שתף קטע נבחר

שבוע דמים בכבישים - וזה רק מחמיר

עוד שבוע נוראי של הרוגים בכבישים ולא רואים את הסוף: ישראל במקום אחד לפני האחרון בשינוי מספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2015 עם ממוצע של הרוג אחד בכל יום, וגם במדד הפצועים קשה אין שיפור

בשיתוף אור ירוק

 

ב-19 ביולי 2016 נהרג אדם בשנות ה-60 לחייו בתאונה בכביש 71. התושבים שגרים בכביש שמחבר בין עפולה לבית שאן לא הופתעו מעוד תאונה קטלנית. "הכתובת הייתה על הקיר" טענו התושבים שגרים בסביבת כביש הדמים.

 

ה-19 ביולי סימן לראשונה השנה את העלייה במספר ההרוגים ביחס לשנה שעברה. עד כה מתחילת השנה נרשמה ירידה במספר ההרוגים, אבל המגמה התהפכה ושוב ישראל רושמת כישלון במאבק להצלת חי אדם בכבישים שנה רביעית ברציפות.

 

עד כמה גדול הכישלון?

ישראל במקום האחד לפני אחרון במדד שינוי ההרוגים מתאונות דרכים: שנת 2015 הייתה אחת השנים הקשות בבטיחות בדרכים בישראל. 356 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים, ממוצע של הרוג אחד בכל יום אשר הציבו את ישראל במקום האחד לפני אחרון בשינוי מספר ההרוגים בתאונות דרכים בהשוואה למדינות אירופה, מקדימה רק את קפריסין, כך עולה מהדו"ח השנתי של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC).

 

באופן ממוצע מדינות אירופה הורידו את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-1% בשנת 2015 לעומת ישראל שמספר ההרוגים בה עלה בשיעור של כ-15%.


הכישלון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בשנת 2015 לא היה מקרי או חד פעמי, אלא מגמה שנמשכת כבר שלוש שנים. משנת 2012 רושמת ישראל גידול מתמשך במספר ההרוגים בכבישים בניגוד למדינות אירופה. עד כמה ישראל מפגרת אחרי מדינות אירופה בכל הקשור לבטיחות בדרכים בשנים האחרונות? הרבה מאוד. דו"ח סיכום של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים קובע כי ישראל נמצאת במקום ה-24 מתוך 32 מדינות במדד שינוי במספר ההרוגים בין השנים 2010-2015.

 

במשרד שאחראי על הבטיחות של כולנו מתגאים על הירידה במספר הרוגים לאורך השנים האחרונות, אבל הדו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים מראה כי בזמן שישראל רושמת ירידה מתונה במספר ההרוגים, מדינות אירופה רושמות הצלחות גדולות ולמעשה בכל הקשור להצלת חיים.

 

בחינת הנתונים מהשנים 2001-2015 מראה כי ישראל נמצאת במקום ה-28 מתוך 32 מדינות אירופה במדד השינוי בהפחתת ההרוגים מתאונות דרכים. כלומר ישראל מצליחה לצמצם את ההרוגים במבט של שנים אבל מדינות אירופה מדגימות כיצד ניתן לעשות זאת הרבה יותר טוב ונכון.

 

 

גם במדד של פצועים קשה בתאונות דרכים ישראל נמצאת במקום גבוה מאוד, 23 מתוך 28 מדינות (כשבמקום הראשון המדינה עם מספרים נמוכים של תאונות דרכים) על פי נתוני השנים 2010-2015. מספר הפוצעים קשה מתאונות דרכים ירד באותם שנים באירופה באחוז אחד בממוצע ואילו בישראל נרשמה עליה של כ-4%.

"מדובר בכישלון ענק של הממשלה. במקום שמספר ההרוגים ירד - הוא דווקא עלה ב-15%," אמר שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "הכישלון נמשך כבר ארבע שנים ברציפות. מדינת ישראל צריכה לחשב מסלול מחדש בכל הקשור למאבק בתאונות הדרכים.

 

"סדר העדיפות של הממשלה חייב להשתנות ולהתמקד בהצלת חיי אדם בראש ובראשונה. הנתונים חייבים להדליק נורה אדומה אצל ראש הממשלה שחייב להתערב כפי שעשה בפיגועי הטרור ולפעול על מנת להחזיר את ישראל למצב בו מספר ההרוגים מתאונות דרכים הולך ויורד."


פורסם לראשונה 04/08/2016 17:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מתי זה ישתנה לטובה?
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים