שתף קטע נבחר

חופשה מרוכזת בפסח: מה חשוב לדעת

מה עושים עם חישוב ימי החופשה? אילו קצוות כדאי לסגור כדי למזער את הפגיעה בעסק? ומה כדאי לעשות מיד כשחוזרים לשיגרה? כל הפרטים

בשיתוף אתר "הספקים"

 

האם להוציא את העובדים לחופשה במהלך חופשת הפסח? כמובן שזה תלוי בסוג העסק. אם מדובר במשרד, קחו בחשבון שיכול להיות שזה יהיה צעד חכם מבחינה עסקית "להפסיד" כמה ימי עבודה, אבל להרוויח עובדים רעננים שיחזרו במלוא המרץ לאחר החג.

 

עוד בנושא:

הגיע הזמן לשנות את המודל העסקי

הטעויות בתלוש המשכורת שעולות לכם ביוקר

הפעלת תחבורה בשבת והשפעתה על העסקים

 

היתרונות שביציאה לחופשה מרוכזת בפסח

גם אם העובדים יתייצבו לעבודה במהלך חופשת הפסח, לא בטוח שהם יגיעו כדי לעבוד. כמובן שזה תלוי בעסק ובעובדים. יש כאלו שינצלו את השקט כדי לסגור קצוות, לנקות שולחן ולהדפיס דו"חות שבמהלך שגרת המשרד נדחים לימים רגועים יותר. ויש כאלו שיגיעו ממורמרים, יעסקו בעיקר בשיחות על איך היה בחג, ינצלו את הזמן לסידורים ולא יהיו מפוקסים בעבודה.

 

אז מהם היתרונות שביציאה לחופשה מרוכזת? ממילא זהו שבוע שבו היקף הפעילות העסקית פוחת משמעותית וממילא אין אווירת עבודה במשק. במקום לבזבז את הזמן בשיחות טלפון כדי לשמוע את אותו תקליט שבור 'נדבר אחרי החג', כדאי פשוט לנצל את השבוע לחידוש כוחות. עבור עובדים רבים שהם הורים אין סידור הולם לילדים למשך כל שבוע החג.

 הורים שמביאים את ילדיהם למשרד יהיו מרוכזים פחות בעבודה ויצטרכו לשעשע את הילד, שסביר להניח ישתעמם בקלות כעבור יום או יומיים במשרד.

 

בנוסף, פסח הוא תחילת עונת התיירות. ממילא רבים יוצאים לחופשה של שבוע, וממילא עובדים רבים ייעדרו מהמשרד. הדבר מרופף עוד יותר את משמעת העבודה עבור אלו שנותרו והגיעו לעבודה. כמו כן, ערב החג השני מצריך גם הוא הכנות. במהלך השבוע רבים מארחים ומתארחים ועבודה במשרה מלאה בתקופה זו יכולה רק להעמיס על העובדים יותר מאשר בימי חול.

 

ויש גם את הבוסים עצמם. גם הם זקוקים לניקוי ראש. אם הבוס לא נמצא בעסק, ממילא זה יכול לגרום לעובדים להישען לאחור ולהעביר את הזמן במשרד.

 

מי אמור לממן את החופשה הזו?

בהנחה שיש לכם משרד ואתם עצמאיים, אתם בטח תוהים מי אמור לממן את החופשה. האם על בעל העסק לספוג את עלות ימי העבודה האלו, או שכדאי לו לחייב את העובדים לצאת לחופש ולהוריד להם

 את הימים ממכסת ימי החופשה השנתית המגיעים לו? הדבר משתנה ממשרד למשרד, תלוי בחוזה ההעסקה עם העובד וברצונו הטוב של המעסיק.

 

"על ימי החג עצמם מגיע לעובדים תשלום (בהנחה שהם עובדים במשרה מלאה ולא עובדים על בסיס שעתי)", מסביר רונלד רובינס ממנטו - ייעוץ מס והנהלת חשבונות לעצמאים וחברות. "לגבי ימי חול המועד, הרי שזה משתנה מעסק לעסק (לפי הסכם קיבוצי או לפי הסכם אישי). האפשרות הראשונה של המעסיק היא להכריז על סגירת העסק למשך ימי חול המועד, ולשלם לעובדים שכר רגיל באותו החודש. יהיה עליו להודיע על כך לעובדים בחוזה העבודה או מספיק זמן מראש ולאפשר להם להיערך לכך. במקרה כזה, על המעסיק לדאוג שלעובד יישארו מספיק ימי חופשה צבורים לרשותו, אחרת הוא יהיה מחויב לשלם מכיסו על ימים אלו. אפשרות שנייה היא שהעובדים והמעסיק מתחלקים ב"שווי" ימי החופשה, כך שיורדים רק חצאי ימים עבור ימי חול המועד. אפשרות שלישית היא שהעובדים מחויבים לקחת את ימי החופשה בשבוע של חול-המועד פסח, והם יורדים להם כימים מלאים ממניין ימי החופשה שלהם".

 

רובינס הוסיף: "אפשרות רביעית היא שהנושא הוא לבחירת העובדים. העסק יהיה פתוח והעובדים יבחרו אם הם מעוניינים להגיע או לא. אפשרות חמישית היא מה שלרוב נקבע בהסכמים קיבוציים והיא שהעסק פתוח והעובדים נדרשים להגיע לעבודה לכ-7 שעות, אך מקבלים שכר על יום עבודה מלא (כ-9 שעות כולל הפסקה)".

 

ומה אם המעסיק קובע שאלו יהיו ימי חופשה ללא תשלום? רובינס: "זה למעשה כמעט אותו דבר כמו לקבוע שאלו ימי חופשה בתשלום. הרי אם באותו החודש שכרם יופחת בשל כך, מבחינת העובד זה כאילו ירדו לו ימי החופשה. הרי ממילא כל עובד יכול לבקש לצאת לחופשה ללא תשלום גם במועד אחר, והוא לא חייב לעשות זאת רק בחול המועד פסח".

 

החלטתם לסגור את המשרד למשך שבוע - סגרו קצוות

הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא להודיע לעובדים מספיק זמן מראש על היציאה המרוכזת לחופשה ולא להפתיע אותם ברגע האחרון. עובדים שמעוניינים לנצל את החופשה לנסיעה ישמחו להזמין אותה מספיק זמן מראש ולא לשלם מחירים מופקעים ככל שמתקרב החג.

 

גם לקוחותיכם צריכים להיות מעודכנים על כך מספיק זמן מראש. דאגו להשאיר להם פרטים ליצירת קשר, עדכנו את רמת הזמינות שלכם ומוטב כי תשאירו להם איש קשר שיהיה זמין במהלך ימי חול-המועד עבורם. אם יש עובד שיהיה מעוניין לעבוד בכל זאת במהלך חול-המועד, דאגו כי הוא יהיה זמין בעיקר בשעות הבוקר עד הצהריים, כיוון שלא צפויה ממילא מאסה גדולה של טלפונים בשעות אחר-הצהריים והערב.

 

הנחו את התורן שנשאר לעבוד במשרד לענות ללקוחות אחת ליום על המיילים הדחופים, וכך תבטיחו שמירה על פעילות תקינה של המשרד ותמנעו עזיבת לקוחות. כדאי להמשיך לשכור את שירותי הניקיון במשרד גם במהלך החופשה אם המשרד מתפקד בצורה חלקית. אם המשרד יהיה סגור למשך כל השבוע, דאגו בכל זאת להגעה של חברת הניקיון יום לפני חזרתכם לשגרה או ביום החזרה לשגרה.

 

חזרתם לעבודה אחרי החג? כנסו את העובדים

חצי היום הראשון של החזרה לשגרה לרוב מוקדש ממילא לשיחות עדכון.

 לעתים היום כולו "מתבזבז" על ניסיון לחזור לריכוז ולשגרת עבודה ללא הצלחה. ייתכן שאם ממילא זהו יום שהתפוקה בו אינה גבוהה שכדאי שתשקלו ישיבה לכל העובדים, ארוחת בוקר גדולה או כל פעילות שתנעים את החזרה לעבודה.

 

שלבו עם הפעילות ישיבה מקצועית שבה תגדירו מחדש יעדים, תחלקו את המשימות ותעלו על סדר היום את כל הנושאים הדחופים שהצטברו. נסו לטפל בימים שאחרי החג בדברים הדחופים והנחו את העובדים להימנע מביצוע משימות שוטפות שיכולות להידחות. כמובן שנכון יהיה גם לעדכן את לקוחותיכם על חזרה לפעילות והיו ערניים לכל פנייה דחופה שמתקבלת מצדם.

 

מחפשים חברות לייעוץ מס והנהלת חשבונות? לרשימת המומלצים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
שיהיה חג שמח
צילום: סי די בנק
מומלצים