yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: משרד התחבורה
    חדשות • 26.05.2016
    בדרך לעתיד עוצרים בנתניה
    המהפכה הבאה בתחבורה כמעט כאן: אם הכל יילך כשורה, בתוך שנה־שנתיים נראה בכבישים מכוניות אוטונומיות — שנוסעות ללא נהג • נתניה נבחרה להיות החלוצה: על פי הסכם שנחתם הלילה בין ישראל לארה"ב, יוקם בה מרכז מחקר מיוחד שיוקדש למחקר ולפיתוח של כלי רכב כאלה
    אודי עציון

    שנה־שנתיים מהיום: דמיינו מצב שבו אתם נוהגים באזור נתניה, ולפתע עוקף אתכם רכב מוזר, חדשני למראה, כשהאיש שיושב בתוכו משלב ידיים וכלל לא נוגע. פנו דרך למכונית האוטונומית.

     

    קראו עוד בעיתון המלא:

    אומת הסטארט־גז | אודי עציון

     

    במהלך הלילה חתמו בוושינגטון שר התחבורה ישראל כץ ועמיתו האמריקאי אנתוני פוקס על הסכם מסגרת לשיתוף פעולה בין שתי המדינות בפיתוח המהפכה הבאה בכבישים — כלי הרכב האוטונומיים המסוגלים לנהוג לבד. שורה ארוכה של יצרני רכב כבר פועלים בנושא, אבל הרשויות בשתי המדינות לא יאשרו את השימוש בהם ללא בחינת בטיחותם, ההשפעה שלהם על כבישים שבהם נוסעים גם נהגים אנושיים ובחינת שינויי החקיקה הדרושים.

     

    לפי ההסכם ישקיעו יחד שתי המדינות 20 מיליון דולר בהקמת מרכז מחקר בנתניה לנושא. המרכז יעסיק 80 חוקרים, 40 מכל מדינה, ויעסוק גם בניסויים ברכב אוטונומי — כפי שעושות גוגל ואפל בארה"ב. שתי המדינות יפנו ליצרניות הרכב להשתתף במחקר, ורבות צפויות להיענות להזמנה, בוודאי לאור העובדה שחלק מהן כבר משתמשות בטכנולוגיות ישראליות, כמו ג'נרל מוטורס שמרכז הפיתוח שלה בהרצליה עוסק בתחום, ואחרות שמשתמשות בטכנולוגיות של מובילאיי הירושלמית.

     

    נתניה נבחרה להיות העיר שבתחומה יקום המרכז, לאחר בדיקות רבות שביצע משרד התחבורה בכמה מקומות בארץ. העיר משלבת בתוכה עומס תנועתי בינוני, המאפשר נסיעה של כלי רכב אוטונומיים במספר רב של סוגי דרכים וכבישים. קרבתה לתל־אביב תאפשר זליגת כלי רכב אוטונומיים למטרופולין כולו. בהמשך ייערכו ניסויים ברכב אוטונומי גם בדרום הארץ.

     

    צילום : ידיעות אחרונות
    צילום : ידיעות אחרונות

     

     

    עוד לא ברור אם המכוניות האוטונומיות יורשו בינתיים לנסוע לצד מכוניות מאוישות לאחר שהמפתחים ילמדו אותן "לזהות" אלמנטים של תנועה עירונית, או שיזכו לקבל נתיבים משלהן. הפעילות בישראל תוכל לסייע לסטארט־אפים ולחברות טכנולוגיה מקומיות נוספות להשתלב בתחום. חשוב לציין שהמכוניות יהיו מאוישות בבני אדם, אך אלה לא ינהגו בהן — אלא ישגיחו שהן נוסעות מעצמן כשורה.

     

    בינואר 2016 הודיע משרד התחבורה האמריקאי שיעבוד בשיתוף עם תעשיית הרכב ועם בעלי עניין נוספים, במטרה ליצור הנחיות לפריסה ולהפעלה בטיחותית של כלי רכב אוטונומיים. "אנחנו נרגשים לעבוד יחד עם ישראל על טכנולוגיית העתיד של הרכב האוטונומי, כדי שנוכל להמשיך להוביל את תחום התחבורה גם במאה ה־21", אמר השר האמריקאי פוקס.

     

    שר התחבורה כץ אמר כי "ישראל נמצאת בחוד החנית במערכות הטכנולוגיה של כלי הרכב האוטונומיים. אנו מאוד גאים בשיתוף הפעולה עם ארצות־הברית בתחום זה, הטומן בחובו פוטנציאל אדיר להצלת חיים. מרכז המצוינות החדש שייבנה בנתניה יקדם את המחקר והפיתוח וימקם את העיר בקבוצה הנבחרת של הערים המובילות בתחום זה".

     

    yed660100