שתף קטע נבחר

כל מה שצריך לדעת על חוק רישוי שירותי הרכב

הדחיפה הנמרצת של השר ישראל כץ, ההתעקשות מול הלובי החזק של יבואני הרכב, ההבטחות הגדולות להוזלה ובשורת השירות הגדולה. חוק רישוי שירותי הרכב - השאלות והתשובות שצריכות לעניין אתכם

חוק רישוי שירותי הרכב שאושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת לאחר כשנתיים של הכנה, נועד לעשות סדר בתחום ייבוא הרכב, הטיפול בו ומכירתו כמשומש, ואמור להשפיע על כל בעל רכב וכמעט כל עוסק בתחום. שר התחבורה, ישראל כץ, אשר קידם אותו בעקשנות, הבטיח בעבר שהחוק יוזיל את עלויות הרכישה והאחזקה ב-20%. כעת הוא מסתפק בהבטחה מעורפלת יותר: "חוק רישוי שירותי רכב הוא חוק צרכני וחברתי ממדרגה ראשונה, שיוביל להוזלה של כלי הרכב, שירותי התחזוקה וחלקי החילוף, ממנה ייהנו כל צרכני הרכב. לא אהסס להפעיל את כל המנופים והסמכויות שהחוק מעניק לי, כדי להבטיח תחרות הוגנת לטובת האזרח".

 

יבואני הרכב הרשמיים יאלצו להתמודד עם מציאות חדשה (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)
יבואני הרכב הרשמיים יאלצו להתמודד עם מציאות חדשה(צילום: הלל פוסק)

 

יו"ר ועדת הכלכלה שעסקה בגיבוש החוק, ח"כ איתן כבל (עבודה), הבטיח כי "מדובר בלא פחות ממהפכה. אני מודה לשר התחבורה על הזכות שניתנה לי כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, לתרום לקידום החוק ומשוכנע שהתחרות תוביל להוזלת מחירים ולשיפור השרות לאזרח".

 

קבלו מספר שאלות ותשובות לחוק החדש, על סעיפיו הרבים והמורכבים:

 

האם נוכל מעתה לרכוש בארץ כל רכב חדש שנמכר בעולם? החוק אכן דוחף להרחבת ייבוא רכב, בתנאי שהוא עומד בתקינה אירופית או אמריקאית המקובלת בארץ. כל זאת באמצעות הקלות עבור העוסקים בייבוא מקביל, יבואנים המתחרים בזכייני מותגים רשמיים של יצרנים, אשר נתקלו בשנים האחרונות בהתנגדות יצרני רכב ונציגיהם הרשמיים בארץ.

 

גם הכינוי "ייבוא מקביל" יהפוך ל"ייבוא עקיף", והיבואנים המקבילים לא יחויבו עוד בקשר ישיר עם סוכן מורשה של היצרן, ויוכלו לייבא רכב שכבר עלה לכביש בחו"ל. בנוסף יש גם הקלות על ייבוא אישי של רכב, בין היתר על-ידי קביעת סוג חדש, "יבואן זעיר", אשר יכול לייבא לארץ עד 20 כלי רכב בשנה בלבד. המטרה היא לעודד תחרות והוזלת מחירים ליבואנים קיימים, וייבוא דגמים שהם לא מציעים בארץ, בעיקר מארה"ב.

 

נשמע מצוין, אבל מי יטפל במכוניות שיגיעו מחו"ל? במסגרת החוק מחייב משרד התחבורה את יבואני הרכב הקיימים לטפל ולבצע קריאות שירות בכל דגם של היצרן שהם מייצגים, גם בכאלה שלא הם מכרו. יבואן טויוטה למשל, יאלץ לטפל בדגמים אמריקאים של החברה, שאנשי השירות שלו לא הוכשרו לטפל בהם, ושהמוסכים שלו לא מחזיקים בציוד ובחלפים עבורם. הוא יצטרך לדעת על כל ריקול רלוונטי למכוניות שטויוטה כיצרן מעולם לא תכננה לשווק בישראל, ולא עלה בדעתה ליידע את היבואן בארץ בתקלות שלהן.

 

יבואן פולקסווגן למשל יהיה חייב לטפל כראוי ו"לפי הספר" בפאסאט שנמכרת בארה"ב, השונה מהותית מהדגם הנמכר בארץ. זאת ועוד: מכוניות שמיובאות לארץ מגיעות אצל רוב היצרנים עם מפרט מיוחד לארצות חמות, למשל עם מערכות צינון ומיזוג שונות. לפי החוק החדש, לא תהיה מניעה למכור בארץ מכוניות שנועדו לשיווק בארצות קפואות, על כל הבעייתיות הנגזרת מכך.

 

האם יבואני הרכב יוכלו למנוע תחרות בעזרת תעריפים גבוהים יותר במוסכים? כאמצעי לחץ על יבואני הרכב, החוק מעניק לראשונה לשר התחבורה אפשרות לקבוע תנאים ומגבלות שיחולו עליהם, כולל מניעת רישיונות יבוא או אי חידושם, אם בעל הרישיון לא עמד בתנאים שנקבעו בחוק, לרבות פגיעה בתחרות. מדובר בסמכות חריגה, שהופכות את השר לתובע ושופט. מצד שני, מכיוון שדרישות משרד התחבורה סותרות התנהלויות מסחריות שלפיהן פועלת תעשיית הרכב כבר שנים, יש להניח כי היבואנים יפנו לבג"צ כדי להילחם בחוק, ובכך יעכבו את יישומו.

 

איך בעצם יוזיל החוק את הטיפול במוסך? יבואני הרכב נהנים היום ממרווחים מוגזמים על חלפים, ומוסכיהם ה"מורשים" הם היקרים בשוק. החוק החדש מציב למוסכים אלה תחרות חדשה, "מוסכי מומחה", להם היבואנים יהיו חייבים לספק גישה להדרכות וחלפים מקוריים אם לא ירכשו אותם בחו"ל. מספר מוסכים כאלה כבר החלו לפעול, במסגרת תקנות שהוכנו ברוח החוק החדש, ומציעים טיפולים זולים בכ-20% מאלה של מוסכי יבואן מורשים מקבילים.

 

בנוסף, החוק החדש ממשיך את התקנות הקיימות האוסרות על יבואנים להתנות מתן אחריות לרכב בטיפול במוסכיו-הוא, כך שגם מי שרוכש מהם רכב חדש, יכול לטפל מהרגע הראשון במוסך אחר, כל עוד הוא מורשה משרד התחבורה. היבואן יהיה חייב כבעבר להחליף לו חלקים באחריות.

 

משרד התחבורה גם הקל על ייבוא חלפים וביטל בירוקרטיות ודרישות ישראליות ייחודיות, כדי להקל על ייבוא מסחרי של חלפים שיתחרו באלה אותם מציעים היבואנים. כמו-כן אושר יבוא מקביל של חלפים מקוריים באמצעות ספקי משנה, ולא רק ישירות מיצרן הרכב או החלפים. בנוסף יגדל מגוון החלפים שייובאו עם תקינה אמריקאית וקנדית. יבואני חלקי החילוף יחויבו לפרסם את מלאי חלקי החילוף ומחירם באתרי האינטרנט, כדי להקל על הנהגים להשוות מחירים. יש גם הקלות לייבוא אישי של חלפים בידי בעלי רכב מאתרי מכירות בחו"ל.

 

ומה יהיה עם מוסכי ההסדר של חברות הביטוח? בימים האחרונים הושגו הסכמות בין ועדת הכלכלה, משרד התחבורה והאוצר, לגבי ביטול מתכונת מוסכי ההסדר הקיימת, כך שלחברות הביטוח תהיה פחות שליטה ויכולת לקבוע למבוטחים היכן לטפל ברכב אחרי תאונה, לעתים על חשבון איכות התיקון. בנוסף טופל גם נושא שמאי חברות הביטוח, שנכנעים כיום ללחץ שמפעילות עליהם חברות הביטוח, לאשר שימוש בחלפים נחותים וזולים. החוק מחזק את מעמדו של השמאי כגורם-מאזן בין לקוח, מוסך וחברת ביטוח, באמצעות הוראות מקצועיות, איסור להשפיע על השמאי ומתן סמכויות פיקוח מוגברות של משרד התחבורה.

 

ובעניין זה, האם אפשר לסמוך על הפיקוח של משרד התחבורה? עניין הפיקוח על ייבוא הרכב, המוסכים, החלפים והשמאים, קריטי כמובן להצלחת החוק החדש. ניסיון העבר מלמד כי משרד התחבורה לא תמיד מספק רמת פיקוח ראויה, מסיבות שונות. שר התחבורה והנהלת המשרד יהיו חייבים למנוע הפעם תקלות כאלה, כדי שההבטחה הגדולה בחוק בעל הפוטנציאל להשפיע על כיסם של מיליוני ישראלים, אכן תתממש.


פורסם לראשונה 28/06/2016 20:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מוסכים מורשים - לא מה שהיה בעבר
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים