שתף קטע נבחר

עתירה לבג"ץ: בטלו את העדפת רב-קו בחיפה

תושבי חיפה עתרו לבג"ץ נגד המדינה, בדרישה לבטל ההחלטה על "כרטיס מעבר" רק למחזיקי רב-קו. הטענה: מדובר בפגיעה בנוסעים

תושבים במטרופולין חיפה עתרו בימים האחרונים לבג"ץ נגד המדינה, בדרישה לבטל את ההחלטה שכרטיס מעבר בתחבורה הציבורית במטרופולין יינתן למחזיקי "רב-קו" בלבד. לדברי העותרים, משרד התחבורה פועל לעידוד והגברת השימוש ברב קו אף שהשימוש בו לא הוסדר בחקיקה, וכרוך – לדבריהם - בפגיעה בשלומם ופרטיותם של הנוסעים.

 

כרטיס המעבר מאפשר נסיעה בכל סוגי התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה ללא תשלום נוסף במשך 90 דקות. עם זאת, בתחילת חודש דצמבר פורסם צו הקובע כי ההסדר לא יפעל לרוכשי כרטיס נייר, אלא רק למחזיקי רב-קו. יש לציין כי גם ברכבת ישראל יש תעדוף למחזיקי רב-קו, ולא ניתן לרכוש כרטיס הלוך ושוב בכרטיס נייר.

 

עמדת טעינת רב-קו. מפלה רוכשי כרטיסי נייר? (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
עמדת טעינת רב-קו. מפלה רוכשי כרטיסי נייר?(צילום: רועי צוקרמן)

 

תמר דביר, גמלאית מחיפה ובנה צבי, עתרו באמצעות עורכות הדין גילי שפר וענת לזר ממשרד בן ארי, פיש, סבן ושות'. הם דורשים כי עד להסדרה חוקית ומידתית של השימוש בכרטיסי נסיעה חכמים ("רב-קו"), "או הטמעת חלופה מידתית אחרת, לא תיערך כל הפלייה בתמחור הנסיעות בין המשתמשים בכרטיסי נייר ובכרטיסים חכמים. כמו כן הם מבקשים צו ביניים המשהה את יישומו של הצו שהוציא משרד התחבורה בעניין, עד לסיום ההליכים בעתירה.

 

לדברי העותרים, "הפיכת השימוש בכרטיס נייר לחלופה נחותה באופן משמעותי בהשוואה לחלופת השימוש ב'רב קו'... היא בעלת משמעויות מרחיקות לכת בכל הנוגע לנוחותם, שלומים והשמירה על פרטיותם של הנוסעים העושים שימוש בקווי התחבורה הציבורית". עוד אומרים העותרים כי ההחלטה התקבלה תוך חריגה מסמכות שכן למשרדי הממשלה הסמכות לקבוע מחירים, אך לא לכפות על הנוסעים לשלם בתחבורה ציבורית דווקא באמצעות "רב-קו".

 

"ההמחשה הברורה לעובדה כי החלטותיהם התקבלו בחוסר סמכות הינה העובדה כי כבר לפני כחמש שנים החלו הליכי חקיקה ביוזמת הממשלה, אשר נועדו להסדיר את השימוש בכרטיסי ה"רב-קו" תוך עריכת איזונים מידתיים בין התועלות הגלומות במהלך לבין הסכנות הטמונות בו. ואולם לאחר שכשלו הניסיונות ליישב בין המחלוקת שהתגלעו בין כלל הנוגעים בדבר במהלך הליך החקיקה, המשיך משרד התחבורה בקידום הליך הטמעת השימוש בכרטיסי הרב-קו, ללא חקיקה, ללא הסמכה, ותוך התעלמות מן הבעיות והקשיים אשר צפו ועלו בישיבות הכנסת בעת הליך החקיקה".

 

בהמשך העתירה מתוארים החששות מפני פגיעה בפרטיות שהועלו בישיבות הוועדות השונות בכנסת, במיוחד כאשר במדובר בכרטיסים אישיים, המחולקים לפנסיונרים, תלמידים ועוד. באמצעות הכרטיסים ניתן למעשה לעקוב אחרי תנועותיהם של בעלי הכרטיסים. בעתירה מובאים ציטוטים בהם מעלים גורמים שונים - במשרד המשפטים, במשרד האוצר, בוועדות הכנסת ועוד - את חששם מפני הפגיעה בפרטיות תוך השימוש בכרטיס ואת העובדה שמשרד התחבורה ממשיך לקדם את השימוש בו מבלי שבוצעה חקיקה.

 

שיטת "כרטיס המעבר" נהוגה במטרופולין חיפה מתחילת העשור הקודם, כאשר הוקמה תחנת לב המפרץ. עד אז הוביל קו אחד (לפחות) ממרכז העיר לכל אחת מהקריות, וכן לערים המרכזיות בצפון. מאז החלה הנסיעות הבינעירוניות והסתיימו במרכזית המפרץ וממנה נסעו באוטובוס נוסף לתוך העיר. בהמשך חל שינוי נוסף כאשר מיניבוסים פעלו בשכונות הקטנות והסיעו את התושבים אל הצירים המרכזיים, שם אספו אותם האוטובוסים - ולפני כשנתיים החלה לפעול המטרונית. כיום מורכבת מערכת התחבורה הציבורית באזור ממיניבוסים, אוטובוסים ומטרוניות.

 

"נוכח האופן בו נבנה מערך התחבורה הציבורית באזור מטרופולין חיפה, באופן שכיח למדי נדרשים הנוסעים להחליף מספר קווים על מנת להגיע למקום יעדם. על רקע זה, המשמעות המידית של החלטה מעין זו היא כי מי שיבקש להימנע מן השימוש בכרטיס הרב קו ייאלץ הלכה למעשה לשלם לעתים תשלום כפול ואף משולש עבור נסיעה עליה שילם בעבר פעם אחת בלבד", נטען בעתירה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
כרטיס נייר לאוטובוס (אילוסטרציה)
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים