שתף קטע נבחר

רפורמת "70/30" בתיכונים: עבודות המחקר יתפרסו על פני שלוש שנים

מנכ"לית משרד החינוך מחדדת בכנסי מנהלים את האפשרות לפרוס את ההערכה החלופית במסגרת רפורמת הבגרויות על פני שלוש שנים: "נאפשר למנהלים לתכנן מראש את שלוש שנות התיכון על פי צורכי בתי הספר". נציגי המורים והמנהלים קובלים: "כל עוד היקף החומר לא מצטמצם - העומס יימשך"

"הפחד של המנהלים הוא טבעי ותפקידנו, כמערכת, לתת לו את המקום". ברקע הסערה שמתחוללת במערכת החינוך סביב רפורמת "הלמידה המשמעותית", שאותה הנהיג שר החינוך לשעבר שי פירון וממשיך ליישם השר הנוכחי נפתלי בנט, פועלת מנכ"לית המשרד לחדד את אפשרויות השינויים. במסגרת הרפורמה בוטלו מבחני הבגרות בכיתה י', ו-30% מציון הבגרות של תלמידי התיכונים יחושבו לפי עבודות מחקר (הערכה חלופית).

 

ככל שמתקרבים לתקופת בגרויות הקיץ נשמעות יותר ויותר טענות על כך שעומס רב מוטל על תלמידי כיתות י"א, שנאלצים להתמודד במקביל עם הבגרויות וההערכה החלופית ובעקבות כך קורסים תחת הנטל.

 

בכנסים בשבועות האחרונים ברחבי הארץ, שבהם משתתפת מנכ"לית המשרד מיכל כהן, מקבלים המנהלים מידע על האפשרויות לפרוס את ההערכה החלופית על פני שלוש שנים ולא לרכזה על פני שנה או שנתיים בלבד. כלומר, אם התלמיד צריך להיבחן בבגרות במקצוע מסוים בכיתה י"א או י"ב, המנהל לא חייב לקיים את ההערכה החלופית על 30% מחומר הלימוד באותה שנה, ויש באפשרותו להקדימה או לאחרה. בכך, כך סבורים במשרד החינוך, יצומצם הנטל בכיתה י"א שעליו מלינים המנהלים והתלמידים.

 

המנהלים קיימו כבר במהלך שנת הלימודים הנוכחית את ההערכה החלופית בכיתה י', אלא שרובם עשו זאת במעט מקצועות ובעיקר במקצועות שבהם היו אמורים התלמידים להיבחן בכיתה י', טרם יישום הרפורמה.

"ביצעו את רוב ההערכה החלופית בכיתה י"א". כהן (צילום: אורי דוידוביץ') (צילום: אורי דוידוביץ')
"ביצעו את רוב ההערכה החלופית בכיתה י"א". כהן(צילום: אורי דוידוביץ')

מעבר לכך, היו גם מנהלים שלא קיימו את ההערכה החלופית בכיתה י' ודחו אותה לכיתה י"א בשל הנחיות שלא היו ברורות או בשל המחשבה שהרפורמה תבוטל. כעת מחדדת כאמור המנכ"לית את האפשרות לפרוס את החלוקה לשלוש שנים, ולתכנן זאת מראש. המטרה היא שהמנהלים יקיימו יותר הערכות חלופיות בכיתות י' ו-י"ב, שנים שנחשבות לפנויות יותר, ויתכננו זאת בהתאם לכלל מקצועות הלימוד.

 

"אנחנו עשינו טעות שעם יישום הרפורמה אמרנו שאין היבחנות בכיתה י' וכתוצאה מכך מנהלים רבים ביצעו את רוב ההערכה החלופית בכיתה י"א", אמרה המנכ"לית כהן. "עם תום שנת היישום הראשונה ובעקבות שיח שמקיים המשרד עם מנהלים, מורים ותלמידים, עלה הצורך לחדד את ההנחיות ולאפשר למנהלי בתי הספר לתכנן מראש את שלוש שנות התיכון על פי צורכי בתי הספר. צריך לזכור, כיתה י"א לעולם תהיה הכי עמוסה וקשה, כמו כיתה ח' בחטיבת הביניים. זו שנת אמצע שבה מעמיסים את מרבית הלמידה".

 

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, קרא למנהלי בתי הספר העל יסודיים להימנע מהשתתפות בכנסים המדוברים. יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, מנשה לוי, הצטרף לקריאה. "לא כל מה שהמשרד עושה הוא דבר רע", אמר לוי, "ההנחיה הזו תאפשר לנו לפזר את המעמסה המטופשת הזו על פני שלוש שנים ולא על פני שנתיים". אלא שלדברי לוי זו כלל לא הבעיה. "עיקר הבעיה זה שהיקף החומר לא יורד. ההנחיות של שר החינוך לשעבר לא יושמו על ידי המפקחים על המקצועות. כל עוד היקף החומר לא מצטמצם – העומס יימשך".

 

יו"ר מועצת התלמידים הארצית, אליאב בטיטו, שחבר בצוות שהוקם על מנת לבחון את טענות התלמידים וצוותי ההוראה, אמר כי "המשרד לא הכתיב איך החלוקה צריכה להתבצע. יש בתי ספר שעשו חלוקה מצוינת ויש בתי ספר שהחלוקה אצלם הייתה לא נכונה, מה שגרם לעומס רב עוד יותר על התלמידים. אני מקווה שחידוד ההנחיות באמת יביא לצמצום הנטל בכיתה י"א".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים