שתף קטע נבחר

מאבק נגד הטסת עגלים וטלאים לשחיטה בישראל

ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" החל במאבק נגד הטסת עגלים וטלאים מאירופה לשחיטה בישראל ולאחרונה תיעד ייבוא של בעלי החיים ע"י חברות ק.א.ל. ואל על. בארגון דרשו מאל על להפסיק את הטסת העגלים מאחר ולטענתם נגרם סבל רב לחיות. אל על: "החברה פועלת במקצועיות ורגישות". ק.א.ל: "פועלים עפ"י פיקוח משרד הבריאות"

מזה מספר שנים מנהלים ארגונים למען בעלי חיים וחברי כנסת, מאבקים ציבוריים נגד משלוחים של מאות אלפי עגלים וטלאים חיים המיובאים מאוסטרליה ואירופה לישראל בספינות משא. אשתקד אף הוגשה עתירה לבג"ץ נגד קיום המשלוחים והועלתה הצעת חוק בכנסת.

 

מרבית מבעלי החיים מובאים לישראל למטרות פיטום ושחיטה, במטרה לעמוד בביקוש הצרכני בישראל לצריכת בשר טרי.

 

כעת מנסים בארגונים למקד את תשומת הלב הציבורית נגד אמצעי נוסף להובלת עגלים וטלאים מאירופה לישראל, למטרות שחיטה ופיטום – הובלה אווירית.

 

פעילים של ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" תיעדו בשבועות האחרונים הובלת עגלים ע"י חברת אל על והובלת טלאים ועגלים על ידי חברת "ק. א. ל. - קווי אויר למטען בע"מ", שתי החברות הגדולות המספקות שירותי הטסה בינלאומיים של מקנה וצאן.

 

עגל בתא ההובלה במהלך פריקת המשלוח בישראל (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים") (צילום:
עגל בתא ההובלה במהלך פריקת המשלוח בישראל(צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")

בחברת ק.א.ל מייבאים עגלים וטלאים לישראל (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים") (צילום:
בחברת ק.א.ל מייבאים עגלים וטלאים לישראל(צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")
 

דרישה להפסיק הטסת החיות לישראל

בארגון טוענים כי "הובלת עגלים הינה מסע תלאות קשה עבורם, בהיות רובם עדיין בשלב הינקות". במכתב שנשלח אל חברת התעופה אל על, דרשו בארגון ממנה להפסיק את הטסת העגלים לאלתר מאחר ונגרם להם סבל רב. בארגון ממקדים כרגע את מחאתם מול חברת אל על וטוענים כי מדובר ביבוא עבור יצרני בשר פרטיים.

 

מטוס הובלה של "אל על" בעת פריקת עגלים שהוטסו לישראל (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים") (צילום:
מטוס הובלה של "אל על" בעת פריקת עגלים שהוטסו לישראל(צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")

 

כ-100 אלף עגלים וטלאים מיובאים מאירופה

בישראל מייבאים מאוסטרליה ומאירופה, מאות אלפי עגלים, כבשים וטלאים למטרות פיטום לשחיטה וגם לרבייה. על פי נתוני משרד החקלאות, ב-2015 יובאו לישראל 292,274 בקר וצאן. 189,785 יובאו מאוסטרליה (86,954 בקר ו-102,831 צאן) בספינות משא.

 

מאירופה יובאו בהובלה ימית ואווירית 102,489 בקר וצאן, מתוכם  97,139 עגלים, פרות ושוורים ממדינות הונגריה, ליטא, פורטוגל ורומניה. בנוסף ייבאו אשתקד 2,450 כבשים ועזים מרומניה לישראל ו-2,900 כבשים ועזים יובאו מסרביה לרשות הפלסטינית.

 

כ-100 אלף עגלים וטלאים מיובאים מאירופה (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים") (צילום:
כ-100 אלף עגלים וטלאים מיובאים מאירופה(צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")

 

במהלך השנים האחרונות תועדו ע"י ארגוני בעלי חיים מקרי אלימות קשים נגד בעלי חיים במהלך פריקתם מהספינות בישראל ובמזרח התיכון. בחלק מהמקרים אף אירעו מקרי תמותה המוניים של אלפי בעלי חיים בעקבות תקלות טכניות בספינות המשא בדרכן לארץ.

 

"שאנשים ידעו מה עובר על הבשר בדרך צלחת"

ענת רפואה, מארגון "ישראל נגד משלוחים חיים", סיפרה ל-ynet כי "העגלים והטלאים, בני יומם, נלקחים מהאמהות שלהם ומועמסים למשאיות. הם ממתינים שעות רבות בצפיפות, נתונים בלחץ וצפיפות ברמה שהם לא יכולים אפילו לרבוץ", היא מציינת. "רוב המשלוחים החיים שמביאים לישראלי נעשים בדרך ימית, אך כשמדובר בעגלים שהם מאוד קטנים, רכים ורגישים, מאחר והם לא יוכלו לשרוד מסע ארוך של ים, מעבירים אותם במטוסים".

 

 (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים") (צילום:
(צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")
העגלים מועברים אל תחנת הסגר ל-8 ימים, לאחר מכן מועברים למפטמות במטרה להעלות את משקלם לפני השחיטה (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים") (צילום:
העגלים מועברים אל תחנת הסגר ל-8 ימים, לאחר מכן מועברים למפטמות במטרה להעלות את משקלם לפני השחיטה(צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")

 

לטענתה, לאחר הפריקה בישראל, מועברים הטלאים והעגלים להסגר של שמונה ימים ורק לאחר מכן מועברים לפיטום ואז לשחיטה. 

 

"ברגע שהפרידו את התינוק מהאמא שלו, כבר הכניסו אותו לסטרס רציני מאוד. הוא עובר מסע רק בשביל להישחט פה. הדרך הטובה לטפל ביותר בסוגיה היא לא לצרוך את הבשר. עד שאנשים יפסיקו לצרוך בשר, אני חושבת שכדאי שאנשים יהיו מודעים למה שהם מכניסים לפה ומה עובר על הבשר שלהם בדרך לצלחת.

 

כשאנשים הולכים היום לסופר ורואים את הפתק "בשר טרי", שיבינו שמדובר באותו עגל או טלה, שנולדו הרחק, לפעמים גם בחצי השני של העולם, כי רוב הייבוא הוא מאוסטרליה והובאו לכאן, רק כדי להישחט פה".

 

אל על: "פועלים במקצועיות ורגישות"

במכתב תגובה של רונן שפירא, מנכ"ל חטיבת המטענים בחברה, נטען כי אכן החברה החליטה להימנע מהטסת בעלי חיים לניסויים כפי שעשתה בעבר עם קופים שהוטסו מחוות מזור לניסויים במעבדות בחו"ל והם מטיסים עגלים בהתאם לתנאים הנדרשים בחוק, תוך הצגת אישורים של השירותים הווטרינרים במדינת המוצא ובארץ, טרום ביצוע הטיסה.

 

"סוגיית הטסת בעלי חיים הנה סוגיה רגישה הקרובה לליבה של חברת אל על ולליבי באופן אישי. אל על עשתה ועושה כל שביכולתה על מנת לטפל בנושא זה ברגישות והגינות, בהתאם לכך אף החליטה להימנע מהטסת בעלי חיים למטרות ניסויים", ציין שפירא במכתבו לארגון.

 

"חברת אל על פועלת במקצועיות ורגישות ועושה מאמצים על מנת להקל על בעלי החיים בעת ההטסה. בין היתר חברת אל על דואגת לכך שלוחות הזמנים יהיו קצרים ככל שניתן מרגע הגעת העגלים לשדה התעופה ועד שחרורים ביעד ומצמצת כמה שניתן את טווח הטיפול בעגלים....בכוונתנו להמשיך ולעשות מאמצים על מנת להקל את ההטסות האלה ולמנוע פגיעה בהם".

 

 (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים") (צילום:
(צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")
 

 

"ק.א.ל": "פועלים על פי פיקוח משרד הבריאות"

בחברת ק.א.ל. - קווי אויר למטען בע"מ הגיבו לפרסום התמונות וציינו כי "קאל פועלת עפ"י כל הסטנדרטים והרגולציה הנהוגים בהובלה אווירית של חיות. כמו כן הפעילות נמצאת תחת פיקוח של משרד הבריאות. החברה מתייחסת ברצינות רבה לכל הכללים הנדרשים בתחום זה ומקיימת את כולם קלה כחמורה".

 

 (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים") (צילום:
(צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")

 

בארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" מתכננים לקיים הפגנת מחאה מול משרדי אל על ביום ראשון, ה-28 לחודש, בשעה 16:00 בשד' רוטשילד 27 בתל אביב. לדברי רפואה, מדובר בצעד ראשון שיתחיל בישראל ויתרחב גם למאבק בינלאומי בשיתוף עם ארגונים למען בעלי חיים בעולם

 

 


פורסם לראשונה 26/02/2016 10:10

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים"
לישראל יובאו מאוסטרליה ואירופה ב-2015 במשלוחים ימיים ואוויריים 292 אלף בקר וצאן
צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים"
צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים"
טלאים שיובאו ע"י חברת ק.א.ל
צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים"
מומלצים