שתף קטע נבחר

דיון חירום על שכחת ילדים ברכב: "תוכניות לא מיושמות"

הוועדה לזכויות הילד בכנסת קיימה דיון סוער בעקבות ריבוי המקרים שבהם פעוטות וילדים מצאו את מותם לאחר שנשכחו בכלי רכב. במרכז הדיון עמדה הצעתה של היו"ר יפעת שאשא ביטון להחיל חובת התקשרות להורי ילדים שאינם מגיעים למוסדות החינוך. נציגת הגננות התרעמה: "האחריות הבסיסית היא של הורים"

 

 

בעקבות ריבוי מקרי מוות של ילדים שנשכחו בכלי רכב, הוועדה לזכויות הילד בכנסת קיימה הבוקר (יום ב') דיון חירום בנושא.

 

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בדיון כי משרדו יהיה שותף לכל פתרון. "יש התעוררות לאור מה שקורה והרבה הצעות, אני מציע שנגבש תוכנית ונקיים דיון נוסף בתוך שבועיים". אחד מהיושבים בקהל התפרץ לעבר הנוכחים בצעקות: "שלחתי מאות מיילים עם הצעות לפתרון, אף אחד לא מקשיב לנו. אנחנו כאן כי לתינוקות אין אפשרות לעזור לעצמם, לילדים אין פה, אנחנו הפה של הילדים".

 

  

יושבת ראש הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, ביקשה להבהיר כי הצעת החוק שלפיה תחול חובת התקשרות להורי ילדים שאינם מגיעים למוסדות החינוך, אינה כוללת אחריות פלילית לצוות החינוך. לדבריה, "אין אחריות פלילית ואין גלגול של אחריות למורים ולגננות. מערכת החינוך היא שותף טבעי, ברור לי שלהרים טלפון להורים של ילד שנעדר - זה יכול להיות חלק משגרת יום של גן".

 

ח"כ קארין אלהרר אמרה כי הפתרונות קיימים. לדבריה, "ועדה בינמשרדית גיבשה תוכנית אבל היא לא מיושמת". אלהרר התייחסה להצעתה של יו"ר הוועדה: "הטלת האחריות הבלעדית על המורים והגננות היא לא הפתרון. האחריות צריכה להיות על כולם".

 

ח"כ אורי מקלב, שקיים כמה דיונים בנושא בוועדת המדע שבראשותו, מתח ביקורת חריפה על משרד התחבורה והעומד בראשו: "אנחנו היום בעבודה מהרגע שאנחנו נכנסים לרכב. בגלל הטכנולוגיה אנו לא זוכרים מספרים, יש הרבה הסחות דעת וצריך להפסיק להאשים את ההורים. יש פתרונות, יש אפליקציות. יש גרירת רגליים לא רוצים לקחת אחריות. פניתי לשר התחבורה, יש התעלמות. צריך להיות חוק שמחייב שבכל רכב תהיה התראה".

 

הדיון הפך לסוער מאוד כשלילי פוקמונסקי, יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, מתחה ביקורת חריפה על הצעת החוק של ח"כ שאשא ביטון. "האחריות הבסיסית הראשונית היא של הורים ולא כמו בהצעת החוק להעביר אחריות".

 

יו"ר הוועדה קטעה אותה בצעקות: "אני מתנגדת לדברים האלה. בהצעת החוק נכתב במפורש שאין הסרת אחריות מההורים". פוקמונסקי השיבה: "גננת רגישה לילדים, לכן באופן וולנטרי היא דואגת לילדים ומתקשרת להורים. ברגע שזה חוק זה מחייב וברגע שהיא לא תעשה את זה היא תואשם בפלילים. אם קורה חלילה משהו והגננת לא הצליחה לצלצל?".

 

שאשא ביטון קטעה אותה שוב: "אני לא מבינה למה אתם לא מתגייסים, כאשת חינוך זה מקומם אותי כי את מוציאה מגזר שלם שכאילו לא אכפת לו". גננת מהקהל התפרצה בצעקות: "מה גננת יכולה להיות בשש שעות?! אפילו פיפי היא לא מספיקה".

 

מנתוני ארגון "בטרם לבטיחות ילדים" עולה כין בשנים 2016-2008 אירעו 400 מקרים של השארת ילדים ברכב, בהם היו מעורבים 449 ילדים. 23 מהמקרים האלה הסתיימו במות הילד. רק בחודשיים האחרונים אירעו חמישה מקרי מוות של פעוטות שמתו כתוצאה משכחת ילדים ברכב.

 

בעקבות הצעתה של יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו) קבעה אתמול ועדת השרים לענייני חקיקה כי גננות ומטפלות יחויבו על ידי חוזר מנכ"ל משרד החינוך ותקנות משרד הכלכלה להתקשר להורה או למי שהילד נמצא בחזקתו ולדווח על אי הגעת הילד. מועד ההתקשרות יהיה עד שעה מפתיחת הפעילות של גן הילדים. מורים וגננות הגיבו בביקורת חריפה על ההחלטה.

 

ח"כ שאשא-ביטון פתחה את הדיון בהקראת שמות הילדים שמתו בחודשים האחרונים לאחר שנשכחו ברכב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי רוקח
טרגדיה שחוזרת על עצמה
צילום: אבי רוקח
מומלצים