שתף קטע נבחר

מנהל עסקים: תואר כללי או כלי מעשי?

תואר במנהל עסקים כולל בתוכו מלכוד: מצד אחד – תואר מרתק המעניק ידע כללי נרחב שמהווה נכס לכל יזם או מנהל. מנגד – תואר כללי ולא ממוקד. במרכז האקדמי פרס מציעים פתרון חדשני: תואר במנהל עסקים עם לימודי תעודה פרקטיים

* התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמאיים המציגים

 

מה תרצו לעשות כשתהיו גדולים? השאלה הזו מנקרת במוחם של צעירים רבים שלא יודעים עדיין מה בדיוק ירצו לעשות בעתיד. זו אחת הסיבות לכך שכ 80% מהסטודנטים בישראל מתייחסים אל התואר הראשון כאל תואר של "ידע כללי", כלומר: הם לא לומדים את התואר תוך מטרה ברורה לעסוק בו בעתיד, אלא לצורך רכישת ידע אקדמי בתחום שנראה להם מעניין.

 

אחד התארים שנתפס ככזה שמקנה ידע כללי ונרחב הוא "מנהל עסקים", ובצדק. אין עוד תואר ראשון שמשלב בתוכו כל כך הרבה תחומים שונים מדיסציפלינות שונות: כלכלה, סטטיסטיקה, מימון, משפטים, שיווק, ניהול, פסיכולוגיה ועוד – תחומים שבונים ידע שיכול לשמש כל אדם בחייו, בין אם יבחר להיות מנהל, עצמאי או שכיר.

 

העניין הוא שיש גם מציאות. כלומר, מה קורה רגע לאחר קבלת התואר הראשון? ידע כללי והשכלה אקדמאית הם כלים מועילים מאוד באופן אישי, אך בעולם התעסוקה הצפוף אליו נפלטים כל שנה אלפי בוגרים חדשים שלמנהל עסקים, זה לא מספיק.

 

ד"ר ירון אמזלג, ראש מסלול תואר ראשון במנהל עסקים במרכז האקדמי פרס, זיהה את הבעיה ואף מצא לה פתרון מעניין: "תואר פלוס". הרעיון: תוך כדי הלימודים לתואר ראשון במנהל עסקים, הסטודנטים מתחילים להתמקצע בתחומי ידע מסוימים: שיווק, מימון, ניהול משאבי אנוש וכלכלה. כדי לתת בידי הסטודנטים כלי שיפתח להם דלתות במקומות העבודה, משולבים בכל התמחות גם לימודי תעודה המעניקים לבוגרים תעודה מעשית בתחומים שונים: מנהל מערכות מידע (מנמ"ר), IAA – תכנית בינלאומית בפרסום, תעודת מגשר, תעודת מאמן עסקי, ניהול קמעונאי, רישיון מתווך, בוגר תכנית לשיווק דיגיטלי ועוד.

 

העובדה שבוגרי מנהל עסקים מקבלים, בנוסף לידע האקדמי גם תעודה מעשית, מהווה יתרון ברור בקבלה לעבודה, במגוון תפקידים. כך, למשל, ברור שתעודת ניהול קמעונאי, מסלול שנלמד רק במרכז האקדמי פרס, תעניק יתרון במקומות עבודה העוסקים בקמעונאות. ברור גם שתעודת מתווך תסייע למי שנדל"ן מעניין אותו להיכנס לתחום זה כיזם או מנהל שיווק, ותעודות בתחום הפרסום והשיווק מעניקות יתרון רוחבי לכניסה לתפקידי ניהול שונים.

 

תואר במנהל עסקים במסלול שיווק

על פניו נראה שתכנית "תואר פלוס" נותנת פתרון מצוין לשאלת ה"מה תעשו עם התואר הזה אחר כך?". כדי לבדוק את הדברים קצת יותר לעומק – בחרנו לבחון את תחום השיווק, אחד ממסלולי הידע בהם ניתן להתמקצע בבית הספר למנהל עסקים במרכז האקדמי פרס. על התחום אחראית ד"ר טלי תאני-הררי, בעלת דוקטורט במנהל עסקים ותקשורת מאוניברסיטת בר-אילן וחוקרת פעילה בתחום צרכנות של צעירים.

 

ד"ר תאני-הררי, למה יש בתחום השיווק כל כך הרבה קורסים?

"השיווק מבוסס על ידע מתחומים רבים ומגוונים: פסיכולוגיה, אסטרטגיה, כלכלה, תקשורת, סוציולוגיה ועוד. בנוסף, השיווק הינו תחום דינאמי ומשתנה וחשוב להבינו היטב כדי לדעת להתנהל בו ולהצליח בניהול השיווק. לימודי השיווק בבית הספר למנהל עסקים במרכז האקדמי פרס מתחילים בקורסי החובה המהווים את התשתית להבנת תחום השיווק, מושגיו וכליו, ולאחר מכן הסטודנטים בוחרים את קורסי בחירה מתוך מגוון רחב".

 

מה כוללים קורסי הבחירה בשיווק?

"קורסי הבחירה מאפשרים לסטודנטים לבחור, בסיוע המרצים, את התחומים שמתאימים להם אישית בתוך תחום השיווק. קורסי הבחירה עוסקים בנושאים ממוקדים ומאפשרים לקבל כלים פרקטיים. למשל: מיתוג, חשיבה יצירתית, שיווק ופרסום דיגיטלי, תקשורת שיווקית, ניהול קשרי לקוחות ועוד. בנוסף לכך, סטודנטים יכולים לבחור ללמוד גם בתכניות שיעניקו להם תעודה מעשית בתחומים השונים, מה שאנחנו מכנים 'תואר פלוס'".

 

איזה תעודות מעשיות אתם מציעים בתחום השיווק?

"יש כמה תעודות רלוונטיות לעולם השיווק. אחד התחומים המתפתחים והחשובים ביותר כיום הוא תחום השיווק הדיגיטלי. לכן אנחנו מציעים תעודת בוגר 'תכנית שיווק דיגיטלי' במהלכה נלמדים הקורסים המובילים, העדכניים והמוערכים ביותר בתעשייה כיום: פרסום במובייל, שיווק ברשתות חברתיות וקידום אתרים. תכנית רלוונטית נוספת היא תעודת הסמכה רשמית של ארגון הפרסום והתקשורת הבינלאומי IAA".

 

מה כוללת תכנית הפרסום והתקשורת?

"התוכנית כוללת לימודי קופירייטינג, מדיה, סדנת פרסום, והפקת סרטי פרסום. התוכנית מאפשרת ללומדים בה להיחשף למנהלי שיווק ומנכ"לים בתעשייה, תוך הקניית יכולות פרקטיות בתחום הפרסום והתקשורת השיווקית. התעודה הזו משמעותית ויש לה משקל בעולם התעסוקה".

 

תיאוריה, פרקטיקה, מחקר

תחום המחקר הספציפי שלך הוא התנהגות צרכנים ופרסום – איך זה בא לידי ביטוי בתכנית הלימודים?

"ניהול נכון של מערך שיווקי מתחיל קודם כל בהתמקדות בצרכן: איתורו, זיהויו, אפיון צרכיו, קשייו ומאווייו, ובעיקר - הבנת התנהגותו הצרכנית. אלה תחומים שבהם אני עוסקת באינטנסיביות וסבורה שהם הבסיס להתנהלות שיווקית נכונה. בנוסף, חשוב גם להבין את תחומים נוספים בשיווק, כמו אסטרטגיה, מיתוג, תקשורת שיווקית, ניהול קשרי לקוחות ועוד. להבין - לא רק תיאורטית אלא גם פרקטית".

 

את מזכירה את הפרקטיקה במהלך הלימודים. איך זה בא לידי ביטוי בפועל?

"הפרקטיקה באה לידי ביטוי בדרכים רבות במהלך הלימודים. למשל, במסגרת קורסים שונים הסטודנטים כותבים תוכניות שיווקיות לעמותות ומגבשים מהלכים שיווקיים לחברות צרכניות גדולות ואף מציגים את הרעיונות שלהם בפני פורום הכולל מרצים ומנהלים. בנוסף, בקורסים בעלי אופי שיווקי-דיגיטלי הסטודנטים מקימים, הלכה למעשה, כלים דיגיטליים כמו אתר, דף אינסטגרם, בלוג, ערוץ יוטיוב וכדומה לחברות וארגונים כמו יקב בוטיק, חברה העוסקת באימוני ספורט, חברות אופנה, רשת סוכנויות להשכרת רכב, רשת ריהוט ועוד. כמובן שאנחנו, המרצים, נמצאים איתם, גם כאן, יד ביד".

 

בואי נדבר רגע על ה"אחד על אחד עד התואר". זה נכון?

"אם מסתובבים כאן בשנת הלימודים ניתן לראות מרצים שיושבים ומדברים עם סטודנטים שעות על גבי שעות, עוזרים להם בהכוונה וייעוץ גם בלימודים עצמם וגם בנושאים שמעבר לכך. זה לא רק טכנית, סיוע אישי וליווי – זה משהו הרבה יותר עמוק. במהות של המוסד. אבל החברות עם הסטודנטים נגמרת ברגע שזה מגיע לאקדמיה עצמה: אין שום פשרות על רמה אקדמית, שהיא גבוהה מאוד ותובענית. חשוב לי שהסטודנטים שלי ייצאו לשוק העבודה עם הידע והכלים הטובים ביותר".

 

את שומרת על הקשר עם הסטודנטים גם אחרי התואר?

"המרכז האקדמי פרס הוא בית עבור הסטודנטים, ואל בית תמיד חוזרים לבקר. אנחנו ממשיכים לפגוש בוגרים המגיעים כדי לספר על ההתקדמות שלהם בחיים ועל התפקידים המצוינים אליהם הצליחו להתקבל. חלק ניכר מהם אני שמחה לפגוש גם בתכנית לתואר שני במנהל עסקים. ה'אחד על אחד' אצלנו זה לכל החיים".

 

מה החלק האהוב עליך בעבודה?

"יש הרבה: לוודא שהתכנים שאני מעבירה לסטודנטים הם הכי עדכניים, לעבוד עם סגל המרצים המצוין, לחקור ולבחון סוגיות שונות בתחום התנהגות הצרכן הצעיר ועוד. אבל הרגע האהוב עליי הוא ללא ספק כשהסטודנטים שלי מקבלים את התואר בנוכחות בני המשפחה שלהם. גאווה גדולה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים