שתף קטע נבחר

"הפחיתו מיסים על קטנועים או שנקדם חקיקה בעניין"

ועדת הכספים של הכנסת דורשת מרשות המיסים להוריד את רמת המיסוי על קטנועים, במטרה להקטין את הצפיפות בכבישים זיהום האוויר במרכזי ערים

ועדת הכספים של הכנסת ערכה היום (יום ג') דיון מיוחד ,במטרה לבחון אפשרות להורדת רמת המיסוי על קטנועים, ולעודד בכך את השימוש בהם. זאת במטרה להקטין את הצפיפות בכבישים. יש להזכיר בהקשר זה כי אשתקד התבצעה רפורמה במיסוי כלי רכב דו-גלגליים, במסגרתה בוטלה אבחנת המיסוי בין אופנועים וקטנועים והוענק תמריץ לרכישת כלי רכב דו-גלגליים "בטוחים יותר" - בעלי מערכת ABS ו-או עם צמד גלגלים לפנים (תלת-גלגל).
 (בילי פרנקל) (בילי פרנקל)
(בילי פרנקל)

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר כי "הפחתת המיסוי על קטנועים ואופנועים קלים זו דרישת הוועדה. במציאות שבה אנשים יעברו לדו-גלגלי קטן, כפי שקורה בכל הערים הגדולות בעולם, המשמעות שזה יפחית תאונות, את הגודש בכבישים, את זיהום האוויר ויאפשר מעבר בין מקום למקום ללא עצבים, דבר שאותו אתם כנראה לא מתמחרים. מדינה נורמלית מעודדת את זה באמצעות הפחתת המיסים". גפני קרא לרשות המיסים לחזור בתוך שבועיים עם תשובה, אם הם מוכנים לקדם רפורמה במיסוי קטנועים ואופנועים קלים, אחרת הוועדה תפנה לקדם חקיקה בעניין.

 

נטליה מירנצ'וב, מנהלת תחום תכנון ברשות המיסים, אמרה בתגובה כי "כבר כיום, בסיס המס של הקטנועים והאופנועים הקטנים, נמוך ביחס לקטגוריות אחרות ועומד על 40% בלבד". מירנצ'וב טענה כי "המיסוי צריך להיגזר מעלויות חיצוניות שמייצר הרכב לציבור. יש מעורבות יותר גדולה של כלים אלו בתאונות, הם פחות יציבים, יש בהם פחות אביזרי בטיחות, (הם) יותר קלילים ומהירים ולכן משתלבים בצורה מסוכנת בתנועה".

 

באופן מעורר מחלוקת, הנתונים הנוספים אותם מנתה כמייצרי עלויות לציבור, הם כאלה בהם לכלים דו-גלגלים יש עדיפות מובהקת על מכוניות כמו "עיכוב תנועה למשתמשים אחרים, זיהום האוויר, שימוש בקרקע, וכביש תופס מקום שניתן היה להקצות למטרות אחרות וחניה".

 (בילי פרנקל) (בילי פרנקל)
(בילי פרנקל)

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א, הביעה תרעומת על דברי מירנצ'וב: "בכל מטרופולין בעולם יש הרבה יותר אופנועים מאשר בארץ. חלק מהעניין זה עלות האופנועים והביטוח שהוא מאוד יקר. המשאיות צריכות לשלם הכי הרבה באופן יחסי אך קורה בדיוק ההיפך" והוסיפה "המעבר לדו-גלגלי עדיף על אופניים חשמליות. שם בהיעדר ביטוח ורישוי, נפגע ביטחון הולכי רגל וככל שהקטנועים ואופנועים קלים יהיו יותר יקרים הרבה יעברו לאופניים חשמליים".

 

עידן עבודי, ראש תחום אנרגיה במשרד התחבורה, אמר "אם יפחיתו את המיסוי על כלל האופנועים והקטנועים יהיה אבדן הכנסות של 40 מיליון שקל בשנה לעומת עלויות של עשרות מיליארדי שקלים בשנה בעקבות הפקקים: הפסד שעות עבודה, תאונות, זיהום אוויר ועוד".

 

טלי ברנר, יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי, אמרה כי "בניגוד לטענת רשות המסים, חלק גדול מהקטנועים הקטנים מאובזרים באמצעי בטיחות. השימוש בהם יכול לקצר את משכי הזמן מהפרברים לתוככי הערים. עלות העומסים בכבישים עולה למשק כ-52 מיליארד שקלים בכל שנה והרכב הדו-גלגלי הוא בבחינת חולץ פקקים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מחאה מחאת אופנוענים אופנוע אופנועים מחיר מחירי ביטוח עיכוב תנועה נתיבי איילון
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים