שתף קטע נבחר

מהפכת מיחזור במשרד: משתלם לכם ולסביבה

כמה נייר, קרטוני חלב, מיכלי שתייה, סוללות, בקבוקי זכוכית ואריזות מזון אתם משליכים לפח במשרד בשבוע עבודה אחד? רוצים להתחיל למחזר אך חוששים שהדבר יהפוך לכאב ראש? הכתבה הבאה תוכיח כמה קל להפסיק לתרץ ולהתחיל לעשות

ישראלי מייצר 1.8 ק"ג אשפה בממוצע ביום, 657 ק"ג אשפה בשנה ו- 4.8 מיליון טון פסולת מסחרית יחד, בקצב גדילה של 2% בשנה, ומכוון שאנו מבלים את מרבית שעותינו במשרד, ניתן להניח בביטחון שחלקה הגדול של ערימת האשפה נערם בין חדר הישיבות למטבחון המשרדי. אם המספרים גורמים לכם לאי נוחות אולי תוכלו להתנחם בעובדה שאינכם גרועים כמו האמריקני, המייצר 800 ק"ג אשפה בשנה, אך לא צדיקים כמו הסיני שמייצר 100 ק"ג אשפה בלבד במשך 12 חודשים.

 

כתבות נוספות:

המשרד החכם: הטכנולוגיה שמכווצת את חשבון החשמל בעסק

טעויות עיצוביות שהופכות את העבודה במשרד לסיוט

כמה עובדים גונבים מהמשרד ומה היקף הנזק?

 

צבי כהן מחברת "צבי כהן אקולוגיה" מספר על הבעיה: "משרדים רבים רוצים להנהיג שינוי ולהתחיל למחזר, אבל הבעיה הגדולה שלהם היא היעדר שטח מתאים למיחזור. מכוון שבעלי עסקים משלמים הון תועפות עבור כל מ"ר במשרד, קשה להקדיש חלקים גדולים להצבת פחי מיחזור, סלים ומכולות, כך שרבים נשארים רק עם הרצון הטוב".

 

מה בכל זאת הפתרון לבעל עסק שמעוניין למחזר?

כהן: "אנו יודעים שאי נוחות תגרום לכך שפעולות המיחזור יסתיימו במהירות, או כלל לא יתחילו, ולכן מציעים שירותי ייעוץ למשרדים ומסייעים למציאת שטח המיחזור הטוב ביותר, מציעים פחי מיחזור קטנים (50 ליטר) שאינם תופסים מקום רב בשטח המשרד, וכן מציעים למספר משרדים לחבור יחד ולהשתמש בשטח המשותף שלהם להצבת פחי מיחזור. כשמתגברים על המגבלה התקציבית אז רואים כמה קל ומשתלם למחזר".

 

איך מעודדים את בעלי העסקים לפעול ולתרום לסביבה?

כהן: "הקושי הגדול הוא בבירוקרטיה סביב הנושא ולדעתי אפשר להקל הרבה על בעלי עסקים. לדוגמה: משרד עם גינה הצובר גזם רב. החוק אמנם מחייב לטפל בזה והרשויות מנסות

 לעזור אבל אין לבעל העסק מה לעשות בפועל עם הגזם והוא משליך אותו לפח, או משאיר אותו על צד המדרכה. אם הרשויות יתמכו ויעודדו את הקשר בין בעל העסק לחברות הפרטיות, התהליך יהפוך לפשוט יותר עבור כל הצדדים.

 

"אנו מעודדים את בעלי העסקים להעביר את הפסולת לתחנות מעבר באזורים שונים בעיר, כשאנו אחראים על איסוף הפסולת והעברתה לתהליך המיחזור או ההטמנה. אנחנו פותרים את בעלי העסקים מכאבי הראש ומפשטים את התהליך. בעל העסק לא נדרש לשלם דמי הובלה ולא נאלץ להתרוצץ עם פחי המיחזור ממקום למקום".

 

מנייר ועד סוללות, כמעט הכל ניתן למחזר

בזכות הטכנולוגיה המתקדמת ניתן לעשות שימוש חוזר כמעט בכל מוצר קיים, כך שמשרד אחד צנוע יכול להפיק תוצרי מיחזור בכמות מרשימה. כהן: "אנחנו משתמשים בכל מה שניתן וקיים למטרת מיחזור ואוספים ממשרדים בטון, זכוכית, נייר, בקבוקי פלסטיק, סוללות, נורות פלורוסנט ברזל ועוד. היקף המיחזור גדל משמעותית ואנו מצליחים להגיע לאחוזים גבוהים של עד כמעט 100% אחוז".

 

הכל מתחיל בחינוך נכון

הצבת פחי מיחזור במשרד היא צעד חשוב והכרחי אך לא תהיה תועלת בהם אם יישארו ריקים. לכן, מומלץ להתחיל בסדנת חינוך שתעודד את העובדים לקחת חלק במאמצי המיחזור, כשמנהלי המשרד משמשים דוגמא אישית. כך למשל, במקום נייר ההדפסה הרגיל רכשו נייר הדפסה ממוחזר (שמחירו זהה לנייר הרגיל), הדפיסו

 משני צדי הדף, השתמשו בנייר מיותר כדפי תזכורת והזמינו פנקסי קבלות וניירת משרדית רשמית מנייר ממוחזר. בתי דפוס רבים מסוגלים להציע ניירת משרדית שהיא גם מעוצבת וגם ידידותית לסביבה.

 

הוסיפו לכל ההודעות הנשלחות במייל חתימה קבועה בנוסח: "אנו פועלים לשמור על הסביבה, אנא הימנעו מהדפסת מסמך זה שלא לצורך". בקשו מנותני שירות, עמיתים, ספקים וחברות ממשלתיות לשלוח לכם הודעות וחשבונות בדואר האלקטרוני במקום בדואר. בדרך זו תחסכו את הדפסת הנייר והמעטפה כאחד.

 

עוד שימוש נבון וחסכוני במעטפות ניתן ללמוד מצה"ל ששם המעטפות עוברות עשרות גלגולים עד שהן מסיימות את תפקידן.

 

כהן: "משרדים צריכים להבין שזה מאוד כלכלי עבורם לעשות שימוש חוזר בנייר, וגם אם זה קשה בהתחלה, בסופו של דבר המיחזור יהפוך לחלק רגיל מההתנהלות".

 

ישיבה ידידותית לסביבה

כל מי שנכח בישיבה עסקית בחן, ברגע של שעמום, את פוטנציאל החיסכון ומנה לעצמו את הדרכים בהן ניתן לצמצם את הבזבוז. למשל: לשמור בקבוקי שתייה וכיבוד לישיבה הבאה, לעשות שימוש חוזר בכלי ההגשה, כלי האוכל והסכו"ם ועוד.

 

ההמלצה היא לתכנן מראש את הישיבה ולהתאים את רכישת המזון בהתאם למספר המשתתפים, זאת בכדי למנוע בזבוז. מומלץ לרכוש כלי אכילה והגשה ידידותיים לסביבה. דעו כי אם בעבר סבל ענף זה מאפרוריות משמימה, הרי שעתה ניתן לרכוש מגוון כלי אוכל מעוצבים וצבעוניים, שההבדל היחידי בינם לבין הכלים האחרים הוא שהם מתכלים ואינם פוגעים בסביבה.

 

בנוסף, מומלץ לרכוש ספלי קפה ומאגים מזכוכית ולעשות בהם שימוש יומיומי, שעדיפים על פני כוסות חד פעמיות אם העובדים מתקשים להסתגל לשינוי, תוכלו לפרגן להם במאג אישי שם שמם ו/או תמונתם, מה שיעודד אותם לזנוח את הכוסות החד פעמיות.

 

משפצים את המשרד? זו הזדמנות טובה למחזר

במהלך השיפוצים במשרד צפויים להצטבר מאגרים גדולים של בטון, ברזל, זכוכית, אלומיניום, נייר, פלסטיק ועץ מהם ניתן להפיק תוצרים איכותיים בתהליך הפקה קצר. על פי פרסומים של המשרד לאיכות הסביבה נמצא כי איסוף פסולת בטון, לדוגמא, הכוללת יציקות, קורות, עמודים, קירות טרומיים ומרצפות מספק תוצר איכותי לשימוש חוזר בהיקף של 80%-90%.

 

ההמלצה היא לפנות לקבלן השיפוצים, לחברת לפינוי פסולת בניין ו/או לרשות המקומית בה ממוקם משרדכם בבקשה לבדוק את האפשרות למיחזור פסולת הבניין, ושימוש בחומרי בניין ממוחזרים.

 

כהן: "חברות אקולוגיות שמחות לקבל את האשפה הנוצרת בזמן השיפוצים, ורובן מסכימות לפנות את הפסולת מבלי לגבות תשלום עבור הפינוי, כך שגם עבורכם הדבר משתלם. כל מה שאתם צריכים לעשות זה ליצור עמן קשר טלפוני והן יעשו את השאר". החברות הפרטיות מציבות מכולות מיוחדות שמרכזות את האשפה ומסלקות אותה לאתרים ייעודיים, במהירות ובקלות.

 

לאיתור נותני שירות מומלצים בתחום האקולוגיה למשרדים, היכנסו לאתר הספקים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות אינטל
אילוסטרציה
צילום: באדיבות אינטל
מומלצים