שתף קטע נבחר

קריירה מצליחה? יש משהו יותר חשוב מכישורים

מה ניתן לעשות כדי לשפר את הרושם הראשוני שאנחנו יוצרים על מנת להצליח יותר בעסקים? קודם כל לזכור כי הצורך לדעת האם האדם הנמצא מולי עומד "להרוג אותי או לגנוב את כל רכושי", הרבה יותר חשוב מהערכה של כישוריו המקצועיים. מדריך

כולנו מודעים לחשיבותו של הרושם הראשוני בכל פגישה בין בני אדם, ומכירים היטב את הביטוי "אין הזדמנות שניה לתקן רושם ראשוני". אך כיצד בדיוק הוא נוצר? האם ניתן להשפיע עליו וכיצד אנחנו יכולים למנף אותו כשאנחנו מגיעים לפגישת עסקים?

 

כתבות נוספות בערוץ קריירה

אינטל לעובדים: ותרו על שימוע וקחו פיצוי מוגדל

נטוורקינג - כי בלי פרוטקציה לא תמצאו עבודה

בלי בוס על הראש: כך תהפכו מהר לזכיינים

 

מחקרים בתחום הפסיכולוגיה החברתית שנערכו באוניברסיטת הרווארד, שופכים אור על הקשר שבין רושם ראשוני ועשיית עסקים. המגזין Business Insider מביא תובנות מספרה החדש של פרופ' אמי קודי - "נוכחות", בנוגע לרושם הראשוני שאנו משאירים והשפעתו על יכולתנו והצלחתנו בעשיית עסקים עם האדם שפגשנו.

 

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

"האם אני יכול לבטוח באדם שזה עתה פגשתי?"

כיצד נוצר הרושם הראשוני במוחם של אנשים הפוגשים אותנו בפעם הראשונה ומתלבטים בשאלה האם כדאי לעשות איתנו עסקים? מחקרים מגלים כי במוחו של כל מי שפוגש אותנו בפעם הראשונה, עולות באופן אוטומטי שתי שאלות מפתח שעליהן הוא צריך לענות לעצמו במהירות:

 

האם אני יכול לבטוח באדם שמולי?

 

האם אני יכול לכבד את האדם שמולי?

 

בהיבט הפסיכולוגי, מתייחסות שתי השאלות לשני מונחי מפתח, המסבירים אותן בהתאמה:

 

 • חמימות (warmth) - מתייחס ליכולת לבטוח בנו, בהיבטים של אמינות ומהימנות.

 

 • כשירות (competence) - מתייחס להיבטי היכולת, המומחיות, הסמכות המקצועית והכישרון. כלומר, התרשמות הצד השני מהיכולת שלנו לבצע את הדברים ביעילות ובהצלחה.

 

כמובן שכולנו רוצים להיתפש כבעלי שתי יכולות אלו. אך בזמן שרוב האנשים מאמינים ש"כשירות" היא גורם המפתח - בייחוד בהקשר מקצועי, הרי שדווקא "חמימות" היא הקובעת את מידת ההערכה שירחשו כלפיך אלו הבאים איתך במגע. הסיבה לכך אבולוציונית - הדבר המיידי והחשוב ביותר שהמוח מברר לעצמו הוא "האם אני יכול לבטוח באדם שזה עתה פגשתי?". 

 

כך תשפרו את הרושם הראשוני

הצורך לדעת במהירות האם האדם הנמצא מולי עומד להרוג אותי או לגנוב את כל רכושי, הרבה יותר חשוב מהצורך להעריך את כישוריו להבעיר אש. למעשה, שאלת "הכשירות" נבחנת רק לאחר שענינו לעצמו על השאלה - האם אני יכול לבטוח באדם שמולי?

 

כך, בזמן שרבים עסוקים בהוכחת "הכשירות" לצד השני, הם אינם מודעים כלל לתובנה מהותית - כל עוד לא יצרנו כימיה של "חמימות" ומהימנות, הרי שניסיונות להדגשת "הכשירות" רק יגרמו לנו להצטייר בעיניי הצד השני כמניפולטיביים יותר. כלומר כדי להצליח לעשות רושם ראשוני מוצלח בפגישת עסקים, יש לזכור את שתי השאלות שהצד השני שואל את עצמו כשהוא פוגש בנו בפעם הראשונה ולנסות להעמיד את עצמנו בצורה כנה במקומו.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מה ניתן אם כן לעשות כדי לשפר את הרושם הראשוני שאנחנו יוצרים על מנת להצליח יותר בעסקים? התמדה בלימוד, הכשרה וצבירת ניסיון מקצועי מעשי יובילו אותנו לפיתוח וחיזוק "כשירות" ומקצוענות. תהליך מבוסס מצוינות יוביל אותנו לשאוף לצמוח, להשתפר ולהיות מקצועיים יותר. לגבי "חמימות", גם אם לא נולדנו עם כריזמה אישית, חשוב לזכור שישנם שלושה עקרונות מפתח שיסייעו לנו לפתח את התכונה הזאת בעצמנו:

 

לכו כמה שיותר לאירועים חברתיים, נסו להיות פרואקטיביים וליצור קשרים ואינטראקציות עם אנשים - ככל שנתנסה בכך יותר, תגדל המיומנות שלנו ביצירת קשרים בינאישיים. זכרו שאנחנו חיים בעידן בו כל המכשירים סביבנו - טלפונים סלולריים, מחשבים (באמצעות פייסבוק, ווטסאפ, טוויטר, אינסטגרם) וטלוויזיה - מנתקים אותנו מאירועים חברתיים ואינטראקציה "פנים אל פנים".

 

אל תתביישו לבקש עזרה מאחרים - בקשת עזרה אינה מעידה על חולשה או פגם באישיות, ואין פירושה שאתם נתפשים כנרפים, חלשים או שבירים בעיניי הזולת. להיפך, בקשת עזרה מתפרשת כאקט הומני ואנושי. מכיוון שאבולוציונית בני אדם הם סוג של בעלי חיים, אנחנו מופעלים כמו אותם עדרי בקר או צאן, שבעת מתקפה מתכנסים יחד כדי להגן על החלשים - זהו מנגנון הישרדותי אוטומטי.

 

בבקשת עזרה מהזולת, אנחנו למעשה מפעילים את המנגנון ההישרדותי במוח של הצד השני, שגורם לו להתקרב ולרצות לעזור לנו. כשאנחנו חושפים חולשה מול מישהו, זה גורם לו להתקרב אלינו ולהיות אמפתי כלפי הצד השני. זכרו שהמנגנון עובד רק במקרים בהם בקשת העזרה היא כנה ואמיתית, ולא מעושה.  

 

וותרו על הפוזה ואל תשחקו אותה קשים להשגה - אנחנו נוטים לא להיפגש עם אנשים ולא פעם משמיעים תירוצים מסוג "אין לי זמן", "תעבור דרך המזכירה שלי", "שלח לי מייל". לעתים, בשל עומס או הרגלים, אנחנו הופכים את עצמנו לבלתי נגישים. נדבך נוסף מאפיין צעירים בתחילת הקריירה. רבים מהם חושבים שכשהם לא נגישים, הדבר מסייע להם לבנות תדמית של אנשי עסקים, וישנם המחשיבים זאת, בטעות, למפתח להצלחה.

 

הכותב הוא מנכ"ל Extra-Brian ויועץ מומחה בצמיחת עסקים - www.extra-brain.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Gettyimages
צילום: Gettyimages
צילום: יח"צ
צחי רבאל
צילום: יח"צ
מומלצים