שתף קטע נבחר

כך תחזירו את הילדים מהחופש הגדול לשגרה

המעבר החד שבין החופש הגדול לשגרת הלימודים יכול להיות מתעתע. אז איך עושים את זה? קבל טיפים שיסייעו לכם לחזור לשגרה

החופש הגדול הוא חלומם הגדול של כל ילד וילדה. חודשיים שלמים של היעדר שגרה ותבניות סדורות. הריחוק משגרת בית הספר - המבחנים, המטלות והשיעורים, מתנקזים לתקופה ממושכת (לא כולל תקופת הקייטנות) בה הילדים קמים מתי שהם רוצים, אוכלים איך שהם רוצים ונשארים מול הטלוויזיה כמה שהם רוצים. אנו ההורים עסוקים בתמרון בין העבודה לילדים בתקופה כל כך אינטנסיבית ולכן, שמירה על שגרה יציבה, או שגרה כלשהי, נופלת לרוב בין הכיסאות.

 

החופש הגדול יגיע גם השנה אל סיומו (תודה לאל!), ומאות אלפי ילדים ובני נוער יעשו דרכם בחזרה אל ספסלי בית הספר והגנים. המעבר החד שבין החופש הגדול לשגרת הלימודים יכול להיות מתעתע וצריך לדעת להיערך לקראתו. התמורות שנקבל מילדינו כתוצאה מפעילות זו יסייעו לנו לא רק במעבר בין החופש הגדול לשנת הלימודים, אלא לתפקודם לאורך כל שנת הלימודים, ומכאן הלאה לחייהם הבוגרים. אז איך עושים את זה? להלן מספר טיפים שיסייעו לכם לחזור לשגרה ואף לשמר אותה.

 

חוזרים ללימודים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חוזרים ללימודים(צילום: shutterstock)

 

הכנה מנטלית לשינוי

עוד לפני תום החופש הגדול חשוב להתחיל בפעילות החזרה לשגרה. בחרו את הזמן המתאים (הטיימינג) והבהירו לילד/ה כי מעכשיו לא קמים שהשמש כבר באמצע השמים. השעון הביולוגי שלהם יזדקק בכל מקרה לכמה ימים של הסתגלות לשגרת הלימודים. חשוב מאוד להכין אותם לקראת שעות של בית ספר גם אם עוד לא התחילו באופן רשמי. זהו מעבר המצריך הכנה מסודרת הן מבחינת הפעילות היומיומית אבל לא פחות חשוב, מבחינת הפעילות המחשבתית וההבנה, כי ככל שנהיה מוכנים לכך, ההורים והילדים גם יחד, כך המעבר יהיה חלק ונוח יותר. ההכנה המדוברת אינה צריכה להתמקד רק במשמעת של שינה ואכילה מסודרת. היא מצריכה שינוי מחשבתי ורגשי, כזה שיאפשר התמודדות עם קשיים לצד חתירה למצוינות אישית.

 

קביעת מטרות ברורות

יחד עם הילדים, קבעו מטרות לשנה הקרובה. המטרות אינן רק מטרות לימודיות. עליהן להיות מגוונות ומאוזנות עם חיי חברה ופעילויות מהנות ומשמעותיות עבורם. למשל- קבעו יחד כי בשנה הקרובה נשב יחד מדי יום חצי שעה על לימודי מתמטיקה ומקצועות חשובים שדורשים תשומת לב ותרגול (כל מקרה לגופו), ולאחר מכן נלך לשחות יחד בבריכה/טיול בטבע/הופעה או כל פעילות אחרת מתאימה. חשוב לא להקל ראש גם בפעילות עם חברים החשובה ביותר וצריכה להילקח כחלק מהמטרות. נסו לנסח יחד עם הילדים 4 מטרות משולבות ומאוזנות בין לימודים לחיי חברה, וברגע שהילד יהיה מעורב בהחלטות ובתעדוף, כך ייהנה ויחוש יותר מחויבות כלפיהן. דבר נוסף, הכינו רשימת משימות. קבעו יחד עם ילדכם משימות משותפות לקראת החזרה ללימודים: עטיפת מחברות, כתיבת מערכת שעות, סידור החדר והתיק. כל אלה יגרמו לילד לחזור בראש שקט יותר ולקבל את החזרה לבית הספר בצורה קלה. הרגל זה יסייע גם במהלך שנת הלימודים.

 

מתחילים לשנות הרגלים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מתחילים לשנות הרגלים(צילום: shutterstock)

 

חובה לצמצם מסכים

אחת המשימות הקשות בחינוך ילדינו בתקופה זו היא "גמילה" ממכשירים טכנולוגיים. החופש הגדול הוא תקופה בה הילדים שלנו נמצאים הרבה מול הטלוויזיה, המחשב ומכשירי הסמארטפון. הצמצום בזמן המסכים יכין אותם למסגרת בית הספר הרחק מהמסכים שהיו זמינים בזמן החופש הגדול. הפתרון המרכזי הוא להמיר את אותו זמן מסך מוגזם בתכנים ריקניים לזמן של תרגול, למידה וקריאה בתחומי העניין.

 

חיזוקים חיוביים

הדבר המרכזי הוא להעניק לילד/ה כלים רגשיים להתמודדות עם מצבי קושי. חוסן אישי שיאפשר להם לא להתייאש ולהרים ידיים בכל מצב של כישלון. לשם כך, עליהם להאמין בעצמם, להכיר את הנקודות החזקות והחלשות שלהם ולדעת לעשות בהן שימוש לצורך מימוש הפוטנציאל. מאחר ומדובר בילדים ובני נוער עלינו לסייע להם להתחזק. לדוגמה, בכל יום בוחרים יחד 2-3 חוזקות, או דברים חיוביים שעשו הילדים ואומרים להם זאת בעקיפין או במישרין. למשל: "שמתי לב שהבוקר קמת באופן עצמאי והתארגנת מאוד יפה", "כבר יומיים שאתה מצחצח לבד שיניים ואחראי לעשות את זה כמו ילד גדול. כל הכבוד". חיזוקים חיוביים (לא להפריז מדי ותמיד לתת מראה מקום) אלה יחזקו את ביטחונם העצמי ואת החוסן האישי שלהם הלאה במשימות הבאות בין אם בפעילות השגרתית בבית ובין אם במטלות בית הספר. אלה הן יכולות וחוזקות שהן תוצר של מאמץ ועשייה שהינם דברים הניתנים לפיתוח, ולא של תכונות או מאפיינים קבועים/מולדים בלבד.

 

נוקטים בגישה חיובית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
נוקטים בגישה חיובית(צילום: shutterstock)

 

גישה חיובית מצד ההורים

חשוב לציין כי הצלחה ואושר תלויים במידה רבה בחוסן האישי ובגישה חיובית ופרואקטיבית. ככל שנתמיד יותר, נלמד ממצבים מאתגרים, לא נחשוש מלנסות שוב, נעז וכך סיכויי ההצלחה שלנו יגדלו. ככל שנביט קדימה תוך לימוד מהעבר, כך נוכל להתקדם לעבר המטרה. ככל שנשים את המיקוד על הדברים החיוביים, נצליח לחזק את המחויבות והתקווה להצלחה. אלה יסייעו לנו להטמיע חשיבה והתנהגויות אלה גם בתפיסת החיים של ילדינו שיהפכו למבוגרים אופטימיים, מאמינים בעצמם ומאושרים, בעלי יכולת להכיל וללמוד מכישלונות.

 

הכותבת הינה מנכ"לית עמותת דרייב העוסקת בפיתוח תכניות לאומיות לחיזוק החוסן האישי והמצוינות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים