שתף קטע נבחר

סוני A7S II במבחן - נפלאות הרגישות

ביקורת מצלמה: סוני A7S II מהווה דור שני לסדרת המצלמות ללא מראה בסדרת A7. היא מציעה את החיישן הרגיש כל כך לאור אותו הכרנו בדגם הקודם, אך הפעם עם צילום וידאו 4K, מנגנון פנימי של יצוב רעידות ושיפורים נוספים

סוני A7S הראשונה יצרה גל גדול בעולם צלמי הווידאו - בין אם מקצוענים וחובבים כאחד, זאת בזכות השילוב של חיישן גדול ומיעוט פיקסלים שיצר את המצלמה הכי רגישה לאור בקטגוריה שלה וגם מול מצלמות הרבה יותר יקרות.

 

עוד כתבות באתר dtown :

פטיפון Triangle Art Concerto במבחן אנלוגי

דנמרק באוויר – סקירת אוזניות B&O Play H8

Audioquest Dragonfly 1.2 - ביקורת DAC

אפסון: מקרני לייזר יאפשרו צפייה של 27 שנים

 

הדור השני שומר על אותו חיישן (Full Frame) ופיקסלים (12 מגה פיקסל), אבל מציע אפשרות צילום וידאו 4K לכרטיס הזיכרון הפנימי (ולא רק דרך מקליט חיצוני כמו בדגם הקודם). בנוסף, החיישן הגדול יושב כעת על מנגנון יצוב רעידות וזה אומר שכל עדשה אשר תחברו למצלמה (גם מדגמים ידניים), תזכה ליהנות מייצוב רעידות.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

גוף המצלמה 

איכות הגימור כמקובל בסדרת A7 טובה מאוד והמצלמה מוצקה למגע. המשקל תפח ביחס לדגם הקודם (627 גרם לעומת 489), כנראה גם בגלל הכנסת מנגנון איזון הרעידות. הגריפ צמח גם הוא וזה בהחלט מבורך ולחצן הצילום קיבל מיקום קדמי יותר ומוטה באלכסון.

 

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

סוני הוסיפה לחצן נעילה לחוגת מצבי הצילום, אבל מצאתי את זה דווקא כחיסרון: גם מקודם היא לא ממש זזה ממקומה ללא סיבה ועכשיו מעבר בין מצבי צילום שונים דורש תפעול המצלמה בשתי ידיים ואצבעות - אחת לוחצת על שחרור הנעילה והשנייה מסובבת את החוגה. הפתרון של אולימפוס ופנסוניק מוצלח יותר עם מנגנון שדומה לזה אשר קיים בעטים - לחיצה אחת משחררת את החוגה לסיבוב והשנייה נועלת אותה.

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

ובכלל, ה-A7S II דורשת שתי ידיים לתפעול, למשל לחצן ה-Menu נמצא בצד שמאל של המצלמה ולא נגיש מיד ימין. גם לחצן הגדלת התמונה ל-100% בעת צפייה ממוקם ממש ליד העינית וזה דורש אקרובטיקה של אגודל יד ימין על מנת להגיע אליו.

 

עם התקדמות דורות הדגמים, כך גם מתעבה תפריט ההגדרות עם יכולות נוספות. אם למצלמות סוני מלפני שני דורות היו 6 מסכים בתפריט הגדרות התמונה, עכשיו יש כבר 9 כאלו - מה שהופך את איתור ההגדרה הנחוצה לאיטי יותר. סוני ממשיכה גם להתעקש לא להציע מסכי מגע בדגמים הבכירים (מה שיכול לבוא לעזר עבור בחירה מהירה של נקודת פוקוס או סעיף בתפריט הגדרות).

 

המסך האחורי נשמר מהדגם הקודם, מפרקי על ציר אנכי בלבד, ניתן להטיה בזווית כלפי מעלה או מטה (אם כי לא עד כדי סלפי). העינית האלקטרונית קיבלה שיפור בנתיב האופטי שלה על-ידי יצרנית העדשות צייז והיא ממשיכה להיות גדולה, מוארת ומוצלחת.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

צילום 

עבור תמונות סטילס חיישן עם 12 מגה פיקסל עלול להראות כנמוך מדי בהשוואה לחיישנים הצפופים המקובלים כיום, אני עדיין טוען שזה מספיק ל-99% מהמקרים של צלם חובב - אלא אם אתם נוהגים להדפיס הגדלות גדולות במיוחד.

 

ה-A7S II מספקת טווח דינמי גדול גם בתאורה חלשה, למשל התמונה הבאה צולמה ב- ISO 1600 ובחושך מוחלט (שעה 4:00 בבוקר) וגם האוזר סביב תאורת המגדלור אינו "שרוף" לעין. המצלמה מאפשרת גם צילום כמובן בערכי ISO גבוהים הרבה יותר, עם טווח ISO טבעי עד ל- 102,400 ומקסימלי של 409,600. במצב ISO אוטומטי, אפשר לבחור איזו מהירות סגר מינימלית תישמר, למשל 1/60 או 1/125, המצלמה תקבע את ערך ה- ISO כך שמהירות המינימום שנקבעה לא תגרום לתמונה מטושטשת.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

מנגנון הפוקוס רגיש יחסית - גם בתאורה חלשה מאוד, זאת בזכות החיישן שקולט כל כך הרבה אור. אבל, אם אין מספיק ניגודיות בין האובייקט המצולם לרקע שלו, המצלמה לא תנעל על המקום הנכון וזה קרה לי בכמה מקרים - גם כאשר הייתה מספיק תאורה סביבתית.

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

בווידאו, מהירות המיקוד שופרה (לטענת סוני עד 50% מהדגם הקודם) ואכן הפוקוס בדרך כלל מדויק ועובד מהר. הוא גם עושה זאת במעברים חלקים יחסית בין אובייקט אחד לשני. אבל אם תלחצו על לחצן הפוקוס בזמן צילום הווידאו, מנגנון המיקוד יבצע מעבר מהיר יותר - אם כי מלווה במעבר קדימה ולאחור (יציאה מפוקוס ואז נעילה על הנקודה הנכונה) וזה פחות מומלץ בווידאו.

 

חיישן מיוצב

הכנסתו של מנגנון יצוב הרעידות אל גוף המצלמה מבורכת בהחלט. זה אמנם לא מחליף גימבל יעודי, אבל בווידאו הוא עושה עבודת יצוב יותר טוב מזו של יצוב בעדשות רבות אותן ניסיתי. המנגנון מעלים בעיקר את הרעידות הקטנות והמעצבנות את העין שקורות בגלל אחיזה של המצלמה בידיים ולא על חצובה. בסרטון הדוגמה המצורף בכתבה, ישנם כמה צילומי PAN אותם עשיתי ביד "חשופה" וגם הם חלקים יחסית באופן מפתיע לטובה. הרוב הגדול של צילומי הקליפ נעשו עם אחיזה ביד וחלקם הקטן עם שימוש בסליידר.

 

וידאו 

את סרטון הדוגמה צילמתי לאורך כביש 1 בקליפורניה, במקור ברזולוציית 4K והעלאה ליוטיוב כ- 1080p. כמו תמיד, יש לבחור באיכות הצפייה המירבית האפשרית (1080p במקרה הזה) ולזכור שיוטיוב דוחס את התוצר, כך שבפועל הוא בהחלט חד יותר:

 

 

כמה מצילומי המגדלור נעשו בשעות 4:00 ו-5:00 בבוקר, שבהן אור השמש רק החל להציץ מעל האופק. בצילומים הללו נעשה שימוש בעדשת רחבת זווית בצד ה-24 מ"מ עם צמצם מירבי F4 ולכן נאלצתי להרים את ה-ISO לרמת 12,800 ואף יותר. כמה שה- A7S הראשונה הרשימה בסעיף הזה, ב- A7S II, למרות שמדובר באותו החיישן, בזכות עיבוד משופר יש פחות רעש בווידאו - וגם בתמונות Jpeg.

 

סוני הוסיפה בדגם החדש פרופיל תמונה Slog3 לצד Slog2 שהגיע בדגם הקודם. הוא מאפשר להוציא החוצה את פוטנציאל הטווח הדינמי בחיישן. (במצב סטילס, מצלמים ב-RAW, אבל בווידאו זה לא ממש אפשרי כאן בגלל כמות המידע העצומה שיוצאת בכל רגע).

 

שימו לב להבדלים בין צילום בפרופיל תמונה רגיל לבין Slog3 במצב קיצוני יחסית בו יש הבדלי תאורה ניכרים בין פנים החדר לבין החלון הבהיר בהרבה. במצב תמונה רגיל, החלק הבהיר בתמונה ישרף לגמרי וכמעט לא יותר מידע נראה לעין:

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

בגלל שתצוגת הצבע והניגודיות כל כך שטוחות וחיוורות כאן, קשה יותר לבצע חשיפה נכונה ולכן סוני הטמיעה במצלמה אפשרות תצוגה מקדימה Gamma Display Assist אשר מציגה בזמן אמת לצלם כיצד יראה הצילום לאחר עיבוד צבע ומאפשר לו לבצע חשיפה נכונה יותר. קחו בחשבון כי תוצר הווידאו במצלמה נדחס ברמת צבע של 8 ביט, לכן בחלק מהמצבים (כמו צילום שמיים כחולים), עבודה עם פרופיל Slog3 תוציא החוצה את תופעת ה- Banding, כלומר, מדרגות שמופיעות בין מעבר גוונים בתמונה, כך שבחלק מהמקרים, עדיף לעבוד עם פרופיל Slog2 שהוא פחות "שטוח". ניתן לצלם וידאו XAVC S בשני קצבי נתונים: 60Mbps (מחייב כרטיס SDXC בנפח מינמלי של 64GB, או 100Mbps עם כרטיס בתקן U3.

 

גם המצלמה הקודמת הציגה טווח דינמי מכובד ואילו החדשה מוסיפה עוד קצת (בערך חצי סטופ) בווידאו כאשר עושים שימוש ב-Slog3. בדגם הקודם, שימוש בפרופיל Log דרש ערך מינימלי של ISO 3200 ואילו עכשיו זה ירד ל- ISO 1600, מה שמקל על העבודה במצבי תאורת יום ומוריד מהגרעיניות (שאיננה בעיה קשה במיוחד כאן).

 

תופעת ה- Rolling Shutter קיימת גם כאן, במיוחד במצב 4K ואילו בצילום 1080p (שהוא מצויין לכשעצמו) היא הרבה פחות מורגשת.

 

חיי סוללה

סוני ממשיכה לשמור על אותן סוללות קטנות יחסית, כך שאין מה לצפות כאן לעבודה של יום שלם עם סוללה אחת. בממוצע, הגעתי לכ- 250 תמונות סטילס וצילום וידאו של כ- 15 דקות עם כל סוללה. סוני מספקת שתי סוללות במארז, כמו גם מטען חיצוני. לטובה, נציין את האפשרות לטעון את המצלמה תוך כדי עבודה דרך מחבר ה- USB, כך שאם יש לכם סוללה חיצונית גדולה (כמו של סמארטפונים), אפשר לעשות בה שימוש לצורך הארכת זמן העבודה.

 

סיכום 

הדור השני A7S II מתבסס על אותו חיישן של הדגם הקודם, שהצטיין ברגישות לאור וטווח דינמי מכובד. בהשוואה לדגם הקודם, אנו מקבלים צילום 4K פנימי (לעומת צילום עם מקליט חיצוני בלבד), חיישן מיוצב רעידות, גוף ועינית משופרים, צילום הילוך איטי 1080/120p וגם פוקוס

 אוטומטי מהיר יותר בווידאו. מצד שני, המצלמה גדולה וכבדה יותר, יקרה יותר ואינה מציעה שיפור מהותי לצלמי הסטילס. מה שהייתי משפר כאן זה את אופן תפעול המצלמה שאינו מצטיין במעבר מהיר בין סטילס לווידאו. כאחד שנוהג לצלם בשני המצבים, התפעול מתנהל פחות מהר מכפי שציפיתי.

 

ה- Sony A7S II ממשיכה להיות מלכת הלילה בעולם המצלמות ומעתה מציעה גם צילום 4K UHD. המצלמה מהווה דוגמה ליכולת הטכנולוגית הגבוהה אליה הגיעו מצלמות מקטגורית ה-"ללא מראה" ואם אתם נוהגים לצלם וידאו - במיוחד בסיטואציות מועטות אור, לא תמצאו מתחרים בקטגוריה.

 

מחיר רשמי: 15,990 שקלים

אחריות: 3 שנים של ישפאר

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים