שתף קטע נבחר

הנהג שלנו יותר מדי שמנמן

מה מצפים מנהג אוטובוס? שיוביל את הנוסעים בבטחה ושיהיה אליהם נחמד. אבל לפי פרסום ב"ידיעות אחרונות", במודעת חיפוש נהגים לאגד מופיעה דרישה נוספת: גוף חטוב. יו"ר מועצת המובילים זועם: "מה הם מחפשים, מלכות יופי?" דובר אגד: "המודעה לא על דעתנו, איננו מגבילים מועמדים בגלל משקלם"

לאגד דרושים: נהגים רזים. כך עולה ממודעה שפירסם שירות התעסוקה לצורך גיוס נהגי אוטובוס לסניף הצפוני של חברת התחבורה הציבורית הגדולה במדינה. כך פורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

 

המודעה מפרטת את הדרישות המקצועיות מהמועמדים כמו ותק של לפחות שנתיים בנהיגה באוטובוס, מיומנות לעבודה בתנאי לחץ, מתן שירות טוב ויחסי אנוש טובים. אלא שבמודעה מופיע תנאי קבלה נוסף: "לא יתקבלו נהגים עם משקל מעל 30־35 BMI".

 

מדובר בחישוב שבו על פי שקלול משקל האדם וגובהו נקבע אם משקלו תקין (משקל חלקי גובה בריבוע): האם הוא סובל מהשמנה, האם נמצא בעודף משקל או מנגד האם הוא סובל מתת־משקל. עד 18.5 זה מצב של תת־משקל; עד 25 – משקל תקין; עד 30 – משקל עודף; עד 35- השמנה בדרגה 1. עד 40 - השמנה בדרגה 2; מ־40 ומעלה - השמנה בדרגה 3. דוגמה: לגבר ששוקל 120 קילו וגובהו 1.85 יהיה BMI 35.06.

 

המודעה גוררת הרמת גבות שכן חברות האוטובוסים וההובלות מתלוננות זה שנים על מחסור של אלפי נהגים בענף וטוענות כי הן מתקשות לגייס את מספר הנהגים הדרוש להן.

 

"מה הם מחפשים, מלכות יופי?"

יו"ר מועצת המובילים גבי בן הרוש אמר אתמול בתסכול: "מה הם מחפשים, מלכות יופי? זה חמור. אסור שתהיה הגבלה כזו. יש נהגים שיש להם נטייה להשמנה, אז הם לא יכולים לעבוד? זה מעשה שלא ייעשה. בן אדם שבא להוציא רישיון לתחבורה ציבורית עובר בדיקות רפואיות ואם הוא עבר אותן אין סיבה שלא יעבוד. שיקול דעת, מתינות ואחריות חשובים במקצוע הזה הרבה יותר".

 

מאיר נחמן (40) מצפת, נהג בחברת "נתיבי אקספרס": "לא כל אדם רזה הוא גם בריא. מה, אנשים רזים לא עלולים לקבל התקף לב באמצע הנסיעה? לא כל אדם בעל משקל גבוה הוא לא בריא. יש אנשים בעלי מאסת שרירים גבוהה, אז מה, הם לא בריאים?" לדבריו, אצלו בחברה הנהגים עוברים בדיקות תקופתיות מקיפות כדי לבחון את כשירותם הבריאותית לנהיגה.

 

מדדי BMI לקביעת רמת ההשמנה ()
מדדי BMI לקביעת רמת ההשמנה

 

מדדי BMI לקביעת רמת ההשמנה ()
מדדי BMI לקביעת רמת ההשמנה

 

ומה אומרים מומחי הרפואה? "אנחנו יודעים שהשמנה זו מחלה, והיא מעלה את השכיחות הסטטיסטית של מחלות רבות הקשורות בהשמנה", אומרת ד"ר אילנית מלר, מומחית בכירורגיה כללית ובניתוחים להשמנת יתר בבית־החולים בלינסון. "אין איבר שיוצא מורווח ממצב של עודף משקל - החל מסוכרת, לחץ דם, שכיחות גבוהה של מחלות לב, סרטן ודום נשימה בשינה". עם זאת הוסיפה: "השמנה מסוכנת, אך להגדיר באופן גורף שמעל BMI 30 אסור להסיע נוסעים היא לא בהכרח החלטה נכונה. ישנם אנשים שהם עם BMI 30 מחד, אך מאידך שריריים, והיחס בין השומן לשריר הוא כזה שהגוף שלהם בנוי היטב. BMI הוא מדד שלאו דווקא משקלל את כל מחלות הרקע".

 

"עלולים לסכן את הנוסעים"

עם זאת הוסיפה כי "אנשים עם BMI גבוה הם בעלי סיכוי לסבול מדום נשימה בשינה, כשאחד הסימפטומים של המצב הזה הוא שאיכות השינה נפגעת והם קמים מאוד עייפים. אנשים מהסוג הזה, שיושבים על ההגה במשך שעות ארוכות, עלולים לסכן את הנוסעים". היא אמרה שכדי למצוא פתרון אפשר לשלוח מועמדים לנהיגה לבדיקה במעבדת שינה. "האם מישהו חושב להוציא את כל אוכלוסיית המעשנים ולמנוע מהם להיות נהגים באגד? הרי עישון מוביל למחלות לב. לכן, צריך לקבוע באופן פרטני ולא להשתמש במדד שהוא כוללני, אלא לכל אדם באופן ספציפי".

 

דובר אגד רון רטנר: "צר לנו על המודעה, הדרישה היא לא על דעתנו. אנחנו אכן מחפשים מאות נהגים אבל לא מגבילים מועמדים על בסיס משקל. כל מועמד נבדק בידי הרופאים התעסוקתיים של החברה, בדיקה חשאית ומכובדת, אחרי שעבר בדיקות יסודיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, כתנאי להוצאת רישיון הנהיגה הציבורי". משירות התעסוקה נמסר לעומת זאת: "את הדרישות לתפקיד קובע המעסיק. לא שירות התעסוקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים