שתף קטע נבחר

פרסום ראשון: עובדי הרכבת באולטימטום להנהלה

הסערה סביב פתיחת קו רכבת העמק בערב סוכות נמשכת. ynet חושף כעת את המכתבים הזועמים בין ועד עובדי הרכבת וההנהלה, עם איומי סכסוך עבודה ועיכוב פתיחת הקו

פתיחת קו רכבת העמק בערב סוכות, עדיין בסכנת ביטול. חשבתם שהקרב המתוקשר בין עובדי רכבת ישראל להנהלת החברה הסתיים לאחר "כניעתה" של ההנהלה? טעיתם. ynet מפרסם כעת לראשונה כי ועד עובדי רכבת ישראל בתמיכת איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, שלח היום (ה') מכתב ובו מוזהרת ההנהלה כי אם לא תפגש - עד ה-21.9, יום רביעי - עם הוועד בנושא כוח האדם במרכז השליטה והבקרה, יוכרז סכסוך עבודה. ההנהלה ענתה, הוועד השיב - וההאשמות ההדדיות לפניכם.

 

רכבת העמק - תצא לדרכה במועד?

 

שורשי הסכסוך התורן

הסכסוך הנוכחי בין ועד עובדי הרכבת להנהלה נחשף השבוע לראשונה ב-ynet, ועסק בהחלטת הרכבת להעביר אתתים מתא איתות בחיפה-מזרח למרכז השליטה והבקרה של הרכבת. בהנהלה אמרו כי העברת העובדים תאריך את משך ההגעה של חלקם לעבודה בכ-15 דקות, אך בתמורה דורש הוועד מההנהלה לשלם לכל אחד מהם מענק בסך 15 אלף שקל. בעקבות דרישה זו של הרכבת החליט הוועד לעצור את הדרכות הנהגים בקו רכבת העמק החדש, ובכך להעמיד בספק את פתיחתו בערב סוכות כמתוכנן.

 

הנהלת הרכבת פנתה לבית הדין לעבודה בחיפה וביקשה לאסור באמצעותו על העובדים לשבש את העבודה, אך בית הדין קבע כי כל עוד הפגיעה היחידה האפשרית היא ברכבת העמק שעדיין לא פעילה, מדובר בפגיעה "מידתית". השופטים גם הורו להנהלת הרכבת לפצות את העובדים באופן הולם. על כך ערערה הרכבת בפני בית הדין הארצי לעבודה, אך זה דחה את הערעור. השתלשלות דברים זו גרמה לרכבת לחזור בה, וכפי שנחשף לראשונה ב-ynet, לוותר על העברת העובדים למרכז המשואה.

 

הרכבת לוועד

אלא שמיד לאחר פרסום החלטה זו, פנה סמנכ"ל בטיחות, ביטחון ואיכות סביבה ברכבת, ירון הדרי, ליו"ר ועד עובדי הרכבת הארצי, ניקה שמחוביץ', ובו דרישה "להורות לעובדים לשוב ולבצע את עבודתם הסדירה והמלאה ללא עיצומים". הדרי כתב כי "כפי שהודעתי לך אתמול, ועל-מנת שלא לעכב את פתיחת קו העמק לאור העיצומים בהם אתם נוקטים, פועלת החברה לפתיחת הקו באמצעות עובדי משואה הקיימים תוך השארת עובדי תא האיתות בחיפה-מזרח בעמדתם.

 

"באשר לטענתך, כי יש בהחלטה זו של החברה משום הגדלת העומס על עובדי משואה", מוסיף הדרי, אציין כי טענה זו תמוהה לאור העובדה כי החברה פותחת מעת לעת קווים חדשים מבלי שעלתה טענה דומה. נהפוך הוא, לא אחת טענו עובדי משואה כי היקף שעות עבודתם השבועי, אינו מגיע לעיתים כדי משרה מלאה, דבר שאינו מאפשר עבודה בשעות נוספות כפי שהיו רוצים", כתב.

 

הדרי כתב כי "בכל מקרה, וככל שתחפוץ בכך, החברה מסכימה לבצע בדיקת עומסים באמצעות הנדסת ייצור בקרב עובדי משואה ולבחון אם יש מקום לשנות את שיטת הפרמיה והנורמות הקבועות בה בהתאם לתוצאות הבדיקה", וסיים ב"לאור כל האמור, הנך נדרש להורות לעובדים לשוב ולבצע את עבודתם הסדירה והמלאה ללא עיצומים (ההדגשות לא במקור, ה.פ), ובכלל זה לקיים הדרכות לנהגי נוסעים על קו העמק החדש".

 

הוועד לרכבת

למכתב זה ענו היום (ה') אנשי הוועד בזעם. "אזכירך כי לפני כשבועיים הצהרת כי בפני בית הדין האזורי בחיפה כי המשואה (מרכז השליטה והבקרה של הרכבת בחיפה, ה.פ) אינה מסוגלת לפתוח את ק העמק ללא תוספת חמישה עובדים, ולפיכך ניוד חמשת העובדים למשואה הוא חיוני לפתיחת קו רכבת העמק וללא הניוד הקו לא יפתח", כך מזכיר הוועד להדרי. "והנה, לאחר קבלת החלטת בית הדין האזורי אשר דחה את עמדתכם, נשלח על-ידך מכתב ובו הודעת כי הנכם מתעתדים לפתוח את קו רכבת העמק במצבת העובדים הנוכחית", ממשיך הוועד ומבהיר.

 

"בהינתן ההנחה כי אמרתם אמת בפני בית הדין, אזי ברור כי מטרת מכתבך הינה פעלת לחץ שלא כדין ובחוסר תום לב משווע כלפי העובדים, תוך התעלמות מהמצב אליו הבאתם את אזרחי המדינה תוך שאתם מודיעים בצורה לא אחראית לממשלה ולציבור כי קו רכבת העמק יפתח בעיתו", כך במכתב. "אשר על כן ועל מנת לנסות ולהסדיר עניין זה בהסכמה וללא מניפולציות והתנהגות חד-צדדית כוחנית מצדכם - אנו קוראים לכם למשא ומתן בהול ודחוף בכל שעה על-מנת להסדיר את עניין פתיחת קו העמק בצורה מקצועית, ללא הכבדה חסרת רסן על העובדים במשואה.

 

"ככל שלא תתקיים פגישה עד ולא יאוחר מיום רביעי ה- 21.9.16, נציגות העובדים תעמוד על זכויותיה כדין לרבות בדרך של הכרזת סכסוך עבודה ונקיטה בצעדים ארגוניים", מציין הוועד לבסוף.

 

הרכבת לוועד, טייק 2

למכת זה ענה הדרי באופן מיידי. "נראה כי נציגות העובדים שמה לעצמה למטרה לפגוע באזרחי מדינת ישראל ולעכב את פתיחת קו העמק בכל מחיר", הוא כותב בתשובה. "הייתי מצפה כי תברכו על המאמצים שעשתה החברה על-מנת לאפשר את פתיחת קו העמק תוך הותרת עובדי חיפה-במזרח בעמדותיהם, אלא שתחת זו עולה כי התמלאתם אכזבה שכן אין עוד בסיס לדרישותיכם הכספיות", הוסיף.

 

להערכת הדרי, המייצג במכתבו את ההנהלה, ועד העובדים החליט כי יכריז על סכסוך עבודה בכל מקרה. "תוכן מכתבך מלמד כי מטרתכם היא אחת: הכרזת סכסוך עבודה נוסף בחברה, תהא הסיבה אשר תהא", הוא מציין ומוסיף: "ברור לכל כי התשובה היא אחת: ניסיון נוסף לקבלת אתננים ללא כל סיבה אמיתית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אחיה ראב"ד
רכבת העמק - נוע תנוע ובזמן?
אחיה ראב"ד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים