק. עזימי, לשעבר רקדן בלהקה, יעלה בחודש מרס הפקה מחודשת של "טורוס", עבודה שהציגה הלהקה בבכורה בשנת 2008. עד אז הוקפאו המופעים מה שמעמיד בספק את יכולתה של "ענבל" לעמוד בדרישות הקריטריונים לתמיכה על ידי משרד התרבות.

 

הגדרת התפקיד הרשמי של עזימי, כפי שהוצגה לרקדני הלהקה: "יועץ למנהל האמנותי". זאת על אף שלעת עתה מדובר בפונקציה שאינה מאוישת. לצד שמונה רקדנים בעלי התפקידים בלהקה כפי שהיא כעת: מנכ"ל, יועץ למנהל אמנותי שמשמש גם ככוריאוגרף בית, כוריאוגרפית ושלוש מזכירות.

 

"זו היתה שנה מאד קשה לכולם", אומרים מקורות בלהקה: "נאלצנו להתמודד עם חוסר תפקוד מוחלט של המערכת. רקדנים שהתחילו לעבוד באוגוסט לא קיבלו חוזים עד אפריל בתירוצים שונים. סעיפים טריוויאליים שהוסכם עליהם נמחקו מהחוזים ואושרו רק לאחר מאבקים. נוספו סעיפים מוזרים כמו אי תשלום עבור הופעות שמתבטלות או כאלה שאינן מכניסות כסף ללהקה. לא ברור לנו למה רקדנים אמורים לספוג את זה.

הרקדנים התמודדו גם עם הלנות שכר. הופעות בוטלו בגלל חוסר יעילות ופעמים רבות התבקשו הרקדנים להזמין חברים ברגע האחרון רק כדי למלא אולמות ריקים.

 

"כעת, בעקבות התפטרותו של ברק מרשל, יצאו לחופשה כפויה של שבועיים שלאחריהם הודיעו להם על מינוי כוריאוגרפים חדשים. למעשה הלהקה לא תראה במה וקהל עד מרס ואף אחד לא מדבר על העתיד. אין לנו למי לפנות והכל בתהו ובהו. הכוריאוגרפים החדשים שמונו מנסים לגבש כיוון ולהגדיר מחדש את 'הרוח הענבלית'. כרגע קשה לומר שמבחינת האמירה האמנותית יש איזושהי תרומה לפיתוח האופי האתני של המקום או דיבור בשפה המזרחית הישנה או החדשה".

 

מול מרכז "ענבל" והנהלת הלהקה עומד ותלוי גם איום בתביעה של מי ששימשה כמנהלת הלהקה, סיגל כהן. במכתב ההתרעה לפני הגשת תביעה מציגה כהן, שפוטרה לטענתה ללא שימוע, טענות דומות על ניהול כושל, אי סדרים, בזבוז כספים והפרת חוזה.

 

בתגובה לדברים אומר היועץ המשפטי של עמותת ענבל, עו"ד צורי בן תורה: "הסכם העסקתו של ברק מרשל מסתיים ב-31 בדצמבר ובטרם נתקבלה הסכמה הדדית על הארכת העסקתו, הודיע על סיום ההתקשרות. ענבל מודה למרשל על עבודתו ומאחלת לו הצלחה בהמשך. בניגוד לנטען, יצירותיו של ברק מרשל מועלות מידי פעם ופעם על פי הזמנות בארץ ובחו"ל. גם הטענות בנוגע להעלמת מידע ואי מתן פיצויים מוכחשות מכל וכל. פיטוריה של סיגל כהן נעשו כדין ובליווי משפטי, זאת לאחר שהוזמנה לשימוע פעמיים ולא התייצבה. במקום זאת העדיפה להעביר התייחסותה בכתב.

 

"ענבל דוחה מכל וכל השמצות וטענות על ניהול לקוי, הפרת הסכמים ובזבוז כספים ומדגישה את ההערכה הרבה של ניהולו המקצועי והאחראי של אלדד גרופי. העבודה השוטפת מתנהלת כסדרה תוך איזון תקציבי ובצניעות. ענבל מנוהלת על פי כל הכללים ובאישורים כחוק וכן בדיווחים תקופתיים לכל הגורמים הרלוונטיים לרבות משרד התרבות. התקציב מאוזן ואחראי לביצוע יעדי פעולות תרבות ואמנות המשקפים גם את התרבות האתנית במדינת ישראל והפעילות מוכחת. ענבל תפעל למניעת כל פגיעה והשמצה בפעילות תרבותית ייחודית זו".  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מרב יודילוביץ'
מרשל. כגודל הציפייה, כך האכזבה
צילום: מרב יודילוביץ'
לאתר ההטבות
מומלצים