שתף קטע נבחר

סופר-פארם ב-2015: המחאה לא השפיעה על המכירות

רשת הפארם הגדולה בישראל ממשיכה להרוויח. המכירות שלה ב-2015 הסתכמו ב-5.35 מיליארד ש'. המחיר הממוצע למוצר ירד, אם כי יש מוצרים שהתייקרו וההבדלים במחירים בין הסניפים ופערי המחיר בין הארץ לחו"ל, עדיין מרגיזים צרכנים. מנכ"ל הרשת: "מאירים עם הפנס למקום הלא נכון. הרווחיות של הקמעונאים נמוכה לעומת הספקים והיבואנים"

סופר-פארם, רשת הפארם הגדולה בישראל, הנמצאת בבעלות ליאון קופלר, לאומי פרטנרס (15%) ודיסקונט שוקי הון (10%), סיכמה את 2015 עם מכירות של 4.5 מיליארד שקל. יחד עם המכירות שלה בפולין ובסין (לרשת 285 חנויות בעולם, 220 מתוכן בישראל), היא סיכמה את השנה עם 5.35 מיליארד שקל – צמיחה של 4%.

 

 

המותג הפרטי צמח ב-14%

מכירות סופר-פארם בישראל צמחו ב-5%. בחנויות זהות, הצמיחה היתה בשיעור של 2.5%. מדובר בגידול לעומת 2014, אז הצמיחה בחנויות זהות עמדה על 1.5%. לעומת 2013 מדובר בקיטון - הרשת צמחה בשנה זו ב-3% בחנויות זהות.

 

המותג הפרטי של סופר פארם, לייף צמח ב-2015 ב-14% במכירות שהסתכמו ב-650 מיליון שקל. "זוהי השנה השישית ברציפות שהמותג מציג צמיחה דו-ספרתית", מסרו בחברה.

 

מכירות האופטיקה צמחו בכ-19% והסתכמו ב-100 מיליון שקל ולפי סופר-פארם, זוהי המחלקה הצומחת ביותר בסופר-פארם. המחיר ליחידה בסופר-פארם אופטיק ירד ב-6%.

 

השוואת מחירים? פנו בתלונות לספקים וליבואנים

סופר-פארם זכתה השנה למחאת מחירים. יוזם מחאת המילקי ("עולים לברלין") טען כי מחירי סופר-פארם גבוהים ממחירי אירופה. צרכנים השוו מחירי סופר-פארם לאירופה וארה"ב וגילו פערים - לרעתנו. אמנם זה היה לכאורה קמפיין שמטרתו לקדם אתר אינטרנט מכירתי מתחרה, אך קשה להתווכח עם העובדות. מנכ"ל סופר-פארם ניצן לביא התייחס למחאה הזאת, במסיבת עיתונאים שערכה הרשת לרגל סיכום שנת 2015.


טוען שהמחירים בסופר-פארם גבוהים בגלל הספקים. מנכ"ל סופר-פארם ניצן לביא ()
טוען שהמחירים בסופר-פארם גבוהים בגלל הספקים. מנכ"ל סופר-פארם ניצן לביא

  

תחום קמעונאות מוצרי הצריכה, עבר לפי לביא, "טלטלה אדירה. שופרסל, כל מה שקורה למגה. אבל כל נושא השוואת המחירים - מאירים עם הפנס למקום הפחות נכון. כשמסתכלים על הכוחות הכלכליים בשוק הזה, גם של רמי לוי ושופרסל, אפשר לראות שרמת הרווחיות גם התפעולית וגם הנקייה הגיעה לרמות מאוד מאוד נמוכות ,על גבול ההישרדות. ואילו הספקים הגדולים, כשהם מפרסמים את הדו"חות שלהם, אתם יכולים לראות את הרווח שלהם גם התפעולי וגם הגולמי. וכך גם יבואנים.

 

"לצרכן קשה להבין את זה. הוא בא לסופר והוא רוצה לקבל את המחיר הנמוך והוא צודק. יחד עם זה הזרקור לא מופנה לממשלה, לא לרגולציה לא לעלויות המכסים ולא לספקים הגדולים בכל תחום ותחום. שבעצם מחזיקים את השוק".

 

למרות זה, סופר-פארם מסיימת שנה טובה, כאמור. זה בגלל עליית מחירים?

 

"להיפך. המחיר לפריט ממשיך לרדת, אנחנו מקריבים רווח גולמי ונאבקים על נתחי שוק. שוק הקמעונאות בישראל הוא מאוד מאוד תחרותי ואגרסיבי. כל הקמעונאים שוחקים את הרווחיות שלהם שנה אחר שנה גם התפעולית, גם הנקייה ובוודאי את הרווח הגולמי.

 

"ההוצאות רק הולכות וגדלות, שכר המינימום שהתעדכן ב-2015 ועלה מ-23.1 ל-25 שקל, השפיע דרמטית על כל קמעונאי במדינת ישראל ובשנה הבאה, הוא אמור לעלות בעוד שקל ובעוד שנתיים - בעוד שקל. זה מושך כמובן את כל הוצאות השכר של כל רשת קמעונאית, יחד עם זה התחרות מתעצמת.

 

"לכן וגם בגלל בעיות ניהול, רשתות קורסות. אין קסמים. השמיכה היא קצרה. מטרתנו היא להמשיך לגדול ולצמוח. אנחנו מקריבים את המחיר הממוצע לפריט שהוא בירידה ואת הרווח הגולמי. מקורות הרווח הגדולים יותר של סופר-פארם בהקשרים האלה של חברה הם העולם. אנחנו מרוויחים יותר בפולין ובסין".

 

 (מקור הנתונים: סופר-פארם) (מקור הנתונים: סופר-פארם)
(מקור הנתונים: סופר-פארם)

 (מקור הנתונים: סופר-פארם) (מקור הנתונים: סופר-פארם)
(מקור הנתונים: סופר-פארם)

 

תלונות צרכנים: פערי מחירים בין סניפים, מחירי בסיס גבוהים

סופר-פארם אמנם אהובה על צרכנים, כך מעיד סיכום השנה שלה, אבל יש להם גם לא מעט תלונות על הרשת. הבעיות העיקריות בסופר-פארם לפי צרכנים: פערים גדולים במחירי מוצרים מסוימים מסניף לסניף. למשל חוט דנטלי של אוראל בי יכול לעלות 19.90 שקל בסניף אחד ו-14.90 שקל בסניף אחר.

 

לקוחה טענה בעמוד הפייסבוק של סופר-פארם כי צבע לשיער קולסטון עולה בסניף לב המפרץ 39.90 שקל בעוד שאותו צבע בסניף קריון עולה 29.90 שקל. הדבר קשור למבצעים מקומיים בסניפים אבל לא רק. לעיתים מדובר בפערי מחיר בלי קשר למבצע.

 

עוד טענה היא שמחיר הבסיס של המוצרים בסופר-פארם גבוה ותמיד יש לחכות למבצע. כך למשל סימילאק שלב 1 עולה בסופר-פארם 89 שקל מחיר ללא מבצע בעוד שבשופרסל בעיר (הרשת היקרה יותר של שופרסל) הוא עולה 81.90 שקל בלי מבצע וביינות ביתן 76 שקל ללא מבצע.

   

האפליקציה תהפוך לפרסונלית

ברשת טוענים שהמחיר הממוצע לפריט ירד. בכיריה נותנים כדוגמא את מחיר החיתולים. עופר לוי, סמנכ"ל שיווק וסחר בסופר-פארם: "המחיר הממוצע בחיתולים ירד ב-3.6% בהמשך לירידה של 9% בשנה שעברה. חבילת חיתולי לייף נמכרה במחיר הנע בין 29.90 שקל ל-36 שקל - כ-25% זול יותר ממותגי הפרימיום האגיס ופמפרס. שמרנו על איזון בין מותג לייף לבין הספקים וכלל קטגוריית החיתולים בסופר-פארם עלתה במכירות ב-13%. מכירות חיתולי לייף בייביז צמחו ב-30%, ונתח לייף מחיתולים עומד על 20% כמותי".

 

למרות התלונות, צרכנים אוהבים לקנות ברשת ולא מעט מהם הורידו את האפליקציה שלה - אחת מאפליקציות המכירתיות הפופולריות בישראל, שמותקנת ב-1.7 מיליון מכשירי סלולר בישראל ויש לה מעל ל-3 מיליון כניסות בחודש. כ-50% מכלל הקופונים שמומשו השנה בסופר-פארם – מומשו באמצעות האפליקציה. בחודש הבא סופר-פארם תשיק לה גרסה פרסונלית, בה הקופונים יותאמו ללקוח.

  

ניו פארם זה לא מתחרה

קפה נמס, משקפי ראייה, בושם ותרופות - את השעטנז הזה אפשר לקנות בסופר-פארם. זו אמנם רשת הפארם החזקה בישראל, שמובילה את תחום הפארם בפער גדול מאוד על מתחריה, אבל היא מתחרה בכמה חזיתות נגד רשתות לא פחות חזקות.

 

יריבותיה הן לא רק שופרסל ורמי לוי (בחיתולים, תחליפי חלב ומוצרי טיפוח אישי וניקיון הבית), אלא גם קופות החולים, בתי המרקחת הפרטיים וחנויות הטבע (בתרופות ותוספי מזון), רשתות האופטיקה (סופר-פארם הפכה לרשת השלישית בגודלה, אחרי אופטיקה הלפרין ואופטיקנה וגם נלחמת בהן בבג"ץ על ייתור מרשם מאופטומטריסט בעת קניית זוג משקפיים), דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון (שיצא לאחרונה בהוזלות עמוקות על בשמים) והמשביר לצרכן.

 

"ניו פארם מתחרה בנו רק בנדל"ן", אמר לביא שהדגיש שהיא לא מתחרה חשובה, כיוון שיש לה נתחי שוק קטנים. "שופרסל מהווה 30% משוק החיתולים לפי ההערכות. אם היא תגדל ב-50% היא תגיע ל-45% נתח שוק. מה שיפגע בנו כי אנחנו שחקן בסדר הגודל שלה. ניו פארם זה שחקן שאפילו אם יכפיל את כוחו, אם הוא 3% משוק החיתולים, הוא יעלה בנקודה וחצי. ההשפעה שלו על השוק יותר קטנה. ברור שבנקודה ספציפית שבה יש סניף של ניו פארם ליד סניף של סופר-פארם – הוא מתחרה (אם כי הרשתות דואגות שבקניונים בהם פועל סניף סופר-פארם לא יפעל ניו פארם ולהיפך מ.ק).

 

בסין ובפולין סופר-פארם מרוויחה יותר

ברשת (שמקורה בקנדה) אומרים כאמור בגלוי שבכוונתה להתפשט בחו"ל, שכן הרווחיות מעבר לים טובה יותר. לסופר-פארם 64 סניפים בפולין, 6 נפתחו ב-2015. פחות מהמתוכנן. ב-2016 בכוונת הרשת לפתוח שם 10 סניפים ולהמשיך להחדיר את מותג לייף למדינה במטרה להגיע לנתח שוק של 7% וכן להשיק את סאנדיי מותג הפרטי של סופר פארם במוצרי ניקיון לבית. ב-2016 צפויות להיפתח עוד 9 חנויות, חלקן בערים עם פחות מ-100 אלף תושבים. איך המחירים לצרכן שם? דומים למחירי ישראל ולעיתים נמוכים ממנה, אך השכר בפולין נמוך יותר וכך גם מחירי הנדל"ן כך שהרווחיות בפולין גבוהה יותר. בנוסף, סופר-פארם זו רשת ייחודית בתמהיל שלה בפולין.

 

סופר-פארם בפולין ()
סופר-פארם בפולין

 

במקביל, הרשת מנסה למצוא את מקומה בסין. במרס 2015 נפתחה חנות סופר-פארם הראשונה בבייג'ין. זו החדירה השנייה של סופר-פארם לסין אחרי שהקודמת כשלה. מתוך עשרה בתי מרקחת שפועלים בעיר שלא תחת השם סופר פארם, אלא במסגרת עסקת שיתוף הפעולה בין סופר-פארם לשותף הסיני, 4 יוסבו בשנה הקרובה לפורמט סופר-פארם וייפתחו שני סניפים חדשים. איך המחירים לצרכן שם? המחירים בסין גבוהים במותגים בינלאומיים ונמוכים מאוד במוצרים אחרים, כך לפי הרשת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אסף עברון
צילום: אסף עברון
מנכ"ל סופר-פארם ניצן לביא
מומלצים