שתף קטע נבחר

עדשת טלה זום - ניקון 200-500 מ"מ F/5.6 במבחן

ביקורת עדשה: צלם הטבע רועי גליץ לקח את עדשת ה-200-500 מ"מ F/5.6 אל טנזניה באפריקה לצילום חיות בערבות הפרא וחזר עם מסקנות על איכות העדשה וביצועיה

מאז שאני זוכר את עצמי מצלם, נתקלתי בצלמים מתחילים, חובבים וגם מקצוענים שמחפשים עדשת טלה טובה ובמחיר שפוי. במשך תקופה ארוכה בעולם הניקוניסטי האלטרנטיבות נעו בין הניקון 80-400 מ״מ החדשה שמחירה הסתובב באיזור ה-11,000 שקלים (ירד קצת לאחרונה) ובין הסיגמא והטמרון 150-600 מ״מ שעולות 4,000 עד 7,000 שקלים. הצלמים היו צריכים לבחור בין האיכות של הניקון במחיר הגבוה ובין הפשרה בדמות חדות ומהירות פוקוס של האופציות הזולות והנוחות יותר.

 

עוד כתבות באתר dtown :

רסיבר קולנוע ביתי Marantz SR7010 במבחן

הושק HTC 10 עם מייצב רעידות גם בסלפי

מסכי גיימינג למחשב חדשים של AOC

 

לניקון כנראה נמאס מהנדידה של צלמים רבים לעדשות של חברות צד שלישי (תודה לטמרון וסיגמא!) ולכן היא הוציאה מענה שהפתיע רבים וטובים. התשובה הגיעה בדמות עדשה עם טווח שימושי מאוד, מ-200 מ״מ ועד 500 מ״מ ובצמצם קבוע ופתוח יותר במפתח F/5.6. למרות המורכבות האופטית של העדשה, החברה מציעה אותה במחיר נמוך יחסית לקטגוריה ש 1,400 דולר (לפני מס) בניו-יורק או 6,200 שקלים ביבוא מקבילי וסך הכול 6,400 שקלים עם אחריות ל-3 שנים של היבואן הרשמי "הדר". ללא המע״מ - ישראל זולה מניו יורק.

 

לקחתי אותה איתי לטנזניה כדי לבחון אותה במגרש הטבעי שלה - צילום בעלי חיים בספארי באפריקה. כל הצילומים בוצעו עם מצלמת ניקון D810 בפורמט RAW עם 36 מגה פיקסל, מה שכמובן דוחף את הדרישות האופטיות מהעדשה הזו עד לקצה.

 

אז האם המחיר בא על חשבון האיכות? האם התוצאה הסופית שווה את הרכישה? איך היא לעומת המתחרות שהזכרתי קודם? מוזמנים לקרוא את הפירוט והמסקנות הסופיות בסוף.

 

 (צילום: רועי גליץ, dtown) (צילום: רועי גליץ, dtown)
(צילום: רועי גליץ, dtown)

 

מבנה 

העדשה מייצרת תחושה נעימה וכזו של משקל קל ביד. אולי זה קרה בגלל שאני רגיל לעדשות כבדות יותר, אבל לא מעט מהמשתמשים הסכימו איתי שהיא מאוד נוחה לאחיזה. היא שוקלת בערך 2.3 ק״ג בסך הכל. קחו בחשבון שזו עדשה גדולה יחסית, כלומר יכול להיות שתצטרכו להחליף את תיק הצילום שלכם בשבילה. מבחינת נוחות התפעול שלה דווקא התאכזבתי מעט, מכיוון שסיבוב טבעת הזום לצורך שינוי אורך המוקד, ארוך מדי ולא ניתן להגיע בתנועה אחת מ-200 מ״מ ל-500 מ״מ. תמיד הצטרכתי להרים את היד ולמתוח את המפרק על מנת להמשיך את הסיבוב. כל עוד אתם מצלמים באותו האזור של הזום, זה לא יפריע לכם במיוחד, אבל מעבר לכך זה כבר מאתגר.

 

על העדשה תמצאו 4 כפתורים: בחירה בין פוקוס ידני לאוטומטי, הגבלת טווח הפוקוס מ-6 מטרים ועד אינסוף עבור פוקוס מהיר יותר לצד הרחוק, הפעלת/כיבוי מייצב התמונה והגדרת מצב ספורט או רגיל. בנוסף, כדי למנוע מהעדשה ״לגלוש״ החוצה בסחיבה אנכית, ניתן לנעול אותה על מצב 200 מ״מ.

 

 (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

העדשה מגיעה עם מגן שמש נוח שעוזר גם להגן על האלמנטים הקדמיים ומפחית את ההבהקים הישירים. בנוסף, הקולר שמחובר לעדשה (ניתן לנתקו) מיועד לחיבור לחצובה כדי לשמור על האיזון של כל העסק. המבנה האופטי של העדשה הוא מורכב וכולל 19 אלמנטים ב-12 קבוצות, כאשר 3 מהאלמנטים הם מסוג ED לאיכות מוגברת.

 

ציון מבנה: 8/10 רק בגלל טבעת הזום עם המהלך הארוך.

 

נתוני תמונה: 500mm F/8 1/800 ISO 640 (צילום: רועי גליץ, dtown) (צילום: רועי גליץ, dtown)
נתוני תמונה: 500mm F/8 1/800 ISO 640(צילום: רועי גליץ, dtown)

 

צמצם 

כאשר ערך הצמצם המירבי קבוע לכל אורך הזום, מדובר ביתרון שימושי וכמובן עדות לאיכות העדשה. אז צמצם F/5.6 הוא אכן לא פתוח כמו ה-F/4 של הניקון 200-400 מ״מ, (אבל זו עולה 26,000 שקלים ושוקלת 3 ק"ג) והוא גם לא פתוח כמו ה-F/2.8 של סיגמא 200-500 שעולה 86,000 שקלים ושוקלת 15.7 ק״ג (!). כשמבינים את המחירים והמשקלים של הצמצמים הפתוחים יותר, קל מאוד להבין את הבחירה של ניקון בצמצם F/5.6.

 

אם תחליטו לסגור את הצמצם למינימום, תגלו שהוא מגיע עד ל-F/32, אבל ישנה ירידה באיכות בצמצמים סגורים שכאלו. הצמצם של ה-200-500 מורכב מ-9 עלעלים מעוגלים שמאוד תורמים למראה רקע חלק ונעים (בוקה, כמו שאנחנו הצלמים קוראים לו) ולמרות שישנה החשכת פינות קלה מאוד (Vignetting בשפתנו), זה לא מפריע ברמה השימושית וכמובן שסגירה של סטופ בצמצם תעלים לגמרי את המצב. נכון שרוב הצלמים רגילים לפילטרים זמינים בקוטר 77 מ״מ, אבל כאן הצמצם גם מכתיב קוטר גדול יותר בדמות 95 מ״מ - אז תצטרכו להצטייד בפילטרים חדשים (כמובן שחובה להקפיד על איכותם).

 

ציון צמצם: 9/10 - צמצם פתוח וקבוע עם בוקה איכותי

 

נתוני תמונה: 320mm F/7.1 1/640 ISO 800 (צילום: רועי גליץ, dtown) (צילום: רועי גליץ, dtown)
נתוני תמונה: 320mm F/7.1 1/640 ISO 800(צילום: רועי גליץ, dtown)

 

פוקוס 

מנגנון הפוקוס מהיר ויעיל ומבוסס כמובן על אותו מנוע SWM בדומה לבכל העדשות החדשות והאיכותיות של ניקון. ניתן לעקוף את הפוקוס האוטומטי על-ידי סיבוב טבעת הפוקוס וכך לדייק במקרה והפוקוס האוטומטי ננעל לא בדיוק על הנקודה שרציתם.

 

למרות שבהשוואה לניקון 80-400, הפוקוס לא ננעל באותה המהירות, כאן עדיין הפוקוס הצליח להינעל במהירות ובדיוק על נשרים שנחתו לכיווני במישורי הסרנגטי. מרחק המיקוד המינימלי הוא 2.2 מטר שזה סביר (לא מדהים) ומאפשר לכם תקריבים לא רעים בכלל אם העדשה מכוונת ל-500 מ״מ, כמו בדוגמה הזו שצילמתי לביאה מקרוב.

 

ציון פוקוס: 8.5/10 - הפוקוס מדוייק וללא גמגומים, יכול להיות מהיר יותר

נתוני תמונה: 500mm F/9 1/800 ISO 640 (צילום: רועי גליץ, dtown) (צילום: רועי גליץ, dtown)
נתוני תמונה: 500mm F/9 1/800 ISO 640(צילום: רועי גליץ, dtown)

נתוני תמונה: 500mm F/5.6 1/500 ISO 640 (צילום: רועי גליץ, dtown) (צילום: רועי גליץ, dtown)
נתוני תמונה: 500mm F/5.6 1/500 ISO 640(צילום: רועי גליץ, dtown)

 

חדות / איכות 

בסך הכול העדשה הזו חדה מאוד. גם כאשר צללתי אל תוך קובץ התמונה עד הצגה בקנה מדיה של 1:1 (ב-36 מגה פיקסל להזכירכם) החדות עדיין נראית מרשימה מאוד, בעיקר כשצילמתי בצמצם F/8. כאשר חברים לקבוצה בטנזניה התלוננו על בעיות של חדות ובחנתי את התוצאות, התברר שהם פשוט צילמו לרחוק וגלי החום שהתרוממו מהקרקע הם אלו שפגמו באיכות - אז שימו לב לא לצלם לרחוק מדי עם אף עדשה בתנאי חום, מאחר והחדות תהיה בעייתית ולא באשמת העדשה כמובן.

 (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

נתוני תמונה: 200mm F/7.1 1/1600 ISO 800 (צילום: רועי גליץ, dtown) (צילום: רועי גליץ, dtown)
נתוני תמונה: 200mm F/7.1 1/1600 ISO 800(צילום: רועי גליץ, dtown)

 

ציון חדות: 9/10 - היא נהדרת ומפתיעה לטובה. כמעט מושלמת בצמצם F/5.6.

 

מנגנון ייצוב התמונה 

ניקון טוענים שבעדשה הזו יש את מנגנון ייצוב התמונה החדש VR II. מנגנון זה מאפשר לצלם עד 4.5 סטופים מתחת לכלל האצבע. זאת אומרת שאם אנחנו מחזיקים את העדשה ב-500 מ״מ, עם המייצב מופעל תוכלו לצלם במקום ב-1/500 במהירות של 1/25, שזה דיי פסיכי. אני לא חושב שבאמת אפשר לרדת למהירויות תריס איטיות כאלו, אבל כל מי שהשתמש דיווח שב-1/60 המייצב עבד נהדר. קחו בחשבון שצריך להתחשב בכך שנושא הצילום בדרך כלל יזוז ויצא מטושטש עקב כך. בעדשה הזו ניקון הוסיפו את המצב ״ספורט״ למייצב התמונה. המצב הזה מיועד לצילום אובייקטים בתנועה תוך מעקב מהיר של הצלם.

 

ציון VR לייצוב רעידות: 10/10 - אני התרשמתי.

 

עלות/תועלת

בסוף, זו אחת השורות שהכי חשובה לאנשים שבאים לרכוש את העדשה הזו. בסקירה על הניקון 80-400, הענקתי לה ציון 7/10 ורשמתי "העם רוצה עדשות במחיר שפוי יותר". אז העם קיבל סוף סוף עדשת טלה טובה במחצית העלות של הקודמת. ה-200-500 מצליחה להעניק את הטווח הרחוק של הזום לפלח שוק רחב של צלמים שיגלו את הטבע והספורט הרבה יותר קרוב מאי-פעם.

 

ציון עלות/תועלת: 9.5/10 העם קיבל עדשת טלה במחיר מצויין.

 

מסקנות 

אנשי ניקון הוציאו כאן עדשה מוצלחת מאוד ובמחיר נהדר. היא לא מושלמת, אבל

 לא רחוקה משם כאשר משקללים את כל הנתונים שמופיעים כאן בסקירה.

 

אחת ההוכחות הטובות ביותר לסוס המנצח שניקון הוציאו כאן היא שמספר משתתפים בטיול הצילום שהדרכתי לטנזניה, חזרו לארץ ולמחרת קפצו לחנות וקנו את העדשה הזו. האם תהיה קניבליזיציה בניקון לעדשת ה-80-400 מ״מ המוצלחת שלהם? התשובה היא כמובן! האם אני ממליץ על העדשה הזו? באם אתם מחפשים עדשת טלה טובה - התשובה היא כן!

 

מחיר: 6,400 שקלים

אחריות: 3 שנים של הדר סוכנויות

 

רועי גליץ הוא מנכ״ל גליץ בית הספר לצילום והסקירה נעשתה במהלך ספארי פוטוטבע לטנזניה .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים