שתף קטע נבחר

תקנות חדשות לאופניים חשמליים - מה חשוב לדעת

בעוד כחודש ימים יכנסו לתוקפן תקנות חדשות בנוגע לרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. מומחה לדיני תעבורה מסביר מה משמעותן עבור הרוכבים

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה בשבוע שעבר שורת שינויים בתקנות התעבורה, המסדירות את השימוש באופניים חשמליים; בין השאר נקבע כי תבוטל ההרשאה לרכיבה על אופניים חשמליים - גם בשבילים מסומנים - לבני 14. בנוסף, כאשר יורכב סוף סוף צוות פקחים עירוניים בהמשך להחלטת שר הפנים ובתמיכת השרים לביטחון פנים והתחבורה, יוכלו פקחים עירוניים לאכוף את החוק במקום משטרת ישראל.

 

השר דרעי: "פקחים עירוניים יחלקו דו"חות כבר בשבוע הבא"

בן 14 נדרס על אופניו החשמליים: "מוכר אותם"

 

 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

 

משמעות התיקונים האחרונים היא בעיקר בהיבט האכיפתי; עד כה אכפו את התקנות הללו רק שוטרי משטרת ישראל, אך אין זה סוד שמשאבי משטרת התנועה מוגבלים. מדוע רק הם? משרד הפנים התנגד עד לאחרונה לאפשר לפיקוח העירוני לאכוף את האיסורים שבתקנות. לא עוד. שר הפנים, אריה דרעי, שינה את עמדת המשרד ומעוניין לאפשר זאת כעת. המשמעות: מאות פקחים פוטנציאלים ישולבו בזירת האכיפה.

 

חשוב להדגיש כי התיקונים יכנסו לתוקף רק עם פרסומם ברשומות, דבר שצפוי לקרות תוך חודש ימים. כל עוד הדבר לא נעשה, ההסדר החוקי הקיים עדיין בתוקף. צריך גם לזכור שכל רשות מקומית תצטרך ליצור לעצמה מדיניות אכיפה מסודרת שתנחה את הפקחים לפעול בכל מקרה ומקרה. מדיניות שתיתן דגש על כך שמדובר בקטינים, על כל המשתמע מכך, בכל פעולה שתינקט.

 

ויש עוד שלוש נקודות שכדאי להבין:

 

מה משמעות השינוי המשמעותי בנוגע להגבלת גיל הרכיבה? הוועדה אישרה תיקון לחוק המעלה את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים באופן גורף. על-פי התקנה המקורית, מותר היה לרכוב על אופניים חשמליים בשבילי אופניים יעודיים כבר מגיל 14, ומגיל 16 גם בכבישים הרגלים. יש לציין כי באותו מעמד, אישרה ועדת הכלכלה לראשונה גם תקנות המסדירות את השימוש ב"גלגינוע" (קורקינט חשמלי). תקנות אלה אושרו לאחר שנקבע להן תקן ישראלי.

 

הרפורמה תלויה בסופו של דבר בשיתוף פעולה מצד הרשויות המקומיות, לא כך? לכל רשוית מקומית יש בדרך כלל מדיניות אכיפה משלה, וסדר עדיפויות ברור, הכולל תיעדוף לעבירות שונות; בהחלט יתכן מצב בו ראש רשות ו-או ראש מערך אכיפה ביישוב מסוים יעדיפו שלא לשים דגש באופן ספציפי על אכיפת התקנות לעניין אופניים חשמליים. יהיה מאוד מעניין לבחון למשל את המדיניות של ראשי הרשויות כדוגמת תל-אביב-יפו, וערים אחרות בהן היקפי הרכיבה על אופניים הם גדולים במיוחד.

 

האם יוכל כל פקח לתת דו"ח או לעצור רוכב אופניים צעיר? חד-משמעית לא; צריך לזכור שעבודת הפיקוח העירוני מתמקדת בעיקר באכיפת חוקי העזר העירוניים. רק פקחים שמועצת העיר הסמיכה אותם לאכוף עבירות מסוג זה יכולים לתת דו"ח בעניין. אם התקבל דו"ח כזה, או שהוחרמו האופניים בגין חשד לביצוע עבירת נהיגה באופניים חשמליים, כדאי מאוד לבדוק האם הפקח הספציפי שנתן אותו או פעל כך, הוסמך לכך במועצת העיר.

 

יש לכם שאלות נוספות בעניין? שלחו לנו ונענה.

  

הכותב מומחה בתחום התעבורה במשרד דוידוב בנימיני ושות'

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
חשמליים, וחוקיים
צילום: יאיר שגיא
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים